НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення зміни до розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» щодо забезпечення умов для виконання договорів про закупівлю робіт та послуг»

Картка проєкту

 
Суб’єкт права законодавчої ініціативи: народні депутати України (Підласа Р.А., Мовчан О.В., Шуляк О.О. та інші) Мета проєкту Закону – створення можливості сторонам договору обґрунтовано та за взаємною згодою змінити ціну договору про закупівлю, що укладений до або під час дії правового режиму воєнного стану, після проходження повторної експертизи.   Проєкт Закону (реєстр. 8202 від 11.11.2022)
 

Резюме антикорупційної експертизи

За результатами проведення антикорупційної експертизи проєкту Закону Національне агентство ідентифікувало у його положеннях корупціогенні фактори щодо встановлення можливостей для збільшення ціни договору про закупівлю робіт за результатами коригування та перезатвердження проекту будівництва без встановлення у проєкті Закону меж збільшення такої ціни, кількості випадків її корегування та гарантій неупередженості та незалежності експертної організації, що має право на проведення експертизи проекту будівництва відповідно до законодавства. Запровадження запропонованого регулювання може сприяти порушенню принципів проведення публічних закупівель, збільшити рівень непрозорості здійснення закупівель у сфері будівництва та призвести до неефективного використання коштів.   Опис виявлених корупціогенних факторів 1. Невідповідність положень нормативно-правового акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним зобов’язанням України Положеннями проєкту Закону запропоновано Розділ Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) доповнити пп. 39 відповідно до якого установити, що істотні умови договору про закупівлю, укладеного до введення воєнного стану або в період дії правового режиму воєнного стану в Україні, можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, передбачених ч. 5 ст. 41 цього Закону, у випадку: 1) збільшення ціни договору про закупівлю робіт (без зміни обсягів робіт та без зміни їх якості) за результатами коригування та перезатвердження проекту будівництва в установленому законодавством порядку, яке має бути документально підтверджене експертною організацією, що має право на проведення експертизи проекту будівництва відповідно до законодавства, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни та не раніше ніж через шість місяців з моменту підписання договору про закупівлю; 2) збільшення ціни договору про закупівлю послуг з поточного ремонту  (без зміни обсягів таких послуг та без зміни їх якості), яка має бути документально підтверджена замовником експертною організацією, що має право на проведення експертизи проекту будівництва відповідно до законодавства, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни та не раніше ніж через шість місяців з моменту підписання договору про закупівлю; 3) зміни чи встановлення порядку зміни ціни в договорі про закупівлю для випадків, передбачених пунктами 9 та 10 частини п’ятої статті 41 цього Закону. За аргументацією розробника запропоновані зміни вважаються доцільними з причини збільшення вартості матеріалів через стрімкі інфляційні процеси та зміни в економіці, що відбуваються під час воєнного стану. Проте встановлення можливості корегування істотних умов договору про закупівлі може сприяти створенню умов для проведення формальних закупівель, зокрема шляхом визначення переможцем учасника з найменшою ціновою пропозицією, але з можливістю збільшення запропонованої ним ціни через шість місяців після укладення договору, що в свою чергу може сприяти створенню умов для обмеження захисту економічної конкуренції та призвести до неефективного використання коштів. Зазначене обґрунтовується наявністю таких обставин: 1) відсутня верхня межа для збільшення ціни договору про закупівлю. Проєкт Закону не містить обмежень щодо можливого відсотку збільшення або максимальної суми у разі зростання ціни договору. Відсутність зазначеної межи може сприяти зловживанням, у тому числі під час проведення документально дослідження експертною організацією, що має право на проведення експертизи проекту будівництва; 2) не обмежено кількість випадків корегування ціни договору про закупівлю. Проєкт Закону містить єдину умову при настанні якої допускається перегляд істотних умов договору - не раніше ніж через шість місяців з моменту підписання договору про закупівлю. Проте неврегульованими та відповідно такими, які можуть бути застосовані, залишаються питання щодо повторної переоцінки проекту та подальшого збільшення кошторису будівництва. Відсутність чітко визначених обмежень щодо кількості випадків корегування ціни може стати підґрунтям для зловживань. 3) відсутні гарантії неупередженості та незалежності експертної організації, що має право на проведення експертизи проекту будівництва для його коригування та перезатвердження. Зазначене потребує врегулювання з огляду на можливу зацікавленість замовника та виконавця у результатах перерахунків та переоцінки. Додатково проєкт Закону містить положення, які не узгоджуються з вимогами нормопроєктувальної техніки та дають змогу їх суб’єктивного тлумачення, зокрема: - текст змін до пп. 2 п. 39 Розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, а саме: «2) збільшення ціни договору про закупівлю послуг з поточного ремонту (без зміни обсягів таких послуг та без зміни їх якості), яка має бути документально підтверджена замовником експертною організацією». За відсутності розділових знаків є неможливим однозначно встановити суб’єкта підтвердження необхідності збільшення ціни відповідного договору. До того ж застосування механізму підтвердження можливості збільшення ціни договору безпосередньо замовником є недопустимим та таким, що може призвести до неефективного використання коштів; - запропонована проєктом Закону редакція пп. 3 п. 39 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону містить посилання на пп. 9 та 10 ч. 5 ст. 41 Закону, які відсутні в чинній редакції Закону України «Про публічні закупівлі». Рекомендації НАЗК: у запропонованій редакції п. 39 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону: - передбачити максимально допустиму межу для збільшення ціни у договорі закупівлі та встановити обмеження щодо кількості випадків відповідного корегування ціни; - визначити гарантії неупередженості та незалежності експертної організації, що має право на проведення експертизи проекту будівництва відповідно до законодавства; - у тексті змін до пп. 2 п. 39 Розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону слово «замовником» виключити; - у пп. 3 п. 39 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону посилання на пп. 9 та 10 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» виключити та узгодити нумерацію з положеннями цього Закону.  

Висновок:

проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання.   Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                                                      Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua