Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) за підтримки Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EUACI) запустило загальнонаціональну інформаційну кампанію, присвячену громадському контролю за владою як важливому чиннику запобігання корупції.
У межах кампанії головний акцент зроблено на промоції загальнодержавних та локальних інструментів громадського моніторингу, контролю з боку українців за діями влади та участі у прийнятті рішень. Йдеться про доступ до відкритих даних, проведення громадських слухань, консультацій, подання електронних петицій та запитів тощо.
Дослідження партнерів НАЗК з громадського сектору свідчать, що рівень обізнаності населення про інструменти громадського контролю залишається вкрай низьким, а публічні службовці і громадяни не завжди розуміють користь від їх використання, а також мають недостатню мотивацію для проактивних дій. Тому для ефективного використання створених державою сервісів і процедур важливо підвищити обізнаність громадян про них та спонукати населення користуватися ними через промоцію результативного досвіду громад.
Кампанія передбачає кілька форматів. Наразі в ефірах загальнонаціональних телеканалів транслюються роз’яснювальні анімаційні відеоролики, присвячені опису механізмів громадського контролю на загальнодержавному та місцевому рівнях. В кожному анімованому роз’ясненні є посилання на відеокурс НАЗК, який докладніше пояснює алгоритм дій за кожним інструментом.
Для зовнішньої соціальної реклами розроблено тематичні віжуали, кожен з яких моделює запит на вирішення певної проблеми в громаді та містить посилання на електронний сервіс, що може бути помічним у такій ситуації - чи то зупинення нелегальної забудови, чи то місцева ініціатива з облаштування громадського місця відпочинку тощо. Нині триває робота над друком матеріалів з подальшим розміщенням соціальної реклами у всіх регіонах країни.
Віжуали та відеоролики об’єднані лейтмотивом «Корупція – не спадок», який підкреслює важливість свідомого вибору громадянами доброчесних практик замість корупційних. “Війна спонукала українців переосмислити багато важливих речей, про які вони раніше не замислювалися. Країна зробила свій ціннісний вибір - шлях до сім’ї вільних демократичних держав, і щодня платить надвисоку ціну за цей вибір. Повернення в радянське минуле з його обмеженнями прав та свобод громадян, культивацією сліпого виконання вказівок корумпованої влади та толерування кумівства, неприпустиме. Ми маємо змінюватися, аби побудувати нову країну, а для цього потрібна активність небайдужих громадян, які розуміють свої права, використовують їх та вимагають від влади ефективних дій і прозорих рішень”, - пояснила Олена Конопля, керівниця Управління комунікацій та інформаційної політики НАЗК.
Віжуали та експлейнери кампанії створені креативною агенцією Smart Angel
Фахівці НАЗК також організовують навчальні воркшопи для молоді, поширюють авторські матеріали в медіа, та у співпраці з телеканалами готують сюжети про кращі практики громадського контролю і залученості в громадах.
Важливою складовою кампанії є проведення спільних з громадськими організаціями публічних заходів щодо моніторингу виконання держорганами антикорупційних заходів. Результати таких моніторингів у сфері освіти, медицини та земельних відносин були презентовані спільно з ГО «Разом проти корупції», в оборонній сфері – спільно з ГО «StateWatch».
Цієї осені та наступного року в межах Стратегії комунікацій у сфері запобігання та протидії корупції НАЗК з партнерами реалізують ще кілька інформаційних кампаній для підвищення обізнаності громадян про шляхи повідомлення про корупцію, популяризацію різноманітних інструментів запобігання корупції тощо.