Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) за грудень 2024 року завершило 71 повну перевірку декларацій, відібраних за новим ризик-орієнтованим підходом. Виявлено недостовірні відомості у 34 деклараціях (в 48 % із завершених) на 438,5 млн грн.
До компетентних органів направлено 35 обґрунтованих висновків та складено 4 протоколи про адміністративні правопорушення.
ТОП-10 порушень за результатами повних перевірок у грудні, виявлені у деклараціях:
- судді Верховного Суду, встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 1,8 млн грн у декларації за 2023 рік. Національне антикорупційне бюро України (НАБУ) долучило матеріали повної перевірки до матеріалів кримінального провадження;
- директора Департаменту промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 22,3 млн грн у декларації за 2023 рік. Національна поліція України (НПУ) розпочала кримінальне провадження за ст. 366-2 Кримінального кодексу України (ККУ);
- колишнього члена дисциплінарної комісії Бюро економічної безпеки України, встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 7,7 млн грн у декларації за 2022 рік. НПУ розпочала кримінальне провадження за ст. 366-2 ККУ;
- колишнього заступника начальника відділу Закарпатської митниці, встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 306,9 млн грн у декларації за 2023 рік. Скеровано обґрунтований висновок до Державного бюро розслідувань (ДБР);
- депутата Харківської міської ради, встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 11,3 млн грн у декларації за 2022 рік. НПУ розпочала кримінальне провадження за ст. 366-2 ККУ;
- сільського голови Новолатівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 2,1 млн грн у декларації за 2021 рік та на понад 2,4 млн грн у декларації за 2022 рік. НПУ розпочала кримінальне провадження за ст. 366-2 ККУ;
- колишнього заступника голови Рівненської районної державної адміністрації, встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 745 тис. грн у декларації за 2021 рік. Обґрунтований висновок скеровано до НПУ;
- колишнього начальника Державної екологічної інспекції Карпатського округу, встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 1,1 млн грн у декларації за 2022 рік. НАЗК склало протокол про адміністративне правопорушення за ч. 4 ст. 172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП), який разом з матеріалами скеровано до суду;
- колишнього голови Державного агентства меліорації та рибного господарства України, встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 317 тис. грн у декларації за 2022 рік. Триває збір доказів у провадженні про адміністративне правопорушення за ч. 4 ст. 172-6 КУпАП;
- начальника управління ГУ Держпродспоживслужби в місті Києві, встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 1,3 млн грн у декларації за 2022 рік. Триває збір доказів у провадженні про адміністративне правопорушення за ч. 4 ст. 172-6 КУпАП.
Загалом у 2024 році НАЗК розпочало 1019 повних перевірок декларацій, з яких 715 завершено.
За результатами завершених перевірок виявлено недостовірні відомості, ознаки незаконного збагачення чи необґрунтованості активів, а також порушення конфлікту інтересів у 358 деклараціях або у 50 % від завершених, тобто у кожній другій перевіреній декларації.
Для порівняння: за 2021 рік таких порушень встановлено у 27 % завершених повних перевірках декларацій (із 1043 завершених перевірок порушення встановлено у 282 деклараціях).
Наразі у 2024 році встановлено ознаки недостовірних відомостей на 3,8 млрд грн, ознаки необґрунтованості активів - на понад 47 млн грн, ознак незаконного збагачення на 192,1 млн грн.
За результатами повних перевірок направлено до компетентних органів 220 обґрунтованих висновків за ознаками ст. 366-2 КК України “Декларування недостовірної інформації”, 8 обґрунтованих висновків за ознаками ст. 368-5 КК України “Незаконне збагачення”.
До Єдиного реєстру досудових розслідувань внесено відомостей за результатами розгляду 184 обґрунтованих висновків, до суду скеровано 5 обвинувальних актів у кримінальних провадженнях за ст. 366-2 КК України “Декларування недостовірної інформації”.
До адміністративної відповідальності за ч. 4 ст. 172-6 КУпАП за матеріалами повних перевірок декларацій судами притягнуто 7 осіб, визнано винуватою у вчиненні правопорушення, але звільнено від відповідальності на підставі ст. 22 КУпАП ще 1 особу.
Це свідчить про те, що застосування у 2024 році ризик-орієнтованого підходу до відбору декларацій на повну перевірку позитивно вплинуло на ефективність проведених перевірок.
Серед усіх завершених повних перевірок декларацій найбільше порушень встановлено у деклараціях, поданих представниками:
- органів місцевого самоврядування - 125. З них 76 - депутатами місцевих рад, 16 - депутатами обласних рад; трьома головами обласних ради, двома головами міської ради, одним головою районної ради, трьома заступниками міського голови, одним заступником голови обласної ради, трьома старостами сільських рад, трьома сільським головою та шістнадцятьма - іншими службовцями;
- представниками обласних та районних державних адміністрацій - 24, з них одним головою ОДА та двома заступниками голів ОДА, головами РДА та трьома заступниками голови РДА, двома начальниками міських військових адміністрацій, одним заступником начальника міської військової адміністрації, одним начальником сільської військової адміністрації, та одинадцятьма - іншими службовцями;
- працівниками Національної поліції - 33, з яких один керівник Управління патрульної поліції, одинадцять інспекторів, сім керівників структурних підрозділів у територіальних органах Національної поліції та один заступник начальника Департаменту центрального апарату та вісім працівників патрульної поліції;
- державних підприємств - 25, з яких 17 - керівниками таких підприємств;
- органів митної та податкової служби - 13;
- органів досудового розслідування - 10;
- органів судової влади - сім, зокрема, двох суддів, 3 присяжних та ще двох інших осіб;
- органу законодавчої влади - п’ятьма народними депутатами;
- центральних органів виконавчої влади - трьома заступниками міністрів;
- військово-лікарських комісій - 11.
Крім того, знайшли своє підтвердження факти декларування недостовірних відомостей у 18 з 21 завершених перевірок декларацій посадовців Черкаської області (85,7 %); у 9 з 11 завершених перевірок - посадовців Кіровоградської області (81,8 %); у 11 з 15 завершених перевірок - посадовців Вінницької області (73,3 %); у 31 з 51 завершених перевірок - посадовців Київської області області (60,7 %); у 23 з 38 завершених - посадовців Дніпропетровської області (60,5 %), у 33 з 56 завершених перевірок - посадовців Одеської області (58,9 %); у 11 з 20 завершених - посадовців Полтавської області (55 %); у 15 з 35 завершених перевірок - посадовців Львівської області (42,8 %); у 83 із 239 завершених перевірок декларацій посадовців м. Києва (34,7 %).
Важливо: початок повної перевірки не означає, що декларант вчинив корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення. Якщо за результатами перевірки встановлено порушення, НАЗК вживає заходів для притягнення особи до відповідальності згідно із законодавством. При наявності підстав матеріали передаються до органів досудового розслідування, а також до Спеціалізованої антикорупційної прокуратури для розгляду питання про цивільну конфіскацію необґрунтованих активів.
Перелік осіб, стосовно яких розпочато повні перевірки, а також результати перевірок можна знайти тут.
Що відбувається з декларацією після її подання - читайте тут.