Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) опрацювало законопроєкти №13271, №13271-1 та №13271-2, які пропонують зміни до кримінального, антикорупційного законодавства та законодавства про адміністративні правопорушення. НАЗК дійшло однозначного висновку, що положення усіх трьох законопроєктів негативно вплинуть на ефективність існуючих механізмів запобігання корупції. Насамперед це стосується таких інструментів фінансового контролю як повні перевірки декларацій та моніторинг способу життя посадовців. Лист з відповідною позицією надіслано до Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності.
НАЗК вважає абсолютно неприйнятними зміни до статті 51-4 Закону України «Про запобігання корупції» (Закон), запропоновані в законопроєктах №13271-1 та №13271-2. Вони обмежують моніторинг способу життя періодом перебування на посаді та дозволяють перевіряти лише те майно, доходи й витрати, які з’явилися саме в цей час. Це створює можливість легалізації корупційних активів, набутих до вступу на публічну службу або реалізувавши їх після звільнення.
Варто наголосити, що пропоновані зміни щодо обмеження для здійснення моніторингу способу життя суб’єктів декларування створюють величезні ризики для невиконання зобов’язань перед Міжнародним валютним фондом, оскільки Лист про наміри Уряду України та Національного банку України до Міжнародного валютного фонду та Меморандум про економічну і фінансову політику від 21 березня 2025 року передбачають необхідність максимального розширення розслідування щодо моніторингу способу життя (п. 64).
Більшість депутатських ініціатив викликають серйозні застереження. Наприклад, законопроєкт №13271 передбачає обмеження обсягу повної перевірки декларацій та фактичне знищення інституту проведення повторної повної перевірки декларації, що створить імунітет для корупційних дій. Цей законопроєкт також встановлює презумпцію достовірності даних, автоматично перенесених до декларації з реєстрів, та звільнення декларанта від відповідальності за наявні розбіжності таких даних. Крім того цей законопроект містить ризики незаконного збору інформації про третіх осіб у разі реалізації положень про автоматизоване перенесення даних до форми декларації щодо осіб, вказаних членами сім’ї, без попереднього їх підтвердження такого статусу. Запропоновані зміни щодо застосування індивідуальних роз’яснень НАЗК дозволяють поширювати дію роз’яснень, наданих конкретним особам, на невизначене коло суб’єктів, що суперечить чинному Закону.
Національне агентство закликає Комітет Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності не допустити знищення ефективних інструментів фінансового контролю, ослаблення особистої відповідальності декларантів та зриву міжнародних зобов’язань України перед ЄС та МВФ. НАЗК також наголошує, що запропоновані народними депутатами зміни суперечать євроінтеграційним зобов'язанням та рекомендаціям Європейської Комісії.
За даними Організації економічного співробітництва та розвитку Україна продемонструвала світові, що країна може захистити себе від повномасштабного вторгнення і водночас покращити свій захист від корупції до рівня, який наближається до міжнародних стандартів країн ОЕСР та ЄС. Зменшення інструментів протидії корупції призведе до відкату цих результатів.
Варто зазначити, що МВФ неодноразово висловлював підтримку НАЗК та збереженню інструментів фінансового контролю, зокрема, в квітні 2025 року та у травні 2025 року.
Довідково
*йдеться про проєкти Законів України:
- «Про внесення змін до Кримінального, Кримінального процесуального кодексів України, Кодексу України про адміністративні правопорушення та інших законів України щодо удосконалення порядку притягнення до відповідальності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування» із реєстр. № 13271 від 09.05.2025,
- «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо підвищення відповідальності за корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення» із реєстр. № 13271-1 від 23.05.2025
- «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо підвищення відповідальності за корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення» із реєстр. № 13271-2 від 26.05.2025.