НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

НАЗК категорично не підтримує депутатські ініціативи, які зменшують ефективність перевірок декларацій та моніторингу способу життя посадовців

04.06.2025

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) опрацювало законопроєкти №13271, №13271-1 та №13271-2, які пропонують зміни до кримінального, антикорупційного законодавства та законодавства про адміністративні правопорушення. НАЗК дійшло однозначного висновку, що положення усіх трьох законопроєктів негативно вплинуть на ефективність існуючих механізмів запобігання корупції. Насамперед це стосується таких інструментів фінансового контролю як повні перевірки декларацій та моніторинг способу життя посадовців. Лист з відповідною позицією надіслано до Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності.

НАЗК вважає абсолютно неприйнятними зміни до статті 51-4 Закону України «Про запобігання корупції» (Закон), запропоновані в законопроєктах №13271-1 та №13271-2. Вони обмежують моніторинг способу життя періодом перебування на посаді та дозволяють перевіряти лише те майно, доходи й витрати, які з’явилися саме в цей час. Це створює можливість легалізації корупційних активів, набутих до вступу на публічну службу або реалізувавши їх після звільнення. 

Варто наголосити, що пропоновані зміни щодо обмеження для здійснення моніторингу способу життя суб’єктів декларування створюють величезні ризики для невиконання зобов’язань перед Міжнародним валютним фондом, оскільки Лист про наміри Уряду України та Національного банку України до Міжнародного валютного фонду та Меморандум про економічну і фінансову політику від 21 березня 2025 року передбачають необхідність максимального розширення розслідування щодо моніторингу способу життя (п. 64). 

Більшість депутатських ініціатив викликають серйозні застереження. Наприклад, законопроєкт  №13271 передбачає обмеження обсягу повної перевірки декларацій та фактичне знищення інституту проведення повторної повної перевірки декларації, що створить імунітет для корупційних дій. Цей законопроєкт також встановлює презумпцію достовірності даних, автоматично перенесених до декларації з реєстрів, та звільнення декларанта від відповідальності за наявні розбіжності таких даних. Крім того цей законопроект містить ризики незаконного збору інформації про третіх осіб у разі реалізації положень про автоматизоване перенесення даних до форми декларації щодо осіб, вказаних членами сім’ї, без попереднього їх підтвердження такого статусу. Запропоновані зміни щодо застосування індивідуальних роз’яснень НАЗК дозволяють поширювати дію роз’яснень, наданих конкретним особам, на невизначене коло суб’єктів, що суперечить чинному Закону. 

Національне агентство закликає Комітет Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності не допустити знищення ефективних інструментів фінансового контролю, ослаблення особистої відповідальності декларантів та зриву міжнародних зобов’язань України перед ЄС та МВФ. НАЗК також наголошує, що запропоновані народними депутатами зміни суперечать євроінтеграційним зобов'язанням та рекомендаціям Європейської Комісії.

За даними Організації економічного співробітництва та розвитку Україна  продемонструвала  світові,  що  країна  може  захистити  себе  від  повномасштабного вторгнення  і водночас  покращити  свій  захист  від  корупції  до  рівня,  який  наближається  до міжнародних  стандартів  країн  ОЕСР  та  ЄС. Зменшення інструментів протидії корупції призведе до відкату цих результатів.

Варто зазначити, що МВФ неодноразово висловлював підтримку НАЗК та збереженню інструментів фінансового контролю, зокрема, в квітні 2025 року та у травні 2025 року.

Довідково

*йдеться про проєкти Законів України: 

  • «Про внесення змін до Кримінального, Кримінального процесуального кодексів України, Кодексу України про адміністративні правопорушення та інших законів України щодо удосконалення порядку притягнення до відповідальності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування» із реєстр. № 13271 від 09.05.2025, 
  • «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо підвищення відповідальності за корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення» із реєстр. № 13271-1 від 23.05.2025 
  • «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо підвищення відповідальності за корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення» із реєстр. № 13271-2 від 26.05.2025.

Останні новини

10.12.2025
11:16
НАЗК провело аналіз практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
09.12.2025
18:00
Моніторинг способу життя: 1,64 млн грн стягнуто у дохід держави з прокурорки Офісу Генпрокурора за рішенням апеляційної палати ВАКС
16:30
Цивільна конфіскація: Верховний суд підтвердив законність рішень ВАКС щодо стягнення в дохід держави майна посадовця столичної Міграційної служби
14:19
Сильні інституції, цифрові інструменти, фокус на сферах найвищого ризику – Голова НАЗК про нову Антикорупційну стратегію
08.12.2025
13:35
В НАЗК відкрито чотири нові вакансії
05.12.2025
17:54
Перенесено обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо законності і прозорості політичних фінансів
17:45
НАЗК запрошує долучитися до обговорення проєкту нової Комунікаційної стратегії у сфері запобігання та протидії корупції на 2026–2030 роки
17:01
Корупція на дронах. Що виявило НАЗК, коли детально розібралось в тому, як і хто закуповує БпЛА для армії, - інтерв’ю NV
14:57
Повні перевірки декларацій посадовців МСЕК: недостовірні відомості на понад 148,9 млн грн та ознаки незаконного збагачення на 16,4 млн грн
04.12.2025
19:35
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам прокуратури, правопорядку і протидії злочинності
18:15
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам освіти та науки
18:02
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам публічних закупівель
17:26
Ділянка на 1,6 тис. кв.м, будинок в 330 кв.м і коштовна автівка 2024 року випуску: НАЗК виявило незаконні активи на 23 млн грн у закарпатського митника
12:00
Моніторинг способу життя: НАЗК виявило понад 3,3 млн грн необґрунтованих активів у судді Київщини
03.12.2025
17:26
Законні інструменти впливу: методи лобіювання
16:49
Доступ до реєстру POLITDATA 4 грудня може бути обмежено
14:55
НАЗК презентувало досягнення у розбудові доброчесності в секторі оборони під час Міжнародного тижня з протидії шахрайству
02.12.2025
15:29
У медіа та соцмережах зросла частка повідомлень про участь громадськості у подоланні корупції — дані медіамоніторингу за III квартал 2025 року
12:45
Кампанія декларування-2025 стартує вже за місяць: НАЗК нагадує про аспекти, які варто перевірити заздалегідь
01.12.2025
14:37
Всеукраїнський урок доброчесності: НАЗК запрошує заклади освіти долучитися до наймасштабнішого уроку в Україні
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua