НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» щодо спрощення організації та проведення процедур закупівель сільськими, селищними радами, міськими територіальними громадами»

ВИСНОВОК антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» щодо спрощення організації та проведення процедур закупівель сільськими, селищними радами, міськими територіальними громадами»   Картка проєкту
Розробники проєкту Закону: Приходько Б., Кулініч О., Наталуха Д. та інші Мета проєкту Закону – надання можливості сільським, селищним радам, міським територіальним громадам здійснювати закупівлі  товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб громади здійснювати закупівлі без проведення тендерів Проєкт Закону реєстр. № 5289 від 19.03.2021 надано на розгляд Комітету  з питань економічного розвитку
  Резюме антикорупційної експертизи За результатами проведення антикорупційної експертизи проєкту Закону  Національне агентство встановило, що запропоновані зміни виводять спрощені закупівлі з-під дії Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), що створює умови для поширення корупційних зловживань, а також неефективного та непрозорого використання бюджетних коштів.   Опис виявлених корупціогенних факторів
  1. Необґрунтоване встановлення пільг, переваг або інших привілеїв для юридичних та фізичних осіб
  1.1. Положення ч. 2 ст. 3 Закону визначають, що замовники здійснюють спрощені закупівлі[1] шляхом використання електронної системи закупівель. У проєкті Закону пропонується встановити, що замовники товарів, робіт і послуг, визначені п. 1-3 ч. 1 ст. 2 Закону[2], мають право здійснювати спрощені закупівлі шляхом використання електронної системи закупівель у порядку, передбаченому цим Законом, або без обов’язкового застосування порядку проведення спрощених закупівель. Ці зміни скасовують процедуру спрощеної закупівлі та обов’язок використання електронної системи для широкого кола замовників – органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також підприємств, установ та організацій, які є розпорядниками бюджетних коштів. Такий підхід нівелює запроваджені в Україні стандарти прозорості закупівель та призведе до виникнення низки зловживань замовниками у цій сфері правового регулювання. [1] Спрощені закупівлі – закупівлі, вартість яких становить від 50 тис. грн до 200 тис. грн (для товарів,  послуг) та робіт – від 50 тис. грн до 1,5 млн грн, а для окремих видів робіт, які здійснюють відповідні юридичні особи та/або суб’єкти господарювання, – 1 млн. грн, а         робіт – до 5 млн. гривень. [2] Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, які є розпорядниками бюджетних коштів. 1.2. Положення  ч. 7 ст. 3 Закону містять низку винятків із загального правила щодо застосування порядку проведення спрощених закупівель. У проєкті Закону запропоновано доповнити цей перелік додатковим винятком, а саме: «закупівля сільською, селищною радою, міською територіальною громадою для задоволення потреб громадян харчових продуктів, паливно-мастильних матеріалів, природного газу та електричної енергії, малоцінних або швидкозношуваних товарів для закладів охорони здоров’я або закладів освіти комунальної форми власності; послуг з підвезення здобувачів освіти до закладу освіти і у зворотному напрямку; проектно-кошторисної документації». Запропоновані зміни нададуть можливість сільським і селищним радам та міським територіальним громадам на власний розсуд вирішувати питання щодо проведення спрощених закупівель або укладення прямих договорів закупівель. Крім того,  пропонована у проєкті Закону підстава для проведення місцевою громадою спрощених закупівель з метою «задоволення потреб громадян» може мати широкий спектр застосування, а також не містить посилання на законодавчо встановлений механізм та спосіб аналізу інформації для прийняття відповідних рішень в цілях запропонованих проєктом Закону змін. Загалом поняття «проєктно-кошторисна документація» не відповідає принципу юридичної визначеності, оскільки не дає змоги встановити предмет відповідної закупівлі. Запропоноване регулювання виводить з-під дії Закону вагомий сегмент суб’єктів публічного права (замовників), що створить умови для виникнення корупційних ризиків, неефективного використання бюджетних коштів та обмеження конкуренції, а також сприятиме тому, що замовники отримають можливість без будь-якого контролю як з боку держави, так і громадськості здійснювати закупівлі.   Рекомендації НАЗК: проєкт Закону у разі його прийняття створить умови для вчинення корупційних правопорушень під час здійснення закупівель замовниками, що зумовлює необхідність зупинення його розгляду.   Висновок:   запропонована модель правового регулювання в цілому є корупціогенною, що унеможливлює прийняття проєкту Закону у запропонованій редакції.       Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                        Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua