НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Розв'язання конфлікту інтересів: покрокова інструкція для публічних службовців

13.01.2025

Конфлікт інтересів є поширеним явищем в діяльності публічних службовців. Детальніше про його сутність та складові Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) роз’яснювало тут

Сьогодні розглянемо, яких кроків слід дотримуватися посадовцю, якщо в його роботі все ж виник конфлікт інтересів, або його підлеглий повідомив про наявний конфлікт інтересів.

Дії посадовця, в якого з’явився конфлікт інтересів у службовій діяльності

Головне, що необхідно пам’ятати публічному службовцю: конфлікт інтересів має бути врегульований.  До врегулювання конфлікту інтересів забороняється вчиняти пов’язані з ним дії чи приймати рішення.
Крім того, до кінця наступного робочого дня після того, як публічний службовець дізнався про наявний в нього конфлікт інтересів, він зобов’язаний повідомити про це безпосереднього керівника або іншу визначену законодавством особу чи НАЗК.
Конфлікт інтересів може бути врегульований рішенням безпосереднього керівника чи іншої уповноваженої особи (зовнішнє врегулювання конфлікту інтересів) або самостійно публічним службовцем шляхом позбавлення відповідного приватного інтересу (самостійне врегулювання конфлікту інтересів).

Кому та як повідомити про конфлікт інтересів?
Для різних категорій публічних службовців адресат повідомлення про конфлікт інтересів може бути різним. 

Ці категорії умовно можна поділити на:

  • посадовців, які мають безпосереднього керівника (про конфлікт інтересів повідомляють безпосереднього керівника);
  • посадовців, які не мають безпосереднього керівника (про конфлікт інтересів повідомляють керівника органу, до повноважень якого належить їх звільнення або ініціювання звільнення, а за відсутності такого керівника - НАЗК);
  • членів колегіальних органів, якщо конфлікт інтересів виник у зв’язку з участю в діяльності колегіального органу (про конфлікт інтересів повідомляють колегіальний орган);
  • посадовців, для яких законом передбачено особливий порядок повідомлення про конфлікт інтересів.

    Для того, щоб зрозуміти, кого саме ви маєте повідомити про конфлікт інтересів, радимо пройти розроблений фахівцями НАЗК тест.

Форма повідомлення про конфлікт інтересів не регламентована законодавством, однак НАЗК радить зробити це письмово, скориставшись формою та зареєструвавши документ в системі діловодства. Письмове звернення, по-перше, буде офіційним підтвердженням того, що Ви поінформували про наявність конфлікту інтересів, а по-друге, надасть керівнику можливість ретельно оцінити ситуацію та вибрати найбільш ефективний спосіб її врегулювання.

Як діяти керівнику, якщо підлеглий повідомив, що у нього наявний конфлікт інтересів?

Якщо Ви працюєте на публічній службі та маєте підлеглих, врегулювання конфлікту інтересів у команді — це ваша зона відповідальності.

У разі отримання від підлеглого повідомлення про конфлікт інтересів, у Вас є два робочі дні, щоб ухвалити рішення та сповістити його про обраний спосіб врегулювання.

Як обрати правильний захід? Це залежить від конкретних обставин - і ось ключові варіанти вирішення.

1. Усунення від виконання завдань або прийняття рішень, застосовується, коли:

  • конфлікт інтересів тимчасовий;
  • є можливість доручити завдання іншому працівнику.

2. Обмеження доступу до інформації доцільне, коли: 

  • конфлікт інтересів постійний;
  • конфлікт інтересів пов’язаний з доступом до певної інформації;
  • в особи є можливість продовжити належне виконання повноважень на посаді за умови обмеження доступу до інформації;
  • є можливість доручити роботу з відповідною інформацією іншому працівнику.

3. Перегляд службових повноважень застосовується у випадку, якщо: 

  • конфлікт інтересів постійний;
  • конфлікт інтересів стосується певних повноважень;
  • є можливість передати ці повноваження іншому працівнику;
  • в особи є можливість продовжити належне виконання службових завдань у разі такого перегляду.

4. Зовнішній контроль можна застосовувати, якщо:

  • конфлікт інтересів постійний або тимчасовий;
  • інші заходи (усунення, обмеження доступу, перегляд повноважень) не працюють.

5. Переведення на іншу посаду застосовується, коли:

  • конфлікт інтересів постійний;
  • вищевказані  заходи не можна застосувати;
  • є вакантна посада, яка відповідає кваліфікації працівника, і його згода на переведення.

6. Звільнення можливе, коли конфлікт інтересів постійний та інші способи врегулювання, зокрема через відсутність згоди на переведення або позбавлення приватного інтересу, неможливі.

Важливо! Застосовувати конкретний захід можна лише у випадку, коли всі необхідні умови для цього виконуються. Якщо хоча б одна з умов не дотримана, такий захід використовувати не можна.

Для того, щоб розібратися, який захід зовнішнього врегулювання конфлікту інтересів краще обрати у вашому випадку радимо пройти тест для керівника із визначення найоптимальнішого заходу зовнішнього врегулювання конфлікту інтересів у підлеглих.

Ефективне врегулювання конфлікту інтересів — це запорука прозорої та доброчесної роботи вашої команди!

Останні новини

19.12.2025
17:48
Зміна статусу суб’єкта лобіювання: порядок і підстави
14:34
Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про академічну доброчесність»
12:00
Моніторинг способу життя: ДБР повідомило про підозру в незаконному збагаченні на 13 млн грн посадовцю ДСНС Запорізької області
18.12.2025
17:23
В НАЗК відбулася низка заходів, присвячених впровадженню міжнародних стандартів у сфері безпеки та оборони
14:46
Інтеграція антикорупційних механізмів у стратегію післявоєнного відновлення є ключовою умовою стійкості України — Голова НАЗК
12:59
НАЗК приєдналось до зобов’язань із забезпечення прозорості та участі громадськості у виконанні положень Конвенції ООН проти корупції
17.12.2025
15:48
Йоакім Френдін: НАТО готове до подальшої співпраці з Україною та залучення необхідних ресурсів для розбудови доброчесності в секторі оборони
15:00
Незадекларовані елітні авто: посадовиця ГУ ДПС у Черкаській області отримала підозру за матеріалами НАЗК
12:42
Антикорупційна експертиза: НАЗК здійснило моніторинг майже 400 актів та надало 10 рекомендацій для усунення корупції
16.12.2025
17:58
Повні перевірки декларацій у листопаді: НАЗК виявило порушення на понад 184 млн грн
16:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам адвокатури та правничої допомоги
14:29
Голова НАЗК виступив на Антикорупційній конференції ООН та закликав держави інвестувати в системи, які вимірюють доброчесність
15.12.2025
19:00
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам будівництва
18:05
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам відновлення
17:16
НАЗК завершило десятий щоквартальний моніторинг стану виконання заходів ДАП: ключові статистичні дані
15:00
Проголосували «за» своє преміювання та встановлення надбавки: суд оштрафував голову Броварської районної ради та його заступника
13:30
COSP11: НАЗК запрошує взяти участь у заході «Стійкість України: боротьба з корупцією для післявоєнного відновлення»
13:00
НАЗК проводить опитування для подальшої підготовки рекомендаційних роз’яснень у сфері лобіювання
12.12.2025
18:44
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам надрокористування
16:29
НАЗК відзначило десять кращих практик антикорупційної діяльності органів влади та установ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua