НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чим відрізняється конфлікт інтересів під час лобіювання від конфлікту інтересів посадовця

20.10.2025

Лобіювання – це законний інструмент впливу бізнесу та суспільства на ухвалення рішень органами влади. Водночас воно потребує чітких правил і прозорості, щоб залишатися відкритим і демократичним процесом. Важливою складовою цього процесу є  уникнення конфлікту інтересів під час лобіювання. 

Конфліктом інтересів під час лобіювання вважається суперечність між комерційними інтересами бенефіціарів, власними інтересами суб’єкта лобіювання та його обов’язками, наявність якої може вплинути на його неупередженість.

Наприклад, такий конфлікт інтересів може виникнути під час лобіювання одним лобістом різних нормативно-правових актів в комерційних інтересах декількох бенефіціарів, від ухвалення яких один з бенефіціарів отримує певні переваги, а інший –  ці переваги втрачає. 

В Україні, відповідно до вимог Закону України «Про лобіювання», лобіст повинен вживати заходів щодо недопущення виникнення конфлікту інтересів у відносинах із суб’єктом лобіювання. 

Правила етичної поведінки суб’єктів лобіювання передбачають, що способи врегулювання конфлікту інтересів під час здійснення лобіювання визначаються договором лобіювання та зазначеними Правилами. У разі потреби юридичні особи — суб’єкти лобіювання, що є громадськими об’єднаннями, іншими неприбутковими підприємствами, установами та організаціями, які здійснюють лобіювання в комерційних інтересах бенефіціара без укладення договору лобіювання, вживають заходів для запобігання та врегулювання конфлікту інтересів відповідно до вимог законодавства та їх установчих документів або внутрішніх правил.

Разом із тим, варто розрізняти конфлікт інтересів під час лобіювання від конфлікту інтересів, визначеного Законом України «Про запобігання корупції»

Конфлікт інтересів під час лобіювання може виникнути між інтересами суб’єкта лобіювання та інтересами клієнтів/бенефіціарів лобіювання, їх правами та обов’язками.

На противагу цьому, конфлікт інтересів передбачений Законом України «Про запобігання корупції» стосується суперечності між приватними інтересами посадової особи та її службовими повноваженнями, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень. Такий конфлікт інтересів може виникнути у осіб зазначених у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 Закону України «Про запобігання корупції». 

Нагадаємо, Закон України “Про лобіювання” встановлює чіткі обмеження, щоб уникнути конфлікту інтересів і зловживання впливом. Це означає, що не всі охочі можуть набути статусу лобіста. 

Останні новини

24.12.2025
14:03
НАЗК інформує про ключові висновки за результатами аналізу практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
13:12
Віктор Павлущик: Співпраця НАЗК, МОУ та НУОУ сприяє впровадженню ефективних антикорупційних інструментів у сфері оборони
22.12.2025
11:00
Незаконне збагачення на 17 млн грн: справу експосадовця Командування сил логістики ЗСУ передали до суду
19.12.2025
17:48
Зміна статусу суб’єкта лобіювання: порядок і підстави
14:34
Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про академічну доброчесність»
12:00
Моніторинг способу життя: ДБР повідомило про підозру в незаконному збагаченні на 13 млн грн посадовцю ДСНС Запорізької області
18.12.2025
17:23
В НАЗК відбулася низка заходів, присвячених впровадженню міжнародних стандартів у сфері безпеки та оборони
14:46
Інтеграція антикорупційних механізмів у стратегію післявоєнного відновлення є ключовою умовою стійкості України — Голова НАЗК
12:59
НАЗК приєдналось до зобов’язань із забезпечення прозорості та участі громадськості у виконанні положень Конвенції ООН проти корупції
17.12.2025
15:48
Йоакім Френдін: НАТО готове до подальшої співпраці з Україною та залучення необхідних ресурсів для розбудови доброчесності в секторі оборони
15:00
Незадекларовані елітні авто: посадовиця ГУ ДПС у Черкаській області отримала підозру за матеріалами НАЗК
12:42
Антикорупційна експертиза: НАЗК здійснило моніторинг майже 400 актів та надало 10 рекомендацій для усунення корупції
16.12.2025
17:58
Повні перевірки декларацій у листопаді: НАЗК виявило порушення на понад 184 млн грн
16:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам адвокатури та правничої допомоги
14:29
Голова НАЗК виступив на Антикорупційній конференції ООН та закликав держави інвестувати в системи, які вимірюють доброчесність
15.12.2025
19:00
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам будівництва
18:05
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам відновлення
17:16
НАЗК завершило десятий щоквартальний моніторинг стану виконання заходів ДАП: ключові статистичні дані
15:00
Проголосували «за» своє преміювання та встановлення надбавки: суд оштрафував голову Броварської районної ради та його заступника
13:30
COSP11: НАЗК запрошує взяти участь у заході «Стійкість України: боротьба з корупцією для післявоєнного відновлення»
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua