НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку поділу лісів на категорії та виділення особливо захисних ділянок»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови: Державне агентство лісових ресурсів України Мета проєкту постанови – виділення особливо захисних ділянок в лісах України для уникнення зловживань у лісогосподарській галузі Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України
 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме: - відсутність переліку суб’єктів господарювання, що здійснюватимуть лісовпорядкування щодо віднесення лісів до певних категорій з урахуванням вимог Лісового кодексу України (далі – ЛКУ) та отримуватимуть кошти за надання послуг з його здійснення; - не визначено критеріїв прийняття Держлісагентством рішення про віднесення лісів до відповідних категорій та інформації про те, чи може бути прийняте Держлісагентством рішення про необхідність доопрацювання клопотання та/або матеріалів, що надаються для його одержання; - процедура погодження та відмови у погодженні рішення про віднесення лісів до відповідних категорій має ознаки адміністративної послуги і повинна бути врегульована на законодавчому рівні.  

Опис виявлених корупціогенних факторів

  І. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання 1. Проєктом постанови передбачається внесення змін до Порядку поділу лісів на категорії та виділення особливо захисних лісових ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2007 № 733 (далі – проєкт змін, Порядок відповідно). У пп. 4, 9 проєкту змін пропонується внести зміни до пп. 13, 18 Порядку, визначивши, зокрема, що: лісовпорядні організації готують за погодженням з власниками лісів та постійними лісокористувачами клопотання щодо приведення  існуючого  поділу лісів у відповідність із цим Порядком та  надсилають  його  органові  Держлісагентства,  а  на території Автономної  Республіки  Крим  – органу  виконавчої влади з питань лісового  господарства Автономної Республіки Крим; у разі встановлення або зміни відповідно до законодавства основного цільового призначення лісової ділянки лісовпорядні організації з урахуванням такого рішення вносять до матеріалів лісовпорядкування зміни щодо поділу лісів на категорії, визначені підпунктами 1 і 2 пункту 5, підпунктами 1 - 3 пункту 6 та підпунктами 1 і 2 пункту 7 цього Порядку, а також у разі зміни з категорії «експлуатаційні ліси» в будь-яку іншу категорію, без здійснення процедури розгляду клопотання щодо віднесення лісів до категорій, передбачених цим Порядком. Разом з тим аналіз положень проєкту постанови з огляду на застосування термінологічної конструкції «лісовпорядні організації» не дає розуміння, які саме суб’єкти господарювання здійснюватимуть лісовпорядкування щодо віднесення лісів до певних категорій з урахуванням вимог ЛКУ, та, відповідно, на рахунок яких саме суб’єктів господарювання перераховуватимуться кошти за надання послуг з його здійснення. Натомість відповідно до положень ст.ст. 46, 47  ЛКУ лісовпорядкування передбачає, зокрема, обґрунтування поділу лісів на категорії залежно від основних виконуваних ними функцій. Лісовпорядкування в лісах усіх форм власності сумарною площею 100 гектарів і більше для кожного з постійних лісокористувачів і власників лісів є обов’язковим на всій території України та здійснюється один раз на 10 років державними лісовпорядними організаціями за єдиною системою в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Лісовпорядкування в лісах усіх форм власності сумарною площею до 100 гектарів для кожного з постійних лісокористувачів і власників лісів є обов’язковим на всій території України та здійснюється один раз на 20 років підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності за єдиною системою в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. У лісах, що перебувають у державній власності, лісовпорядкування здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, у лісах комунальної власності за рахунок коштів місцевого бюджету, у лісах приватної власності за кошти їх власників. Лісовпорядкування може здійснюватися за рахунок інших джерел, не заборонених законом. Зазначені недоліки у правовому регулюванні призведуть до юридичної невизначеності при регламентації  прав та обов’язків фізичних і юридичних осіб, які реалізуються у правовідносинах з особами, уповноваженими на виконання функцій держави, що, як наслідок, створить умови для нецільового витрачання коштів державного та місцевого бюджетів, а також порушення вимог, визначених ЛКУ. Рекомендація НАЗК: проєкт змін у частині визначення суб’єктів, які здійснюватимуть надання послуг з лісовпорядкування щодо віднесення лісів до категорій, доопрацювати з метою приведення у відповідність до вимог ЛКУ.   2. У п. 8 проєкту змін пропонується внести зміни до п. 17 Порядку, передбачивши, що Держлісагентство в місячний  термін  розглядає  клопотання  разом  з матеріалами  до  нього  та  розробляє  проєкт  рішення  про  віднесення  лісів  до відповідних категорій, яке разом з клопотанням та матеріалами до нього надсилає в електронній формі на погодження до Міндовкілля. Міндовкілля  в  місячний  термін  розглядає  надісланий  Держлісагентством пакет  документів  та  приймає  рішення  про  погодження  проєкту  рішення  про віднесення лісів до відповідних категорій або про відмову у погодженні такого рішення у випадку невідповідності поділу лісів цьому Порядку. Держлісагентство, після отримання погодження від Міндовкілля, у десятиденний  термін  приймає  рішення  про  віднесення  лісів  до  відповідних категорій. Проте проєкт змін не містить положень, які б визначали: - критерії прийняття Держлісагентством рішення про віднесення лісів до відповідних категорій , інформацію про те, чи може бути прийняте зазначеним центральним органом виконавчої влади рішення про необхідність доопрацювання клопотання та/або матеріалів, що надаються для його одержання, а також підстави прийняття такого рішення; - чіткі випадки, за наявності яких Міндовкілля прийматиме рішення про відмову у погодженні рішення про віднесення лісів до відповідних категорій. При цьому у ст. 1 Закону України «Про адміністративні послуги» (далі – Закон) визначено, що адміністративна послуга – результат здійснення владних повноважень суб’єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або здійснення обов’язків такої особи відповідно до закону. Виключно законами, які регулюють суспільні відносини щодо надання адміністративних послуг, встановлюються: найменування адміністративної послуги та підстави для її одержання; суб’єкт надання адміністративної послуги та його повноваження щодо надання адміністративної послуги; перелік та вимоги до документів, необхідних для отримання адміністративної послуги; платність або безоплатність надання адміністративної послуги; граничний строк надання адміністративної послуги; перелік підстав для відмови у наданні адміністративної послуги (ч. 1 ст. 5 Закону). Ураховуючи те, що прийняття рішення  про віднесення лісів до відповідних категорій має ознаки адміністративної послуги та з огляду на вимоги ст. 5 Закону, порядок прийняття такого рішення, в тому числі перелік підстав для відмови у її наданні, має бути унормований на рівні закону. Така невизначеність у положеннях проєкту змін призведе до наділення Держлісагентства дискреційними повноваженнями при здійсненні адміністративної процедури, яка, навпаки, з огляду на вимоги ст. 5 Закону, потребує чіткого визначення компетенції органів державної влади (осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування) та регламентації прав юридичних та фізичних осіб з метою унеможливлення корупційних зловживань. Рекомендація НАЗК: визначити на законодавчому рівні всі елементи адміністративної процедури, пов’язаної з прийняттям рішення щодо віднесення/відмови у віднесенні лісів до відповідних категорій, або виключити у проєкті змін процедуру відмови у погодженні рішення про  віднесення  лісів до відповідних категорій, а також встановити можливість доопрацювання клопотання та/або матеріалів, що надаються для одержання погодження про таке віднесення.  

Висновок:

проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання.   Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                       Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua