Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство економіки України |
Мета проєкту постанови – розроблено з метою удосконалення нормативної бази у сфері трудових відносин суб’єктів господарювання державного сектору економіки, а також задля посилення відповідальності суб’єктів управління об’єктами державної власності та керівників підприємств державного сектору економіки за дотримання умов контракту шляхом запровадження можливості звільнення керівника у разі невиконання або неналежного виконання обов’язків, відсутності або несвоєчасного проведення аудиту, вчинення корупційного правопорушення тощо |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 2 серпня 1995 р. № 597» Національне агентство ідентифікувало, що запропонована розробником редакція
Типової форми контракту з керівником державного підприємства не передбачає обов’язків керівника щодо забезпечення розробки та вжиття заходів, необхідних для запобігання корупції у діяльності юридичної особи, які передбачені антикорупційним законодавством.
Опис виявлених корупціогенних факторів
Ускладнення реалізації передбачених законодавством заходів із запобігання чи протидії корупції
Як вбачається з пояснювальної записки до проєкту постанови, його розробка зумовлена необхідністю приведення Типової форми контракту з керівником підприємства, що є у державній власності, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 02.08.1995 № 597, у відповідність до чинного законодавства.
Оновлена
Типова форма контракту з керівником державного унітарного підприємства (далі – Типова форма контракту), передбачена проєктом постанови, встановлює обсяг обов’язків керівника щодо здійснення оперативного (поточного) управління господарською діяльністю підприємства, організації його виробничо-господарської, соціальної та іншої діяльності, забезпечення виконання планів, інших завдань підприємства, передбачених законодавством, статутом тощо (пп. 6 – 7).
Водночас у запропонованому в п. 7 Типової форми контракту переліку обов’язків керівника не передбачено обов’язків, які мають покладатися на керівника для забезпечення запобігання корупції у діяльності юридичної особи.
Враховуючи специфіку діяльності державних унітарних підприємств, які створюються державою в особі її компетентних органів та здійснюють розпорядження майном держави, характерним для їх діяльності є високий рівень корупційних ризиків, зокрема ймовірності зловживань під час здійснення закупівель та укладення договорів, розпорядження майном, створення штучної заборгованості перед підконтрольними приватними компаніями тощо.
При цьому слід враховувати, що у Законі України «Про запобігання корупції» встановлено, що:
юридичні особи забезпечують розробку та вжиття заходів, які є необхідними та обґрунтованими для запобігання і протидії корупції у діяльності юридичної особи (ч. 2 ст. 61);
керівник, засновники (учасники) юридичної особи
забезпечують регулярну оцінку корупційних ризиків у її діяльності і здійснюють відповідні антикорупційні заходи (ч. 2 ст. 61).
Крім того, відповідно до ст. 62 вказаного Закону до обов’язків керівників
в обов’язковому порядку належить затвердження антикорупційних програм1, що є комплексом правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції у діяльності юридичної особи.
У ч. 4 зазначеної статті Закону встановлено, що положення щодо
обов’язковості дотримання антикорупційної програми включаються до трудових договорів, правил внутрішнього розпорядку юридичної особи, а також можуть включатися
до договорів, які укладаються юридичною особою.
На противагу зазначеному вище обсяг обов’язків керівника державного унітарного підприємства, передбачений у проєкті Типової форми контракту, не враховує вимог антикорупційного законодавства, що унеможливлює забезпечення дотримання принципу відповідального лідерства у впровадженні антикорупційних політик на підприємстві відповідно до міжнародних стандартів.
З метою забезпечення єдності реалізації державної політики з питань запобігання і протидії корупції у діяльності державних унітарних підприємств проєкт необхідно доповнити обов’язками керівника державного унітарного підприємства згідно з вимогами Закону України «Про запобігання корупції».
Рекомендації НАЗК:
у проєкті Типової форми контракту п. 7 доповнити обов’язками керівника державного унітарного підприємства:
«забезпечувати регулярну, але не рідше ніж 1 раз на 2 роки оцінку корупційних ризиків у діяльності підприємства;
забезпечувати розробку та вжиття передбачених законодавством та антикорупційною програмою підприємства
2 заходів для запобігання і протидії корупції у діяльності юридичної особи;».
Висновок:
з метою забезпечення розробки та вжиття заходів, необхідних для запобігання корупції у діяльності юридичної особи, проєкт Типової форми контракту потребує доопрацювання з урахуванням наведеної рекомендації.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ
1 1) Для державних, комунальних підприємств, господарських товариств (у яких державна або комунальна частка перевищує 50 відсотків), де середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік перевищує п’ятдесят осіб, а обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за цей період перевищує 70 млн грн;
2) юридичних осіб, які є учасниками процедури закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг), робіт дорівнює або перевищує 20 млн гривень.
2 Застосовується до керівників державних унітарних підприємств, які підпадають під вимоги ст. 62 Закону України «Про запобігання корупції».