Під час робочої поїздки на Рівненщину команда Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) провела зустріч з представниками обласної державної адміністрації (ОДА), а також обласної та міської рад. Діалог такого формату спрямований на налагодження конструктивної співпраці НАЗК з місцевою владою для впровадження ефективної реалізації державної антикорупційної політики з урахуванням особливостей регіону.
Також команда Агентства зустрілася з представниками громадських організацій області, освітянами регіону, правоохоронцями та журналістами.
«НАЗК здійснює систематичні поїздки в регіони для того, щоб окреслити проблеми та виклики в сфері запобігання корупції. Співпраця Агентства з місцевою владою будується на чотирьох принципах — навчити, мотивувати, допомогти, а також поділитись ефективними антикорупційними інструментами, впровадження яких дозволить усунути причини для корупції та, водночас, підвищити рівень доброчесності в публічній службі і узгодити спільний вектор дій в цій сфері», — зазначив заступник голови НАЗК Сергій Гупяк.
Він підкреслив, що запобігання корупції – це не лише діяльність антикорупційної інфраструктури. Воно починається з кожного громадянина, громадського активіста, журналіста-розслідувача, а також комплексної роботи всіх державних інституцій.
Заступник Голови НАЗК звернув увагу на найвразливіші до корупції сфери Рівненщини. За його словами, це лісокористування, озеленення міста, охорона надр, пов’язана насамперед з видобування бурштину:
«Хоча і було законодавчо внормовано порядок отримання дозволів для видобутку бурштину, але на цьому шляху є велика кількість корупційних ризиків: набувши право користування ділянкою, потрібно отримати велику кількість погоджень і опрацювати значну кількість документів, розробити проєкт рекультивації земель тощо», — зазначив Сергій Гупяк.
Також він розповів, що Національне агентство працює над тим, щоб найближчим часом презентувати спеціальне дослідження про корупційні ризики у лісовій галузі, в якому будуть описані можливі корупційні схеми в лісокористуванні, прогалини в законодавстві, рекомендації щодо унормування, фактори, на які слід звернути увагу правоохоронним органам при викритті фактів корупції в лісовій сфері. Як і по всій Україні, чутливими є теми щодо публічних закупівель, відновлення і відбудови, діяльності МСЕК та ВЛК.
«Відзначу Рівненщину за те, що за результатами минулого року, в області був один з найменших відсотків обмежено придатних до військової служби. Серед позитиву – численні викриття у лісовій галузі - сфері, що вважається найбільш насиченою корупційними ризиками», — додав Сергій Гупяк.
Він зазначив, що виконання заходів Державної антикорупційної програми допоможе покращити ситуацію у 15 найвразливіших до корупції сферах життя, підвищить прозорість в управлінських процесах, а також значно знизить рівень корупції в Україні. Водночас важливе завдання антикорупційних уповноважених – превентивно працювати над зниженням корупційних ризиків.
В Рівненській ОДА у 2023 році затверджена антикорупційна програма, створено сектор з питань запобігання та виявлення корупції, який за 2024 рік розглянув майже 300 заяв щодо корупційних правопорушень в області. Представники правоохоронних органів долучені до роботи групи «Прозорість і підзвітність» при ОДА. Перший заступник Голови ОДА Сергій Подолін подякував команді НАЗК за надані рекомендації, за якими ОДА планує надалі покращувати роботу з запобігання корупції.
Рівненська обрада також ухвалила свою антикорупційну програму на 2024-2026 роки, а в травні цього року підключилася до Єдиного порталу повідомлень викривачів. За словами очільника облради Андрія Карауша, найризикованішою сферою для облради залишаються публічні фінанси і закупівлі.
Рівненська міська рада попри відсутність прямого обовʼязку мати свою антикорупційну програму в 2023 році ініціативно розробила та ухвалила її, залучивши до її створення громадськість і депутатський корпус. Наразі міськрада працює над звітом щодо її виконання.