Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство аграрної політики та продовольства України (Мінагрополітики) | Мета проєкту постанови – врегулювання питань надання гуманітарної допомоги державам Африки та Азії з метою акумулювання благодійних коштів від донорів для надання гуманітарного зерна державам Африки та Азії, упорядкування надходження таких коштів та їх використання | Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство встановило корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме: 1) непрозорість процедур здійснення закупівлі зерна для надання гуманітарної допомоги державам Африки та Азії, що може стати наслідком неефективного використання коштів, які надходять від фізичних та юридичних осіб, резидентів і нерезидентів як благодійна пожертва, гуманітарна допомога, гранти та дарунки з метою надання відповідної гуманітарної допомоги; 2) правова невизначеність заходів реагування Мінагрополітики на отриману від Державного агентства меліорації та рибного господарства України (Держрибагентство) інформацію про рух коштів з офіційного рахунку.Опис виявлених корупціогенних факторів
1. Перевищення законодавчо встановлених повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок використання коштів, що надходять для надання гуманітарної допомоги державам Африки та Азії (далі – проєкт Порядку). Положеннями п. 4 проєкту Порядку встановлено, що перелік держав, яким надається гуманітарна допомога у вигляді зерна українського походження, обсяг такої гуманітарної допомоги та процедура її закупівлі визначаються окремими рішеннями Кабінету Міністрів України на підставі пропозицій Міністерства закордонних справ України (МЗС). Однак відповідно до абз. 2 ч. 1 Положення про Міністерство закордонних справ України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.2016 № 281, МЗС є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері зовнішніх зносин. Відтак надання права МЗС формувати пропозиції щодо обрання процедур закупівлі зерна українського походження не відповідає його сфері компетенції. Додаткове надання права Кабінету Міністрів України окремими рішеннями встановлювати процедури закупівлі зерна українського походження збільшує дискреційні повноваження відповідного органу та може стати передумовою застосування індивідуальних підходів при обранні процедури закупівлі за кожним окремим запитом у необхідності надання відповідної допомоги. Наразі єдиним нормативно-правовим актом вищої юридичної сили, який визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад, є Закон України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон). Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції. Як наслідок, процедура здійснення закупівель зерна українського походження в цілях надання гуманітарної допомоги державам Африки та Азії повинна відбуватися з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених у ч. 1 ст. 5 Закону, а саме:- добросовісна конкуренція серед учасників;
- максимальна економія, ефективність та пропорційність;
- відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
- недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
- об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
- запобігання корупційним діям і зловживанням.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій. Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ