НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Портал повідомлень викривачів та інші канали повідомлень про факти корупції: які інструменти найефективніші?

02.09.2024

Важливим етапом у розвитку інституту викривання в Україні став запуск Єдиного порталу повідомлень викривачів (далі - Портал) у вересні 2023 року. За допомогою цього ресурсу громадяни можуть конфіденційно та анонімно повідомити про можливі факти корупції, які їм вдалось зафіксувати. Він є уніфікованим інструментом, до якого мають підключитися всі державні організації в Україні та інші юридичні особи публічного права. 

Паралельно з активним підключенням до Порталу державні інституції дедалі частіше створюють власні канали повідомлень про корупцію. Наприклад, чат-боти, окремі портали та інші альтернативні ресурси. Чи можуть вони бути надійною альтернативою для викривачів і у чому їхня суттєва відмінність від Порталу?

Закон України «Про запобігання корупції» визначає три канали повідомлень про корупційні, пов’язані з корупцією правопорушення й інші порушення цього Закону: внутрішні, регулярні й зовнішні. 

До внутрішніх каналів належать Портал та спеціальна телефонна лінія. Вони передбачають можливість захищеного повідомлення всередині організацій, у яких викривач працює, проходить службу, навчання або на замовлення яких виконує роботу, насамперед шляхом інформування керівника такої організації або уповноваженого з питань запобігання корупції. 

Інші альтернативні канали всередині організацій є їхніми добровільними проєктами, наявність яких дозволяє бути відкритішими, але водночас вільними в поводженні з отриманою через такі сервіси інформацією, оскільки закон не регулює порядок роботи подібних інструментів та не гарантує викривачам захист щодо їх конфіденційності та анонімності. Окрім того, їх створення вимагає залучення додаткових ресурсів, у той час, коли вже функціонує уніфікований інструмент (Портал), який економить бюджет всіх інституцій та організацій на розробку власного окремого механізму.

Питання опрацювання повідомлення з чат-ботів та інших подібних ресурсів  залишається на розсуд посадовців, які запроваджують такі інструменти у своїх організаціях. Не існує жодної гарантії, що воно буде внесено до Порталу, зареєстроване та розглянуте належним чином, не кажучи вже про гарантії безпеки для самого викривача. Подібні ресурси без належного внутрішнього врегулювання нівелюють відповідальність суб’єкта владних повноважень за роботу із повідомленнями про корупцію. 

Скориставшись альтернативним способом повідомлення, заявник не завжди матиме змогу підтвердити навіть факт його здійснення, оскільки облік та зберігання такої інформації не передбачено законом, тому усі повідомлення можуть видалятися протягом певного періоду.

Альтернативні канали всередині організацій можуть бути доцільними й ефективними для різних форм додаткової комунікації у сфері протидії корупції. Зокрема, консультаційного та інформаційно-просвітницького характеру. Тобто вони можуть бути дієвим допоміжним ресурсом, але не здатні замінити внутрішні канали, визначені законодавством. Ототожнення каналів повідомлень чи підміна альтернативними ресурсами каналів, визначених законодавством, є неприпустимою. 

Зауважимо також, що викривач може обрати будь-який зручний для нього спосіб повідомлення про можливе корупційне чи пов’язане з корупцією правопорушення. Але отримати відповідний статус і право на захист він зможе тільки у разі, якщо його повідомлення відповідатиме вимогам законодавства.

Останні новини

10.07.2025
15:54
Результати роботи НАЗК за другий квартал 2025 року за напрямом антикорупційної експертизи
08:02
Україна продемонструвала значний прогрес у запобіганні та протидії корупції — результати 5-го раунду оцінки Стамбульського плану дій ОЕСР
09.07.2025
18:04
Конфлікт інтересів: протоколи, обґрунтовані висновки та приписи за червень 2025 року
15:12
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду справу стосовно старости сіл Хотянівка та Осещина Вишгородської міськради за недостовірне декларування
08.07.2025
16:25
До уваги антикорупційних уповноважених: до 15 серпня необхідно подати звіт про виконання антикорупційної програми
07.07.2025
17:32
Запрошуємо спеціаліста до команди Юридичного управління НАЗК
11:07
Україна та Польща поглиблюють співпрацю в сфері запобігання корупції: підписано Меморандум між НАЗК та СВА
04.07.2025
16:00
Моніторинг способу життя: топпосадовець ДП “Ліси України” підозрюється в незаконному збагаченні і декларуванні недостовірних відомостей
03.07.2025
15:00
НАЗК та WWF посилюють партнерство для системної протидії корупції у сфері управління природними ресурсами
13:58
Моніторинг способу життя: понад 5 млн грн стягнуть у дохід держави з посадовця Державної міграційної служби за рішенням апеляційної палати ВАКС
11:45
НАЗК, АОЗ і ДОТ презентували прогрес впровадження механізмів прозорості, доброчесності та підзвітності в оборонних закупівлях
02.07.2025
12:16
Повні перевірки декларацій: ексдепутату Харківської облради за матеріалами НАЗК повідомлено про підозру у недостовірному декларуванні
10:00
НАЗК запустило оновлену версію реєстру POLITDATA 2.0
01.07.2025
12:50
Все, що потрібно знати про спеціальну перевірку кандидатів на посади публічної служби
12:00
Повні перевірки декларацій: ДБР повідомило про підозру у недостовірному декларуванні ексзаступнику начальника відділу Хмельницької облпрокуратури
11:22
НАЗК запрошує громадськість до електронних консультацій щодо змін до переліку посад з високим та підвищеним рівнем корупційних ризиків
30.06.2025
15:40
Ввечері 30 червня буде обмежено доступ до Реєстру POLITDATA
27.06.2025
16:00
Моніторинг способу життя: ексзаступник Голови Вищого господарського суду України підозрюється в незаконному збагаченні
14:52
Уряд, НАЗК та органи–виконавці обговорили прогрес і виклики імплементації Державної антикорупційної програми до кінця 2025 року
26.06.2025
16:23
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду обвинувальний акт щодо посадовиці Держгеокадастру у Київській області
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua