НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Предмет лобіювання: на що може впливати лобіст і які передбачені винятки

13.10.2025

Відповідно до положень Закону України «Про лобіювання» (далі – Закон) предметом лобіювання можуть бути нормативно-правові акти (НПА), які розробляються, ухвалюються або до яких вносяться зміни. Це означає, що суб’єкт лобіювання (лобіст) має право впливати на:

  • розробку нових НПА;
  • внесення змін до чинних НПА;
  • на інші рішення державних органів, що містять норми права. 

Лобіст зобов’язаний здійснювати лобіювання щодо предмета лобіювання  особисто  використовуючи передбачені законодавством методами, а саме: 

  • комунікувати прямо чи опосередковано з об’єктом лобіювання щодо питань, пов’язаних з предметом лобіювання; 
  • готувати і розповсюджувати рекламу, пропозиції, програмні документи,  аналітичні матеріали, результати досліджень щодо питань, пов’язаних з предметом лобіювання;
  • брати участь у заходах щодо питань, пов’язаних з предметом лобіювання, з метою впливу (спроби впливу) на об’єкт лобіювання; 
  • запрошувати об’єкт лобіювання для участі у зустрічах, конференціях тощо;
  • організовувати публічні заходи, інформаційні кампанії, що пов’язані з предметом лобіювання; 
  • використовувати інші, не заборонені Конституцією та законами України, методи.

В той же час, лобіювання має здійснюватися на основі передбачених законодавством принципів  законності, прозорості, підзвітності, відповідальності, професійності та етичності. 

Закон містить також низку обмежень, що не може бути предметом лобіювання. Указані положення продиктовані сьогоденням. Зокрема, не можна лобіювати питання: 

  • оголошення мобілізації;
  • введення воєнного та надзвичайного стану;
  • оголошення за поданням Президента України стану війни і укладення миру;
  • використання сил безпеки та оборони; 
  • оголошення окремих місцевостей зонами надзвичайної екологічної ситуації;
  • зміни території України;
  • амністії.

Нагадаємо, що 1 вересня 2025 року НАЗК прийняло у промислову експлуатацію ключовий інструмент його реалізації – Реєстр прозорості. Станом на 30 вересня 2025 року в Реєстрі зареєструвалося 73 суб’єкти лобіювання, з яких 39 – юридичні особи (від імені яких можуть лобіювати 113 людей) та 34 - фізичні особи. Одна особа припинила статус лобіста. Отже, загалом, 147 лобістів можуть впливати на ухвалення рішень в країні. Найпопулярнішими сферами лобіювання стали економічний розвиток, правова, фінансова, податкова, митна політики.

Останні новини

31.10.2025
13:56
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо внесення зміни до Положення про Громадську раду при НАЗК
11:19
Форум доброчесності громад: НАЗК презентувало нові антикорупційні інструменти для прозорого управління ресурсами на місцях
30.10.2025
15:03
Зростання викликів та незмінна чисельність: чому НАЗК потребує посилення інституційної спроможності
29.10.2025
11:45
НАЗК та EUACI розробили універсальну Методологію для оцінки доброчесності комунальних підприємств
28.10.2025
16:57
Як працює розгляд повідомлень про корупцію: чому не кожен сигнал стає основою для подальших перевірок
12:56
НАЗК запрошує взяти участь в анонімному опитуванні щодо найвразливіших напрямів діяльності Агентства та притаманних їм корупційних ризиків
10:16
МВФ та Світовий банк підтримують Україну у зміцненні антикорупційної системи: результати робочого візиту команди НАЗК до США
27.10.2025
11:11
Лобіювання: адміністративна відповідальність за незаконне здійснення та порушення законодавства в цій сфері
24.10.2025
16:40
Україна наблизилась до міжнародних стандартів доброчесності у бізнесі — результат оцінки ОЕСР
14:00
Україна та Молдова поглиблюють співпрацю у сфері запобігання корупції: НАЗК та ANI підписали меморандум про співпрацю
23.10.2025
16:46
Повні перевірки декларації: до суду скеровано обвинувальний акт стосовно депутата Житомирської міської ради
15:43
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо протидії корупційним правопорушенням і ефективності антикорупційних інституцій
22.10.2025
18:29
Повні перевірки декларацій: Первомайському міському голові повідомили про підозру за недостовірне декларування
16:30
Реформа МСЕК: НАЗК закликає до подальшого удосконалення процедури встановлення інвалідності
13:00
НАЗК проводить набір на три вакансії: підрозділи документообігу, HR і антикорполітики
21.10.2025
16:45
Технічні роботи в Реєстрі декларацій, Реєстрі прозорості і Порталі повідомлень викривачів: 21-22 жовтня буде обмежений доступ
10:16
«Викривачі корупції в Україні: успіхи та виклики»: запрошуємо до участі у п’ятій щорічній конференції
20.10.2025
17:32
НАЗК запрошує долучитися до Форуму доброчесності громад 2025
14:27
Антикорупційний комплаєнс – базова вимога для бізнесу, який бере участь у публічних закупівлях чи залучає іноземні інвестиції: Голова НАЗК на CSPF-2025
10:39
Чим відрізняється конфлікт інтересів під час лобіювання від конфлікту інтересів посадовця
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua