НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

НАЗК категорично не підтримує депутатські ініціативи, які зменшують ефективність перевірок декларацій та моніторингу способу життя посадовців

04.06.2025

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) опрацювало законопроєкти №13271, №13271-1 та №13271-2, які пропонують зміни до кримінального, антикорупційного законодавства та законодавства про адміністративні правопорушення. НАЗК дійшло однозначного висновку, що положення усіх трьох законопроєктів негативно вплинуть на ефективність існуючих механізмів запобігання корупції. Насамперед це стосується таких інструментів фінансового контролю як повні перевірки декларацій та моніторинг способу життя посадовців. Лист з відповідною позицією надіслано до Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності.

НАЗК вважає абсолютно неприйнятними зміни до статті 51-4 Закону України «Про запобігання корупції» (Закон), запропоновані в законопроєктах №13271-1 та №13271-2. Вони обмежують моніторинг способу життя періодом перебування на посаді та дозволяють перевіряти лише те майно, доходи й витрати, які з’явилися саме в цей час. Це створює можливість легалізації корупційних активів, набутих до вступу на публічну службу або реалізувавши їх після звільнення. 

Варто наголосити, що пропоновані зміни щодо обмеження для здійснення моніторингу способу життя суб’єктів декларування створюють величезні ризики для невиконання зобов’язань перед Міжнародним валютним фондом, оскільки Лист про наміри Уряду України та Національного банку України до Міжнародного валютного фонду та Меморандум про економічну і фінансову політику від 21 березня 2025 року передбачають необхідність максимального розширення розслідування щодо моніторингу способу життя (п. 64). 

Більшість депутатських ініціатив викликають серйозні застереження. Наприклад, законопроєкт  №13271 передбачає обмеження обсягу повної перевірки декларацій та фактичне знищення інституту проведення повторної повної перевірки декларації, що створить імунітет для корупційних дій. Цей законопроєкт також встановлює презумпцію достовірності даних, автоматично перенесених до декларації з реєстрів, та звільнення декларанта від відповідальності за наявні розбіжності таких даних. Крім того цей законопроект містить ризики незаконного збору інформації про третіх осіб у разі реалізації положень про автоматизоване перенесення даних до форми декларації щодо осіб, вказаних членами сім’ї, без попереднього їх підтвердження такого статусу. Запропоновані зміни щодо застосування індивідуальних роз’яснень НАЗК дозволяють поширювати дію роз’яснень, наданих конкретним особам, на невизначене коло суб’єктів, що суперечить чинному Закону. 

Національне агентство закликає Комітет Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності не допустити знищення ефективних інструментів фінансового контролю, ослаблення особистої відповідальності декларантів та зриву міжнародних зобов’язань України перед ЄС та МВФ. НАЗК також наголошує, що запропоновані народними депутатами зміни суперечать євроінтеграційним зобов'язанням та рекомендаціям Європейської Комісії.

За даними Організації економічного співробітництва та розвитку Україна  продемонструвала  світові,  що  країна  може  захистити  себе  від  повномасштабного вторгнення  і водночас  покращити  свій  захист  від  корупції  до  рівня,  який  наближається  до міжнародних  стандартів  країн  ОЕСР  та  ЄС. Зменшення інструментів протидії корупції призведе до відкату цих результатів.

Варто зазначити, що МВФ неодноразово висловлював підтримку НАЗК та збереженню інструментів фінансового контролю, зокрема, в квітні 2025 року та у травні 2025 року.

Довідково

*йдеться про проєкти Законів України: 

  • «Про внесення змін до Кримінального, Кримінального процесуального кодексів України, Кодексу України про адміністративні правопорушення та інших законів України щодо удосконалення порядку притягнення до відповідальності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування» із реєстр. № 13271 від 09.05.2025, 
  • «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо підвищення відповідальності за корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення» із реєстр. № 13271-1 від 23.05.2025 
  • «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо підвищення відповідальності за корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення» із реєстр. № 13271-2 від 26.05.2025.

Останні новини

19.11.2025
12:36
Понад 130 політичних партій не подали звіти за ІІІ квартал 2025 року
11:30
Відновлення, публічні закупівлі, фортифікації та гуманітарна допомога: найвразливіші до корупції сфери на Сумщині
17.11.2025
17:44
Повні перевірки декларацій у жовтні: НАЗК виявило порушення на майже 430 млн грн
17:37
ОЕСР оцінила прогрес України у забезпеченні незалежності судової влади: деталі звіту
14.11.2025
16:48
Аудит НАЗК: позиція щодо майбутнього аудиту та виконання рекомендацій попереднього
13.11.2025
17:13
У Реєстрі прозорості НАЗК зареєструвалися перші 100 лобістів
12:41
Відкрито нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, представництво в судах, розгляд звернень та комунікації (SMM)
12:20
Запрошуємо ІТ-компанії до обговорення розробки техніко-економічного обґрунтування для створення резервного центру обробки даних
12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua