НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 р. № 302»

Картка проєкту

Розробник проєкту постанови: Міністерство охорони здоров’я України Мета прийняття проєкту постанови - врегулювання системи безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я шляхом викладення проєкту Положення про систему безперервного професійного розвитку медичних та фармацевтичних працівників у новій редакції Проєкт постанови надіслано відповідно до §372 Регламенту Кабінету Міністрів України
  Резюме антикорупційної експертизи   При розробці проєкту постанови порушено передбачений законодавством порядок проведення консультацій з громадськістю та обмежено доступ профільних бізнес-асоціацій до публічного обговорення проєкту, оскільки зазначений проєкт постанови не оприлюднено на сайті розробника. За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало низку корупціогенних факторів у положеннях проєкту постанови, що унеможливлює його прийняття  у запропонованій редакції, зокрема:
  • недотримання правових стандартів, встановлених Законом України «Про адміністративні послуги», в частині запропонованого порядку врегулювання внесення провайдерів заходів безперервного професійного розвитку до Реєстру;
  • недосконалість механізму підтвердження безперервного професійного розвитку;
  • невизначеність положень щодо підтвердження присутності учасників у разі дистанційного навчання в режимі реального часу призведе до зарахування балів такому учаснику на власний розсуд;
  • відсутність можливості оскарження рішення Адміністратора про ненарахування балів працівникам сфери охорони здоров’я.
  Опис виявлених корупціогенних факторів  
  1. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
1.1.     Згідно з проєктом Положення організація заходів безперервного професійного розвитку медичних та фармацевтичних працівників має здійснюватися провайдерами заходів безперервного професійного розвитку (далі – Провайдери). Єдиною вимогою для провадження такої діяльності є внесення відомостей про юридичну особу до Реєстру, яке здійснюється шляхом подання заяви в електронному вигляді (п. 16 проєкту Положення). Враховуючи викладене, запропонована процедура внесення відомостей стосовно Провайдера до Реєстру  містить ознаки адміністративної послуги в розумінні Закону України «Про адміністративні послуги». Однак назви Реєстру, суб’єкта розгляду заяви, строків розгляду, підстав для відмови у внесенні юридичної особи до Реєстру у проєкті Положення не визначено. Отже, така послуга у проєкті Положення запроваджується із порушеннями правових стандартів, встановлених Законом України «Про адміністративні послуги». Рекомендації НАЗК:
  1. Передбачити у проєкті Положення внесення даних стосовно Провайдерів до Реєстру за заявницьким принципом або, у разі необхідності, вичерпно врегулювати процедуру включення Провайдера до Реєстру, а саме:
1) відповідальний суб’єкт та обсяг його повноважень; 2) перелік та вимоги до документів, необхідних для внесення до Реєстру; 3) платність або безоплатність внесення; 4) граничний строк розгляду заяви для внесення до Реєстру; 5) перелік підстав для відмови у внесенні та виключенні з Реєстру.
  1. Визначити у проєкті Положення чіткі вимоги до Провайдера.
 
  • У п. 12 проєкту Положення визначено, що підтвердженням безперервного професійного розвитку шляхом здобуття інформальної освіти[1] може бути публікація статті або огляду в журналі з імпакт-фактором «та інша діяльність».
Відсутність вичерпного переліку форм підтвердження безперервного  професійного розвитку та використання невизначеної правової конструкції «інша діяльність» наділяє Адміністратора Системи повноваженнями на власний розсуд встановлювати – підпадає та чи інша діяльність під критерії безперервного професійного розвитку при нарахуванні  балів, що сприяє виникненню корупційних ризиків. Рекомендації НАЗК: встановити вимоги до підтвердження або як альтернативу визначити, що підтвердження безперервного професійного розвитку може мати довільну форму.   1.3. Згідно з п. 19 проєкту Положення однією з вимог нарахування балів безперервного професійного розвитку є виконання Провайдером обов’язку щодо внесення до системи заяви засновників (учасників, власників), посадових осіб Провайдера про відсутність конфлікту інтересів, відомостей про положення про запобігання конфлікту інтересів, а також виконання політики щодо запобігання конфлікту інтересів та недопущення залучення та використання коштів для просування лікарських засобів, медичних виробів або медичних послуг. Поняття «конфлікт інтересів» також використовується у п. 20 проєкту Положення. Інформальна освіта (самоосвіта) - це освіта, яка передбачає самоорганізоване здобуття особою певних компетентностей, зокрема під час повсякденної діяльності, пов’язаної з професійною, громадською або іншою діяльністю, родиною чи дозвіллям. (ст. 8 Закону України «Про освіту») Однак проєкт Положення не розкриває змісту поняття «конфлікт інтересів» для цілей оцінки відповідності заходів встановленим вимогам. Вочевидь, цей термін не є тотожним поняттю, визначеному Законом України «Про запобігання корупції», зміст якого розкрито через суперечність між публічно-правовими повноваженнями і приватними інтересами. Так, згідно зі ст. 1 цього Закону реальний конфлікт інтересів – суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень. Враховуючи викладене, з метою запобігання порушенню прав і законних інтересів працівників сфери охорони здоров’я та зловживанням під час оцінки відповідності заходу встановленим вимогам для нарахування балів безперервного професійного розвитку у проєкті Положення необхідно визначити поняття «конфлікт інтересів» стосовно осіб, які проводять заходи безперервного професійного розвитку. Рекомендації НАЗК: визначити зміст поняття «конфлікт інтересів» стосовно осіб, які проводять заходи безперервного професійного розвитку.  
  • Пункт 13 проєкту Положення в цілому є незрозумілим по суті та неоднозначним для застосування на практиці.
Так, в абз. 5 п. 13 проєкту Положення визначено, що «у разі дистанційного навчання у режимі реального часу присутність учасників може бути підтверджена і вони мають можливість подавати свої запитання та відповіді. Запис заходу, що публікується після його завершення, не вважається таким, що відповідає цим критеріям». Конструкція норми не дає змоги зрозуміти – таке підтвердження є правом чи обов’язком учасника. У проєкті Положення  не визначено вичерпних критеріїв, яким має відповідати підтвердження участі у заході у дистанційному режимі. Така невизначеність та неналежна ясність викладу положень може призвести до необ’єктивності та упередженості під час зарахування балів. Рекомендації НАЗК: доопрацювати проєкт Положення, деталізувавши вимоги до дистанційного навчання та порядку підтвердження участі.  
  • Проєкт Положення не передбачає можливості оскарження працівниками сфери охорони здоров’я рішення Адміністратора про відмову у нарахуванні балів безперервного професійного розвитку.
Відсутність ефективних механізмів оскарження рішень Адміністратора щодо відмови у нарахуванні балів несе корупційні ризики зловживань, упередженого прийняття рішень та порушення прав і законних інтересів працівників охорони здоров’я. Рекомендації НАЗК: передбачити у проєкті Положення:
  • процедуру подання працівниками сфери охорони здоров’я заяви до МОЗ у разі незгоди або сумніву у правильності нарахування балів безперервного професійного розвитку або рішення Адміністратора про неможливість їх нарахування;
  • способи подання заяви та терміни її розгляду;
  • повідомлення заявника про час і місце проведення розгляду заяви, можливість його участі у розгляді заяви;
  • порядок оформлення результатів розгляду заяви.
  Висновок:   проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.     В.о. Голови Національного агентства з питань запобігання корупції                                  Роман СУХОСТАВЕЦЬ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua