НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чим відрізняється конфлікт інтересів під час лобіювання від конфлікту інтересів посадовця

20.10.2025

Лобіювання – це законний інструмент впливу бізнесу та суспільства на ухвалення рішень органами влади. Водночас воно потребує чітких правил і прозорості, щоб залишатися відкритим і демократичним процесом. Важливою складовою цього процесу є  уникнення конфлікту інтересів під час лобіювання. 

Конфліктом інтересів під час лобіювання вважається суперечність між комерційними інтересами бенефіціарів, власними інтересами суб’єкта лобіювання та його обов’язками, наявність якої може вплинути на його неупередженість.

Наприклад, такий конфлікт інтересів може виникнути під час лобіювання одним лобістом різних нормативно-правових актів в комерційних інтересах декількох бенефіціарів, від ухвалення яких один з бенефіціарів отримує певні переваги, а інший –  ці переваги втрачає. 

В Україні, відповідно до вимог Закону України «Про лобіювання», лобіст повинен вживати заходів щодо недопущення виникнення конфлікту інтересів у відносинах із суб’єктом лобіювання. 

Правила етичної поведінки суб’єктів лобіювання передбачають, що способи врегулювання конфлікту інтересів під час здійснення лобіювання визначаються договором лобіювання та зазначеними Правилами. У разі потреби юридичні особи — суб’єкти лобіювання, що є громадськими об’єднаннями, іншими неприбутковими підприємствами, установами та організаціями, які здійснюють лобіювання в комерційних інтересах бенефіціара без укладення договору лобіювання, вживають заходів для запобігання та врегулювання конфлікту інтересів відповідно до вимог законодавства та їх установчих документів або внутрішніх правил.

Разом із тим, варто розрізняти конфлікт інтересів під час лобіювання від конфлікту інтересів, визначеного Законом України «Про запобігання корупції»

Конфлікт інтересів під час лобіювання може виникнути між інтересами суб’єкта лобіювання та інтересами клієнтів/бенефіціарів лобіювання, їх правами та обов’язками.

На противагу цьому, конфлікт інтересів передбачений Законом України «Про запобігання корупції» стосується суперечності між приватними інтересами посадової особи та її службовими повноваженнями, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень. Такий конфлікт інтересів може виникнути у осіб зазначених у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 Закону України «Про запобігання корупції». 

Нагадаємо, Закон України “Про лобіювання” встановлює чіткі обмеження, щоб уникнути конфлікту інтересів і зловживання впливом. Це означає, що не всі охочі можуть набути статусу лобіста. 

Останні новини

01.12.2025
14:37
Всеукраїнський урок доброчесності: НАЗК запрошує заклади освіти долучитися до наймасштабнішого уроку в Україні
14:00
Моніторинг способу життя: 8,6 млн грн необґрунтованих активів можуть стягнути з нардепа в дохід держави
10:46
Спеціалізовані антикорупційні органи й відповідальність за корупційні правопорушення: результати звіту ОЕСР у межах п'ятого раунду моніторингу
28.11.2025
15:09
Забезпечення прозорості закупівель при відновленні України: НАЗК презентувало досвід на конференції EPAC
27.11.2025
16:15
Моніторинг способу життя: 3,3 млн грн стягнуто у дохід держави з посадовця Мін'юсту за рішенням апеляційної палати ВАКС
12:00
Незаконне збагачення на 114 млн грн ексзаступника Голови Вищого господарського суду: завершено розслідування
26.11.2025
16:49
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемі енергетики
15:22
Лобіст, клієнт і об’єкт лобіювання: права та обов’язки
25.11.2025
18:00
Цивільна конфіскація: ВАКС стягнув майже 5,8 млн грн з сільського голови Рівненщини за матеріалами НАЗК
14:19
Службова перевірка НАЗК в межах справи «Енергоатому»: проміжні результати
11:25
Антикорупційні інструменти для журналістів у регіонах: як ефективно співпрацювати з НАЗК
10:07
Повні перевірки декларацій: посадовцю ДСНС у Полтавській області повідомили про підозру
24.11.2025
17:23
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо захисту викривачів
16:15
ОБСЄ і в подальшому надаватиме Україні підтримку в сфері запобігання корупції: заступниця Голови Секретаріату ОБСЄ Кейт Фірон
15:45
Цивільна конфіскація: ВАКС стягнув з колишнього депутата Глухівської міської ради що на Сумщині понад 4 млн грн за матеріалами НАЗК
13:00
Цивільна конфіскація: за матеріалами НАЗК ВАКС стягнув 5,3 млн грн з колишнього головного податківця Одещини
11:43
Досягнення України у сфері незалежності прокуратури: деталі звіту ОЕСР
21.11.2025
17:15
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо законності і прозорості політичних фінансів
17:00
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемі оподаткування
11:21
НАЗК продовжує службову перевірку в межах справи «Енергоатому»
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua