НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чотири роки НАЗК 2.0.: розбудова доброчесності у публічній та приватній сферах

Продовжуємо підсумовувати чотирирічну роботу чинної команди НАЗК 2.0. Завдяки послідовній роботі Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) керівники публічних та приватних організацій отримали системні інструменти для розбудови доброчесності у своїх структурах.

«Система антикорупційного комплаєнсу в організаціях робить їх доброчесними, а отже – ефективними. Це також сприяє збільшенню довіри суспільства як до антикорупційних заходів, так і до діяльності владних інституцій загалом. Тому впродовж останніх років формування та реалізація політики доброчесності в публічній та приватній сферах, зокрема, вдосконалення нормативно-правового регулювання в цій царині було серед пріоритетів діяльності НАЗК», - зазначив в.о. Голови НАЗК Ярослав Любченко. 

Протягом 2020 – 2023 років було розроблене нормативне підґрунтя діяльності антикорупційних уповноважених, зокрема, Типове положення про уповноважений підрозділ (уповноважену особу) з питань запобігання та виявлення корупції, Методологію управління корупційними ризиками та Типову антикорупційну програму юридичної особи.

Також Національне агентство затвердило Методологію проведення оцінки ефективності роботи уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) з питань запобігання та виявлення корупції, яка визначає порядок, форми і способи проведення оцінки ефективності антикорупційних уповноважених. 

У 2021 році НАЗК презентувало Портал доброчесності (Антикорупційний портал) – першу цифрову платформу для роботи антикорупційних уповноважених. Наприкінці 2023 року на ньому було запущено модуль «Розробка Антикорупційної програми» - уповноважені особи отримали можливість створювати програми доброчесності (антикорупційні програми) для власних організацій онлайн, за допомогою якого вже 5 організацій успішно підготували антикорупційні програми та ще 10 перебувають у процесі підготовки. 

НАЗК надавало системну методичну допомогу органам місцевого самоврядування (ОМС) та налагодило співпрацю з профільними асоціаціями ОМС.

Понад 20 ОМС і дві всеукраїнські асоціації громад долучилися до підписання Декларації розбудови доброчесності – документу, який заснований на кращих практиках Ради Європи щодо доброчесного врядування, і враховує положення Конвенції ООН проти корупції. Декларація покликана мотивувати керівництво громад до побудови доброчесної системи врядування. 

НАЗК розробило Методичні рекомендації щодо аналізу контрагентів під час закупівель в органах місцевого самоврядування, провело аналітичне дослідження стосовно норм етичної поведінки серед депутатів та виборних осіб в органах місцевого самоврядування.

З 2020 року, після набуття чинності змін до Закону України «Про запобігання корупції», яким запроваджено нове визначення терміну «викривач», було введено три види каналів для подання повідомлень (внутрішні, регулярні та зовнішні), розширено перелік та обсяг гарантій прав викривачів. НАЗК брало активну участь у розгляді та аналізі справ, пов’язаних із захистом викривачів та напрацювало збірку процесуальних документів і рекомендацій, що будуть корисними викривачу при зверненні до суду за захистом своїх прав.

Після запуску у 2023 році Єдиного порталу повідомлень викривачів Національне агентство розробило Практичний посібник по роботі з викривачами для уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) з питань запобігання та виявлення корупції.

Протягом 2023 року розроблено «Посібник для керівника: побудова доброчесної та ефективної організації» – комплексний практичний документ із системної розбудови доброчесних та ефективних організацій у публічній та приватній сферах. Він містить покрокові рекомендації для створення ефективної організації, від оцінки поточного рівня доброчесності і визначення місії та візії - до призначення антикорупційного уповноваженого, ідентифікації корупційних ризиків, затвердження антикорупційної програми (програми доброчесності) та забезпечення незалежності внутрішнього аудиту.

«Ми відстоюємо позицію, за якою керівник – це ключова особа в розбудові антикорупційного комплаєнсу в організації, яка несе пряму відповідальність за те, чи є організація доброчесною. Водночас, ми переконані, антикорупційний уповноважений, як носій відповідних повноважень та експертизи, є головним союзником та партнером для керівника. Ефективна взаємодія керівника та уповноваженого – запорука результативного формування та реалізації відомчої політики доброчесності. З огляду на це Національне агентство продовжує надавати все більше нових інструментів як для керівника, так і для уповноваженого», - зазначив керівник Управління формування політики доброчесності Юрій Сверба.

З аналітичним звітом за результатами роботи НАЗК за чотири роки (2020-2023) можна ознайомитись тут.

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua