Через рішення Конституційного Суду України № 13-р/2020 Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) позбавлене права здійснювати моніторинг виконання актів законодавства про конфлікт інтересів.
Це, зокрема, може призвести до того, що в органах влади, у державних та комунальних підприємствах, установах та організаціях не будуть врегульовані ситуації, за яких близькі особи (родичі) працюють спільно.
Як такі випадки вирішувалися раніше?
Закон України «Про запобігання корупції» вказує, що врегульовувати конфлікт інтересів у публічного службовця має його безпосередній керівник. Рішення про врегулювання конфлікту інтересів керівник приймає самостійно або на підставі повідомлення особи, у якої виник конфлікт інтересів.
Особи, що не могли самостійно визначитись чи має місце конфлікт інтересів у конкретному випадку, могли звернутися до НАЗК за роз’ясненням. Якщо наданої інформації не було достатньо, НАЗК розпочинало моніторинг конфлікту інтересів.
Такий моніторинг також міг розпочатися, коли окремі керівники взагалі не вживали заходів для врегулювання конфлікту інтересів або інформація про спільну роботу родичів була отримана НАЗК від третіх осіб.
З початку 2020 року проведено понад 80 таких моніторингів, за результатами яких забезпечено врегулювання потенційного конфлікту інтересів у понад 70 осіб. Станом на 27 жовтня ще 70 таких заходів були у роботі.
Як Рішення КСУ змінило ситуацію?
Наразі публічні службовці позбавлені можливості отримати допомогу НАЗК у врегулюванні ситуацій, за яких близькі особи працюють спільно.
Адже НАЗК наразі наділено лише повноваженнями надавати роз’яснення щодо наявності/відсутності конфлікту інтересів. Забезпечити врегулювання конфлікту інтересів НАЗК може лише у межах моніторингу відповідно до вимог п. 6 ч. 1 ст. 11 Закону України «Про запобігання корупції», що є у переліку норм закону, визнаних КСУ неконституційними.
Така ситуація сприятиме вчиненню посадовцями корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень.