НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо продажу земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) через електронні аукціони»

Картка проєкту

Проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо продажу земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) через електронні аукціони», реєстр. № 2195 від 01.10.2019 Ініціатор(и) законопроєкту: Підласа Р.А., Мовчан О.В., Сольський М.Т. та інші Метою законопроєкту є правове забезпечення публічності та прозорості аукціонів з продажу та передачі в користування земельних ділянок державної та комунальної власності, що буде досягнуто шляхом проведення таких аукціонів в електронній торговій системі
 

Резюме антикорупційної експертизи

Проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо продажу земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) через електронні аукціони» (далі – проєкт Закону) передбачає оновлений порядок продажу земель державної та комунальної власності в електронній торговій системі, що є важливим кроком для забезпечення мінімізації поширених корупційних практик у сфері земельних відносин. Враховуючи викладене, Національне агентство підтримує запропоноване проєктом Закону запровадження сучасних процедур відплатного набуття прав на земельні ділянки на земельних торгах для ефективного усунення непрозорого та неефективного користування та розпорядження землями. Водночас Національним агентством за результатами проведення антикорупційної експертизи у положеннях проєкту Закону виявлено окремі корупціогенні фактори, зокрема:
  • необґрунтоване встановлення положень відсильного характеру щодо врегулювання порядку проведення аукціонів за допомогою підзаконного нормативного акту;
  • неврегульованість строків подання документів для участі у земельних торгах.
 

Таблиця виявлених корупціогенних факторів

№ з/п Корупціогенні фактори
1 Необґрунтоване встановлення положень відсильного характеру щодо врегулювання відносин у сферах з високим рівнем корупційних ризиків за допомогою нормативно-правових актів нижчого рівня
2 Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
 

Опис виявлених корупціогенних факторів

1. Необґрунтоване встановлення положень відсильного характеру щодо врегулювання відносин у сферах з високим рівнем корупційних ризиків за допомогою нормативно-правових актів нижчого рівня Відповідно до ст. 14 Конституції України право власності на землю набувається відповідно до закону. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону. Оскільки проведення електронних земельних аукціонів передбачає набуття права на земельні ділянки, то й порядок їх проведення має бути встановлений законом. Натомість проєктом Закону низку важливих питань, що стосуються проведення електронних земельних аукціонів, пропонується врегулювати підзаконними нормативно-правовими актами, зокрема: порядок та випадки відшкодування витрат (видатків) підготовку лоту для продажу на земельних торгах переможцю земельних торгів (ч. 4 ст. 135 Земельного кодексу України); вимоги та обмеження щодо часу проведення земельних торгів (п. «е» ч. 4 ст. 137 Земельного кодексу України); порядок реалізації переважного права орендаря на придбання земельної ділянки у власність у разі продажу її через електронний аукціон (ст. 9 Закону України «Про оренду землі»); строки перерахування суми гарантійного внеску у разі продажу земельної ділянки державної чи комунальної власності або права на неї (ч. 8 ст. 137 Земельного кодексу України); особливості проведення повторних торгів (ч. 5 ст.138 Земельного кодексу України). Необґрунтоване встановлення положень відсильного характеру щодо згаданих аспектів проведення аукціону є корупціогенним фактором, що зумовлює потребу у доопрацюванні проєкту Закону. Крім того, проєкт Закону не передбачає механізму звернення учасників до організатора через електронну торгову систему за роз’ясненням щодо оголошення про проведення земельних торгів, алгоритму оперативного реагування на потенційні порушення, які можуть бути допущені організаторами під час публікації в електронній торговій системі оголошення про проведення земельних торгів, а також переліку необхідних документів та матеріалів на лот. Рекомендації НАЗК: врегулювати згадані положення порядку проведення електронних аукціонів на законодавчому рівні. 2. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання Абз. 1 ч. 7 нової редакції ст. 137 Земельного кодексу України передбачає, що особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, подає через особистий кабінет в електронній торговій системі перелік документів без встановлення у проєкті Закону строків для їх подачі. Наразі чинна норма (яка виключається законопроєктом) передбачає, що особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, не пізніше ніж за три робочі дні до їх проведення подає виконавцю земельних торгів відповідні документи. Відсутність чітких строків для зазначеної процедури створює корупційні ризики в частині можливого встановлення на власний розсуд часового обмеження між повідомленням про початок і закінченням строку подачі документів на участь у торгах. Рекомендації НАЗК: для забезпечення прозорості проведення земельних торгів необхідно встановити строк подачі документів для участі в земельних торгах. Інші зауваження: Оновлена редакція ч. 5 ст. 136 Земельного кодексу України, запропонована проєктом Закону, встановлює правило, згідно з яким один лот має складатись виключно з однієї земельної ділянки або прав на неї. Відповідна модель правового регулювання покликана мінімізувати ймовірність укрупнення лотів організатором торгів шляхом об’єднання земельних ділянок в один об’єкт аукціону, а також унеможливити корупційні практики з продажу прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення лише великими ділянками. Водночас такий запобіжник буде діяти лише за умови прийняття законопроєкту № 2194 «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», який є елементом законодавчого впровадження земельної реформи спільно з проєктом Закону, та встановлює максимальний розмір лоту для державних та комунальних сільськогосподарських земель (20 гектар).   Висновок: проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій та врахування інших зауважень.    

Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                            Олександр HOBIKOB

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua