Рік тому Кабінет Міністрів України ухвалив розпорядження «Про схвалення Стратегії комунікацій у сфері запобігання та протидії корупції на період до 2025 року і затвердження операційного плану заходів з її реалізації» (далі - Комунікаційна стратегія). Це перший стратегічний документ, який дозволив посилити та синхронізувати антикорупційну комунікацію понад 100 органів влади, установ і організацій, системно пояснювати громадянам як працює антикорупційна інфраструктура та як вони можуть долучитися до протидії корупції.
Основною метою Комунікаційної стратегії є зміна суспільно-політичного дискурсу шляхом привернення уваги до превентивних антикорупційних заходів. Стратегія розроблена на виконання Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки (ДАП).
Серед стратегічних цілей – підвищити рівень довіри у суспільстві до державних антикорупційних ініціатив; знизити рівень толерантності до корупції та будь-яких її проявів; створити комунікаційну інфраструктуру ДАП, забезпечити ефективну взаємодію її виконавців між собою та із суспільством.
«Ми створили підґрунтя для системної реалізації державної інформаційної політики, метою якої є змінити ставлення українців до корупції, розширити їхнє сприйняття цієї теми та перевести емоційні розмови в конструктивну дискусію та відповідні дії. Для дійсно відчутного ефекту необхідна співпраця всіх державних органів, які кожен у своїй сфері докладають зусиль для підвищення прозорості і доброчесності, а також експертів, громадських активістів, медіа, іноземних партнерів. А головне - залучення до антикорупційного руху громадян України, адже саме на підвищення добробуту українців, створення справедливої системи взаємодії громадянина та держави спрямовані ці зусилля. І без активної громадянської позиції не відбудеться зміни наративу про Україну, як корумповану країну. Ми вдячні партнерам та колегам з комунікаційних підрозділів всіх органів, установ та організацій, які разом з нами працюють над тим, щоб зруйнувати цей стереотип і довести всьому світу, а насамперед самим собі, що українці свідомо обирають відмову від корупційних практик і використовують лише доброчесні моделі поведінки», – зазначила керівниця Управління комунікацій та інформаційної політики Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) Олена Конопля.
Що зроблено за рік?
Стартували інформаційно-просвітницькі кампанії
НАЗК спільно з партнерами розпочало реалізацію низки інформаційно-просвітницьких кампаній з питань громадського контролю, використання електронних сервісів, як альтернатив корупційним практикам, викривання корупції, а також проведення регулярних медіазаходів з антикорупційної тематики та популяризації доброчесної поведінки.
Загальнонаціональну інформаційну кампанію під гаслом «Корупція — не спадок», присвячену громадському контролю за владою як важливому чиннику запобігання корупції, НАЗК розпочало за підтримки Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EUACI). У межах кампанії розповідали про інструменти громадського моніторингу, контролю за діями влади та участі у прийнятті рішень. Зокрема, популяризувалися можливості відкритих даних, проведення громадських слухань, консультацій, подання електронних петицій та запитів, систему DREAM, електронну систему у сфері будівництва, портал «Бюджет для громадян» (Open budget), Prozorro.
Також відеоролики (https://cutt.ly/1eREEqEP, https://bit.ly/4giTuQg) та візуали кампанії транслювалися в ефірах трьох національних каналів: ICTV2, СТБ, Нового каналу, на залізничних вокзалах Києва, Луцька, Львова, Дніпра, в громадському транспорті Хмельницького, потягах Львова та Коломиї, метрополітену Харкова тощо. Понад 100 публікацій поширили на своїх сторінках, вебпорталах центральні та місцеві органи влади. У 15 областях розміщено сітілайти та борди з відповідною соціальною рекламою, в інших регіонах розміщення заплановано в наступному році.
Керівник відділу координації державної інформаційної політики із запобігання корупції Управління комунікацій та інформаційної політики НАЗК Павло Бульдович зауважив, що важливо максимально залучати громадян і громадянське суспільство до державних процесів. До прикладу, саме тиск громадськості не дав владі паралізувати електронне декларування, сприяв реформі сервісних центрів МВС тощо. Це свідчить про зростання впливу громадян, тому НАЗК постійно проводить роботу спільно з партнерами щодо поширення інструментів громадського контролю, які сприятимуть залученню громадян до ухвалення рішень, зокрема і на місцевому рівні.
У партнерстві з «Українським радіо» розпочали інформаційну кампанію, присвячену електронним сервісам як альтернативам корупційним практикам. Зокрема, в межах проєкту записано низку інтерв'ю з представниками органів влади про цифрові сервіси та інші антикорупційні реформи.
Документальні фільми про корупцію
Документальний фільм «Масштабна корупція в Україні: як знищити зло?» розповідає про причинно-наслідкові зв'язки поширення корупції в Україні, резонансні кейси, корупцію на державних підприємствах, прогрес України у запобіганні корупції тощо. Фільм спростовує чимало усталених міфів про корупцію, про які звикли говорити українці.
Відео створив просвітницький проєкт «Ціна держави» аналітичного центру CASE Україна в партнерстві з НАЗК і за підтримки Антикорупційної ініціативи ЄС (EUACI). У 2025 році буде презентовано ще один документальний фільм «Після ери мовчання», який знімає Hromadske за підтримки EUACI.
Створено комунікаційну інфраструктуру органів влади-виконавців ДАП і Стратегії
За рік вдалося об’єднати зусилля фахівців з державних комунікацій у висвітленні антикорупційних реформ та ініціатив, створити комунікаційну інфраструктуру виконавців ДАП і Стратегії комунікацій, до якої увійшло понад 100 фахівців з комунікацій та антикорупційних уповноважених.
Перша зустріч, де було визначено ключові пріоритети співпраці та напрями взаємодії, реалізації інформаційно-просвітницьких кампаній, створення інформаційних матеріалів, відбулася 21 грудня 2023 року.
Під час другої координаційної зустрічі, що відбулася 19 квітня 2024 року, своїм досвідом комунікації антикорупційних тем поділилися представниками Державної прикордонної служби України, Національної поліції України, Національної служби здоров'я України.
24 липня 2024 року проведено третю координаційну зустріч з комунікаційниками органів-виконавців ДАП і Стратегії комунікацій. НАЗК відзначило найкращі практики антикорупційної комунікації державних органів . Зокрема, кампанії з популяризації інституту викривання, що реалізована Державною прикордонною службою України, імплементації антикорупційних практик у сфері публічних закупівель та надання медичних послуг (Національної служби здоров’я України), промоції доброчесності в публічній сфері (Національного агентства з питань державної служби) та впровадження практик доброчесності й етичної поведінки серед працівників Міністерства внутрішніх справ України.
Підсумки виконання Стратегії комунікацій за рік підбили 19 грудня 2024 року під час форуму «Синергія антикорупційних комунікацій: підсумки 2024, виклики та плани на наступний рік», який об'єднав представників комунікаційних підрозділів і антикорупційних уповноважених органів влади, журналістів, медіаекспертів, громадських активістів та представників проєктів міжнародної технічної допомоги. За активну участь у реалізації антикорупційних інформаційних кампаній були відзначені команди Державного оператора тилу, Агентства з розшуку та менеджменту активів, Міністерства соціальної політики України, Міністерства цифрової трансформації України, Міністерства розвитку громад та територій України, Національної поліції України.
Дослідження
Упродовж року НАЗК з партнерами відслідковували наративи, пов’язані із запобіганням та протидією корупції, в інформаційному просторі та забезпечували реагування у разі поширення дезінформації; створили низку аналітичних звітів за результатами дослідження медіаполя.
У партнерстві з Центром стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки підготовлено дослідження «Виявлення та аналіз російських інформаційних загроз на тему корупції в українському медіапросторі».
Просвітницькі заходи
12 березня 2024 року НАЗК спільно з ГО «Разом проти корупції» провели відкриту зустріч з медіа «Від покарання до запобігання: необхідність зміни суспільно-політичного дискурсу про боротьбу з корупцією». Також протягом року відбулась низка публічних заходів, зокрема щодо громадського моніторингу виконання ДАП спільно з ГО StateWatch та «Разом проти корупції». Представники комунікаційної команди НАЗК проводили просвітницькі заходи для молоді та представників бізнесу у партнерстві з ГО «Громадянська мережа «Опора», аналітичним центром CASE Україна, експертами ПРООН тощо.
Напередодні Форуму доброчесності громад вперше проведено сесію зі стратегічних комунікацій для громад у співпраці з проєктом RM-Team та за підтримки програми «U-LEAD з Європою». Через великий запит громад було вирішено створити навчальний відеокурс «Як громадам зрозуміло розповідати про антикорупцію та доброчесність» (перші частини курсу - тут).
Крім того, НАЗК самостійно та у співпраці з партнерами розробило та поширило просвітницькі матеріали щодо протидії побутовій корупції, зокрема мультсеріал, виготовлений в партнерстві з GIZ та Суспільним, про викривання корупційних проявів та компетенцію правоохоронних органів у розслідуванні корупційних справ тощо.
Це ключові результати виконання Стратегії комунікацій у 2024 році. У наступному році НАЗК спільно з партнерами продовжить реалізацію інформаційно-просвітницьких заходів та кампаній, щоб сприяти зниженню толерантності до корупції, підвищенню обізнаності громадян про антикорупційні сервіси та практики, сприятиме популяризації культури викривання корупції та доброчесних моделей поведінки.