НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Депутати - ФОПи: НАЗК виявило численні порушення у деклараціях на десятки мільйонів гривень

02.10.2025

Депутати місцевих рад є декларантами та мають право здійснювати діяльність як фізичні особи-підприємці (ФОП), наприклад, займатися сільським (фермерським) господарством. Такий вид підприємництва передбачає наявність у власності чи користуванні значної кількості активів. Йдеться про земельні ділянки, техніку, приміщення для зберігання врожаю, здійснення торгівлі, тощо. Крім того, така діяльність нерідко пов’язана з виникненням фінансових зобов’язань (лізинг, кредит тощо) та разовими видатками на великі суми.

Результати здійснених Національним агентством з питань запобігання корупції (НАЗК) заходів фінансового контролю демонструють, що поширеними помилками є:

  • недекларування орендованих земельних ділянок та нежитлових приміщень, сільськогосподарської техніки, іншого транспорту, права на які набуто декларантом або членом його сім’ї як ФОП;
  • недекларування цінного рухомого майна - навісного та іншого обладнання на сільськогосподарську техніку, GPS-систему, дрони (не військові) тощо; 
  • невідображення у декларації або невірне відображення відомостей про отриманий дохід, у тому числі зазначення чистого прибутку замість валового доходу; 
  • недекларування фінансових зобов’язань чи разових видатків, розмір яких перевищив 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня звітного року (ПМ).

Детальніше - на конкретних прикладах.

Хотинський районний суд Чернівецької області, у тому числі за матеріалами НАЗК, визнав депутата Дністровської районної ради Чернівецької області винним у декларуванні недостовірних відомостей (ст. 366-2 Кримінального кодексу України) на понад 24,2 млн грн. Декларант, будучи головою фермерського господарства, не задекларував понад 280 об’єктів нерухомості, серед яких належні йому на праві власності та оренди земельні ділянки, нежитлові приміщення.

Суд наклав на посадовця штраф в розмірі 85 тис. грн з позбавленням права обіймати посади пов`язані з виконанням функцій представника влади в органах державної влади або місцевого самоврядування строком на три роки. Вирок законної сили ще не набрав.

Ще одним прикладом є результати повної перевірки декларацій депутата Новопокровської селищної ради за 2022, 2023 роки. НАЗК встановило відображення недостовірних відомостей про його активи як ФОПа.

Посадовець “забув” задекларувати 28 земельних ділянок, які перебували у нього в оренді, будівлю сільськогосподарського призначення - Критий Тік, складське приміщення (ангар), Вагову 40 Т, трактор колісний Беларус-892. Загалом вказав недостовірні відомості сукупно на понад 13,5 млн грн. Національна поліція України (НПУ) розпочала досудове розслідування за встановленими НАЗК фактами. 

Крім того, аналогічні порушення встановлено і під час повної перевірки декларації депутата Новопокровської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області за 2023 рік.

Посадовець “забув” задекларувати комплекс будівель загальною площею 507,6 м², що належить йому на праві часткової власності та дві орендовані земельні ділянки. Також не задекларував належні йому на праві власності вантажний автомобіль DAF FT CF 85.410, комбайн CLAAS LEXION 550, екскаватор ЭО-2629 та причіп 2ПТС 4. Також посадовець задекларував лише 1,5 млн грн отриманого доходу від підприємницької діяльності замість 5 млн грн. Загалом вказав недостовірні відомості на понад 8,6 млн грн. НПУ розпочала досудове розслідування за встановленими НАЗК фактами. 

Нагадаємо, що у декларації за загальними правилами відображаються відомості про:

  • об’єкти нерухомості, об’єкти незавершеного будівництва, транспортні засоби, інше цінне рухоме майно, яке набуте декларантом та/або членом його сім’ї для здійснення підприємницької діяльності, тобто договора укладені від імені декларанта або його члена сім’ї як ФОПа;
  • цінне рухоме майно, вартість якого перевищує 100 ПМ;
  • розмір валового доходу, а не чистого прибутку, отриманого декларантом / членом його сім’ї як ФОП;
  • банківські / фінансові установи, в яких декларантом / членом його сім’ї як ФОП відкриті рахунки;
  • фінансові зобов’язання декларанта / члена його сім’ї, взяті ними для забезпечення здійснення підприємницької діяльності, розмір якого перевищує 50 ПМ;
  • здійснені як ФОП разові видатки на суму більше 50 ПМ, на виконання правочинів, спрямованих на набуття права на об’єкти декларування, які підлягають відображенню в розділах 3 «Об’єкти нерухомості», 4 «Об’єкти незавершеного будівництва», 5 «Цінне рухоме майно (крім транспортних засобів)», 6 «Транспортні засоби», 7 «Цінні папери», 8 «Корпоративні права», 10 «Нематеріальні активи» декларації зазначаються завжди, незалежно від мети набуття таких об’єктів (для підприємницької діяльності чи для особистих потреб / потреб членів сім’ї). У разі наявності даних про загальний розмір видатків, здійснених у звітному періоді декларантом як ФОП (особливо якщо ФОП перебуває на загальній системі оподаткування), рекомендується відобразити їх в декларації (однією сумою). Детальніше - у Роз’ясненнях НАЗК.

Звертаємо увагу, що якщо декларант або член його сім’ї є членом фермерського господарства (ФГ), яке зареєстровано як юридична особа, відомості про таке ФГ підлягають відображенню у розділі 8 “Корпоративні права”, а якщо особа є і бенефіціаром (контролером) цього товариства - додатково у розділі 9 декларації. При цьому у цих розділах не зазначаються відомості про те, що декларант або член його сім’ї є ФОП.

Застереження. Відповідно до ст. 62 Конституції України особа вважається невинуватою у вчиненні злочину, доки її вину не буде доведено в суді та встановлено обвинувальним вироком.

Останні новини

14.11.2025
16:48
Аудит НАЗК: позиція щодо майбутнього аудиту та виконання рекомендацій попереднього
13.11.2025
17:13
У Реєстрі прозорості НАЗК зареєструвалися перші 100 лобістів
12:41
Відкрито нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, представництво в судах, розгляд звернень та комунікації (SMM)
12:20
Запрошуємо ІТ-компанії до обговорення розробки техніко-економічного обґрунтування для створення резервного центру обробки даних
12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
15:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за III квартал 2025 року
13:55
Звіт Єврокомісії 2025: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
11:44
Які декларації підлягають повній перевірці
04.11.2025
15:21
Реєстр прозорості: як зареєструватися та оновлювати інформацію про себе
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua