НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Антикорупційна експертиза: НАЗК надало рекомендації щодо усунення корризиків у сфері оборони, регіонального розвитку, будівництва та правопорядку

09.10.2025

У третьому кварталі 2025 року Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) здійснило моніторинг понад 1,3 тис. проєктів нормативно-правових актів (НПА). 45 проєктів НПА пройшли антикорупційну експертизу, за результатами якої ідентифіковано 116 корупціогенних факторів та надано 147 рекомендацій щодо їх усунення, більшість з яких була врахована розробниками. 

Серед проєктів НПА, які були предметом антикорупційної експертизи, значну частку становлять документи у сферах оборони, відновлення, економіки та правопорядку. 

Так, зокрема, було проведено антикорупційну експертизу проєкта постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту щодо здійснення державним підприємством Міністерства оборони України «Агенція оборонних закупівель» закупівель товарів оборонного призначення для потреб Національної гвардії», який  розроблено для підвищення ефективності оборонних закупівель та якості поставок для Національної гвардії України через використання цифрової системи «DOT-Chain», що адмініструється Міністерством оборони (МОУ).

НАЗК виявило корупціогенні ризики, пов’язані з можливими зловживаннями під час вибору номенклатури, обсягів товарів оборонного призначення та контролю з боку ДП МОУ «Агенції оборонних закупівель» за виконанням контрактів та цільовим використанням коштів. НАЗК надало Міністерству внутрішніх справ рекомендації, врахування яких дозволить забезпечити прозору реалізацію проєкту НПА.

Також здійснено експертизу проєкта постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту щодо надання права на використання технологій, розроблених у системі Міністерства оборони, для масштабування виробництва товарів оборонного призначення». НАЗК виявило корупційні ризики в частині, яка стосується укладання договорів МОУ з бізнесом про використання технологій. Наприклад, не було чітко визначено зміст повідомлень і вимоги до них, а також способи їх подання, що могло створити можливості для зловживань під час їх розгляду посадовцями МОУ. 

Крім того, одним з критеріїв для укладання договору є статус верифікованого постачальника служби державного замовника МОУ. Однак у проєкті не визначено, як відбувається верифікація постачальника та документи, які це регулюють, що може стати передумовами для вчинення корупційних правопорушень. НАЗК рекомендувало Міноборони доопрацювати проєкт для усунення корупціогенних факторів.

Крім того, НАЗК також долучилося до запровадження єдиного стандарту і дистанційної процедури ВЛК (антикорупційна експертиза).

В проєкті постанови  «Деякі питання державного фонду регіонального розвитку» Агентство виявило корупціогенні фактори в процедурі розподілу коштів на реалізацію публічних інвестиційних проєктів. Йдеться про:

  • відсутність чіткого списку напрямків, на які можна спрямовувати кошти;
  • непрозорий механізм створення і функціонування комісії, що оцінює та визначає пріоритетність таких проєктів;
  • відсутність чіткої процедури, за якою формуються списки проєктів у кожному регіоні.

НАЗК надіслало Міністерству розвитку громад та територій України рекомендації щодо усунення зазначених корупціогенних факторів.

В проєкті НПА «Про реалізацію експериментального проекту щодо нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту, технічного переоснащення споруд, систем та мереж водопостачання населених пунктів» НАЗК виявило корупціогенні фактори, що можуть призвести до непрозорості процедур будівництва, реконструкції, технічного переоснащення тощо об’єктів водопостачання, передбачених експериментальним проєктом. Розробник проєкту, Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України, врахувало рекомендації Агентства, надані у висновку антикорупційної експертизи.

Водночас Національне агентство застерегло розробника, що використання експериментальних проєктів як способу нормативного регулювання створює ризики подальших корупційних зловживань. Це підтверджується аналітичним дослідженням Агентства, оскільки такі проєкти реалізуються поза межами стандартних законодавчих вимог, із застосуванням спрощених процедур. 

Крім того, у третьому кварталі цього року, Уряд ухвалив відповідні постанови з врахуванням рекомендацій НАЗК:

Також НАЗК провело антикорупційну експертизу проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку та методології оцінювання рівня довіри населення до державних органів, які забезпечують виконання завдань кримінального провадження». Мета проєкту — створити єдиний механізм системного моніторингу громадської думки, підвищити довіру до органів, що здійснюють кримінальне провадження, та забезпечити ефективний діалог із громадськістю. 

Виявлено наступні корупціогенні фактори: використання термінів, що порушують принцип юридичної визначеності; невідповідність нормам чинного законодавства щодо врегулювання конфлікту інтересів. 

Агентство надало розробнику низку рекомендацій для мінімізації корупційних ризиків, зокрема щодо запровадження прозорого механізму визначення переможця та узгодження положень документу з чинним законодавством у частині визначення поняття «конфлікт інтересів». Проєкт НПА знаходиться на етапі доопрацювання.

Детально ознайомитися з результатами антикорупційної експертизи НПА можна на сайті НАЗК, перейшовши за посиланням, або зайшовши в рубрику “Про НАЗК”- “Результати діяльності НАЗК” і натиснувши на відповідний розділ. 

Нагадаємо, у серпні НАЗК надало рекомендації щодо усунення корризиків у сфері житла для ВПО, майнових відносин та реінтеграції оборонців. 

Останні новини

19.11.2025
12:36
Понад 130 політичних партій не подали звіти за ІІІ квартал 2025 року
11:30
Відновлення, публічні закупівлі, фортифікації та гуманітарна допомога: найвразливіші до корупції сфери на Сумщині
17.11.2025
17:44
Повні перевірки декларацій у жовтні: НАЗК виявило порушення на майже 430 млн грн
17:37
ОЕСР оцінила прогрес України у забезпеченні незалежності судової влади: деталі звіту
14.11.2025
16:48
Аудит НАЗК: позиція щодо майбутнього аудиту та виконання рекомендацій попереднього
13.11.2025
17:13
У Реєстрі прозорості НАЗК зареєструвалися перші 100 лобістів
12:41
Відкрито нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, представництво в судах, розгляд звернень та комунікації (SMM)
12:20
Запрошуємо ІТ-компанії до обговорення розробки техніко-економічного обґрунтування для створення резервного центру обробки даних
12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua