У липні 2024 року Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) здійснило моніторинг 323 проєктів нормативно-правових актів (НПА): 240 проєктів актів Кабінету Міністрів України (КМУ) та 83 законопроєктів. Виявлено корупціогенні фактори у 9 проєктах НПА та проведено антикорупційні експертизи. У них також виявлено 23 корупціогенні фактори та надано 43 рекомендації для їх усунення.
Йдеться, про проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ефективного управління лісами на основі ведення лісового господарства на принципах наближеного до природи лісівництва, адаптованого до кліматичних змін, збереження біорізноманіття в лісах» (реєстр. № 9516 від 20.07.2023). У ньому НАЗК виявило положення, які створюють умови для корупційних зловживань:
- наділення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, надмірними дискреційними повноваженнями одноосібно розв'язувати питання, пов’язані із визначенням обсягів використання лісових ресурсів;
- встановлення непрозорого механізму здійснення лісової сертифікації;
- запровадження непрозорої та корупційно вразливої процедури призначення рубок в лісовому фонді України.
НАЗК надіслало Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування, а також Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики для розгляду рекомендації щодо усунення вищезазначених корупційних ризиків.
Також проведено антикорупційну експертизу проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 р. № 76». У ньому НАЗК також виявило корупціогенний фактор. Йдеться про встановлення непрозорого механізму визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період.
НАЗК надало Міністерству економіки України, яке є розробником проєкту акта, рекомендації, врахування яких забезпечить встановлення прозорої процедури бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час.
Проведено антикорупційну експертизу проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для державної підтримки сільськогосподарських товаровиробників шляхом виділення бюджетних субсидій з розрахунку на одиницю оброблюваних угідь», виявлено низку корупціогенних факторів:
- встановлення непрозорої процедури створення та діяльності обласних комісій з прийняття рішень щодо виплати коштів для державної підтримки сільськогосподарських товаровиробників шляхом виділення бюджетних субсидій з розрахунку на одиницю оброблюваних угідь;
- неврегульованість механізму проведення моніторингу, оцінювання та перевірки фінансових документів, що підтверджують цільове використання отриманих бюджетних коштів.
НАЗК надало Мінагрополітики, яке є розробником проєкту акта, рекомендації для встановлення прозорого механізму надання державної підтримки сільськогосподарським товаровиробникам, які здійснюють господарську діяльність на територіях у межах 25 км від державного кордону з Російською Федерацією та/або зони лінії ведення активних бойових дій, та надання державної підтримки у випадку фіксації в поточному році факту повністю втрачених (загиблих) посівів сільськогосподарських культур внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.