НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Портал повідомлень викривачів та інші канали повідомлень про факти корупції: які інструменти найефективніші?

02.09.2024

Важливим етапом у розвитку інституту викривання в Україні став запуск Єдиного порталу повідомлень викривачів (далі - Портал) у вересні 2023 року. За допомогою цього ресурсу громадяни можуть конфіденційно та анонімно повідомити про можливі факти корупції, які їм вдалось зафіксувати. Він є уніфікованим інструментом, до якого мають підключитися всі державні організації в Україні та інші юридичні особи публічного права. 

Паралельно з активним підключенням до Порталу державні інституції дедалі частіше створюють власні канали повідомлень про корупцію. Наприклад, чат-боти, окремі портали та інші альтернативні ресурси. Чи можуть вони бути надійною альтернативою для викривачів і у чому їхня суттєва відмінність від Порталу?

Закон України «Про запобігання корупції» визначає три канали повідомлень про корупційні, пов’язані з корупцією правопорушення й інші порушення цього Закону: внутрішні, регулярні й зовнішні. 

До внутрішніх каналів належать Портал та спеціальна телефонна лінія. Вони передбачають можливість захищеного повідомлення всередині організацій, у яких викривач працює, проходить службу, навчання або на замовлення яких виконує роботу, насамперед шляхом інформування керівника такої організації або уповноваженого з питань запобігання корупції. 

Інші альтернативні канали всередині організацій є їхніми добровільними проєктами, наявність яких дозволяє бути відкритішими, але водночас вільними в поводженні з отриманою через такі сервіси інформацією, оскільки закон не регулює порядок роботи подібних інструментів та не гарантує викривачам захист щодо їх конфіденційності та анонімності. Окрім того, їх створення вимагає залучення додаткових ресурсів, у той час, коли вже функціонує уніфікований інструмент (Портал), який економить бюджет всіх інституцій та організацій на розробку власного окремого механізму.

Питання опрацювання повідомлення з чат-ботів та інших подібних ресурсів  залишається на розсуд посадовців, які запроваджують такі інструменти у своїх організаціях. Не існує жодної гарантії, що воно буде внесено до Порталу, зареєстроване та розглянуте належним чином, не кажучи вже про гарантії безпеки для самого викривача. Подібні ресурси без належного внутрішнього врегулювання нівелюють відповідальність суб’єкта владних повноважень за роботу із повідомленнями про корупцію. 

Скориставшись альтернативним способом повідомлення, заявник не завжди матиме змогу підтвердити навіть факт його здійснення, оскільки облік та зберігання такої інформації не передбачено законом, тому усі повідомлення можуть видалятися протягом певного періоду.

Альтернативні канали всередині організацій можуть бути доцільними й ефективними для різних форм додаткової комунікації у сфері протидії корупції. Зокрема, консультаційного та інформаційно-просвітницького характеру. Тобто вони можуть бути дієвим допоміжним ресурсом, але не здатні замінити внутрішні канали, визначені законодавством. Ототожнення каналів повідомлень чи підміна альтернативними ресурсами каналів, визначених законодавством, є неприпустимою. 

Зауважимо також, що викривач може обрати будь-який зручний для нього спосіб повідомлення про можливе корупційне чи пов’язане з корупцією правопорушення. Але отримати відповідний статус і право на захист він зможе тільки у разі, якщо його повідомлення відповідатиме вимогам законодавства.

Останні новини

03.12.2025
17:26
Законні інструменти впливу: методи лобіювання
16:49
Доступ до реєстру POLITDATA 4 грудня може бути обмежено
14:55
НАЗК презентувало досягнення у розбудові доброчесності в секторі оборони під час Міжнародного тижня з протидії шахрайству
02.12.2025
15:29
У медіа та соцмережах зросла частка повідомлень про участь громадськості у подоланні корупції — дані медіамоніторингу за III квартал 2025 року
12:45
Кампанія декларування-2025 стартує вже за місяць: НАЗК нагадує про аспекти, які варто перевірити заздалегідь
01.12.2025
14:37
Всеукраїнський урок доброчесності: НАЗК запрошує заклади освіти долучитися до наймасштабнішого уроку в Україні
14:00
Моніторинг способу життя: 8,6 млн грн необґрунтованих активів можуть стягнути з нардепа в дохід держави
10:46
Спеціалізовані антикорупційні органи й відповідальність за корупційні правопорушення: результати звіту ОЕСР у межах п'ятого раунду моніторингу
28.11.2025
15:09
Забезпечення прозорості закупівель при відновленні України: НАЗК презентувало досвід на конференції EPAC
27.11.2025
16:15
Моніторинг способу життя: 3,3 млн грн стягнуто у дохід держави з посадовця Мін'юсту за рішенням апеляційної палати ВАКС
12:00
Незаконне збагачення на 114 млн грн ексзаступника Голови Вищого господарського суду: завершено розслідування
26.11.2025
16:49
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемі енергетики
15:22
Лобіст, клієнт і об’єкт лобіювання: права та обов’язки
25.11.2025
18:00
Цивільна конфіскація: ВАКС стягнув майже 5,8 млн грн з сільського голови Рівненщини за матеріалами НАЗК
14:19
Службова перевірка НАЗК в межах справи «Енергоатому»: проміжні результати
11:25
Антикорупційні інструменти для журналістів у регіонах: як ефективно співпрацювати з НАЗК
10:07
Повні перевірки декларацій: посадовцю ДСНС у Полтавській області повідомили про підозру
24.11.2025
17:23
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо захисту викривачів
16:15
ОБСЄ і в подальшому надаватиме Україні підтримку в сфері запобігання корупції: заступниця Голови Секретаріату ОБСЄ Кейт Фірон
15:45
Цивільна конфіскація: ВАКС стягнув з колишнього депутата Глухівської міської ради що на Сумщині понад 4 млн грн за матеріалами НАЗК
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua