НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Щодо листа президентів GRECO та Венеційської комісії до Голови Верховної Ради стосовно конституційної кризи в Україні

01.11.2020
Щодо листа президентів GRECO та Венеційської комісії до Голови Верховної Ради стосовно конституційної кризи в Україні

Учора, 31 жовтня,  на сайті Ради Європи було опубліковано лист президента Групи держав проти корупції (GRECO) Маріна Мрчели та президента Венеційської комісії Джанні Букіккіо до Голови Верховної Ради України Дмитра Разумкова, у якому йдеться про наслідки нещодавнього рішення Конституційного Суду України (КСУ).

Вирішуючи питання швидкого відновлення антикорупційної системи, варто врахувати, що воно не можливе за умови незмінності рішення КСУ.

Таким чином, у цій ситуації варто врахувати три наступні обставини:

 1. У своєму рішенні КСУ порушив Конституцію України принаймні двічі:

  • Суд втрутився у повноваження Парламенту, зазначивши, що встановлення кримінальної відповідальності за декларування завідомо недостовірних відомостей, а також умисне неподання декларації є надмірним покаранням за вчинення цих правопорушень. Згідно Конституції України, визначення того, яке діяння є злочином, відноситься виключно до повноважень законодавчої гілки влади.
Це означає, що повернути кримінальну відповідальність за декларування недостовірних відомостей, а також відновити рівність всіх гілок влади, прийнявши новий закон, неможливо. Будь-який закон, який повертатиме кримінальну відповідальність, чи не автоматично буде вважатися неконституційним, з огляду на це рішення КСУ.

  • Конституція встановлює спільне для всіх гілок влади правило – діяти виключно в межах повноважень, у спосіб та на підставах, передбачених нею та законами України. 
Згідно Конституції та законів України, КСУ міг приймати рішення лише щодо положень законодавства про запобігання корупції, які оскаржувались у конституційному поданні.

Однак, судді порушили вимоги Конституції та скасували положення Закону України «Про запобігання корупції», які не оскаржувались у конституційному поданні 47 народних депутатів.

2. Бути суддею у власній справі заборонено основоположними принципами права.

Приймаючи рішення, судді діяли у власних інтересах. За скасованими положеннями антикорупційного законодавства тривала процедура притягнення до адміністративної та кримінальної відповідальності трьох суддів КСУ – Мойсика, Сліденка та Завгородньої. Про цей факт вони були обізнані, однак, не заявили про відвід, а скасували відповідні норми. У день постановлення рішення було встановлено факт недекларування 3,6 млн грн суддею Головатим, який був обізнаний з цим фактом на час участі у засіданні.

Ухваливши це рішення, КСУ зупинив роботу НАЗК, скасувавши його повноваження, та дозволив уникнути відповідальності тисячам інших публічних службовців.

3. КСУ зазначив про неприпустимість здійснення контролю подання декларацій та конфлікту інтересів у всіх суддів нарівні з іншими публічними службовцям. Це суперечить попереднім висновкам Венеційської комісії з аналогічного питання.

Так, Венеційська комісія в справі щодо змін до Судового кодексу у Вірменії зазначає, що перевірка декларацій органом, який не належить до судової влади, є кращим рішенням за створення окремої інституції для суддів.

«У цьому випадку можливі два рішення: або створити спеціальний орган у рамках судової влади, який буде відповідальним за перевірку фінансових декларацій суддів, або доручити цю функцію зовнішньому органу, який перевіряє декларації всіх публічних службовців», — зазначено в рішенні Венеційської комісії.

«Перше рішення краще для незалежності суддів, але йому бракує прозорості, що може спричинити корпоративістську поведінку. Отже, розробники Пакету віддали перевагу другій моделі: саме КЗК (ред. — Комісія із запобігання корупції Вірменії) перевіряє фінансові декларації суддів нарівні з іншими публічними службовцями, і який зараз має повноваження розпочинати дисциплінарне провадження проти суддів», — додається у звіті.

Варто додати, що у своїх звітах GRECO позитивно оцінює створену в Україні систему декларування.

«GRECO цінує, що вжито правових та регуляторних заходів для покращення контролю декларацій і забезпечення шляхів оскарження», — зазначено у звіті GRECO за результатами четвертого раунду оцінювання.

«Також є позитивним повернення кримінальної відповідальності за незаконне збагачення», — значиться у звіті.

Хоча у звітах-оцінках GRECO є спеціальний розділ «Запобігання корупції стосовно суддів», відсутні жодні рекомендації щодо створення окремого органу для збору, зберігання та перевірки  їхніх декларацій.

Щодо листа президентів GRECO та Венеційської комісії до Голови Верховної Ради стосовно конституційної кризи в Україні

Останні новини

22.01.2025
12:30
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: просвітницькі проєкти для публічних службовців, освітян і молоді
10:48
Надровидобування та публічні закупівлі, зокрема, в сфері освіти - заступник Голови НАЗК розповів про найвразливіші до корупції сфери на Кіровоградщині
21.01.2025
16:55
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: формування доброчесності політичних фінансів
16:12
Контакт-центр НАЗК тимчасово не приймає дзвінки. Оновлення: з 16:45 телефонну лінію відновлено
14:58
Технічні аспекти декларування — перевірка терміну дії КЕП, зміна особистих даних, поштової скриньки та номеру телефону
20.01.2025
17:30
Цивільна конфіскація: стягнуто в дохід держави квартиру, якою користувалася родина заступника начальника Полтавського обласного ТЦК та СП
12:16
Результати діяльності НАЗК за 2024 рік: моніторинг і контроль за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів
17.01.2025
16:22
Представники НАЗК взяли участь у дискусії “Обираючи майбутнє: залучення ветеранів та ветеранок до антикорупційної діяльності”
09:58
Результати 2024: моніторинг способу життя і контроль щодо повноти заповнення декларацій
16.01.2025
17:00
Майже 2,8 млн грн посадовиці ГУ ДПС в Івано-Франківській області можуть стягнути в дохід держави за матеріалами НАЗК зібраними спільно з ДБР
15.01.2025
16:27
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: стратегічний аналіз корупційних ризиків та антикорупційна експертиза
14.01.2025
17:45
Народний обранець потрапив до Реєстру порушників за використання депутатських повноважень в умовах реального конфлікту інтересів
16:02
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: розвиток інституту викривання
13.01.2025
11:07
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: становлення інституту лобіювання
11:00
Розв'язання конфлікту інтересів: покрокова інструкція для публічних службовців
10.01.2025
17:19
Індикатори публічної доброчесності України від ОЕСР дають можливість об’єктивно оцінити рівень прозорості, підзвітності та дотримання етичних норм в публічному секторі - Віктор Павлущик
10:57
«єВідновлення» та «єОселя»: як декларувати?
09.01.2025
18:06
Антикорупційна експертиза: у грудні НАЗК виявило 37 корупціогенних факторів в нормативно-правових актах та надало 45 рекомендацій для їх усунення
09:42
Конфлікт інтересів: приписи, обґрунтовані висновки, протоколи та рішення суду в грудні 2024 року
08.01.2025
16:56
Порушень на понад 438,5 млн грн виявлено за результатами повних перевірок декларацій у грудні
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua