НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Повні перевірки декларацій: приховати активи в криптовалюті або штучно їх збільшити не вийде

02.08.2024

Зростання популярності і можливостей цифрових активів створює нові виклики в сфері декларування публічних службовців. Адже недоброчесні чиновники, намагаючись вигадати нові способи приховування своїх сумнівних статків, часто відображають у декларації неправдиві відомості щодо криптовалют – їхньої наявності, дати набуття, кількості та вартості цифрових активів. Або ж взагалі не зазначають відомостей про те, що ними володіють, оскільки не мають підтвердження законності джерел походження коштів на їх придбання.

Такий підхід до декларування є не лише безвідповідальним, а й абсолютно недієвим. Наявний технічний та аналітичний інструментарій, яким володіє і застосовує Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) під час проведення повних перевірок дає можливість перевірити наявність криптовалюти або ж з’ясувати, чи справді вона належить тому, хто вказаний у декларації. З цього питання НАЗК тісно співпрацює з Департаментом кіберполіції Нацполіції України. 

Факти недостовірного декларування відомостей про криптовалюту вже виявлено під час проведення повних перевірок декларацій. 

Зокрема, заступник начальника Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Миколаївській області у декларації за 2021 рік задекларував криптовалюту «Bitсoin», вартість якої у гривневому еквіваленті на кінець звітного періоду склала 100 млн грн, наявність якої під час проведення повної перевірки він не підтвердив. У декларації за 2022 рік встановлено відображення недостовірних відомостей щодо наявності криптовалюти на понад 48 млн грн. Неможливість підтвердити наявність частини криптовалюти декларант пояснив викраденням холодного криптогаманця та ключа до нього, щодо іншої частини активу - посадовець надав документи, які не дозволили підтвердити правдивість задекларованої інформації. 

У декларації за 2022 рік співробітника Донецької обласної прокуратури НАЗК виявило декларування недостовірних відомостей на понад 23 млн грн. Лише щодо криптовалюти службовець вказав недостовірні відомості на 22,5 млн грн, зокрема про наявність, кількість та вартість своїх численних цифрових активів, а про деякі взагалі забув згадати. При цьому пояснив, що частина криптовалюти була подарована йому біржею, яка працювала в тестовому режимі та не була приєднана до блокчейну, а вказана ціна криптовалюти є рекламною кампанією біржі для приваблення клієнтів, а не реальною ціною. 

Депутат Вінницької міської ради у декларації за 2021 рік вказав відомості про наявність у члена його сім’ї криптовалюти, а саме «Bitcoin» у кількості 20 токенів вартістю понад 2 млн грн та DOT на майже 7,5 млн грн, які не зміг підтвердити під час проведення повної перевірки. Водночас член сім’ї декларанта надав скриншот, який не дозволяє встановити правдивість зазначеної у декларації інформації, а щодо «Bitcoin» також зазначив, що наразі втрачено доступ до активу на вказаній біржі. За результатами повної перевірки встановлено відображення недостовірних відомостей на загальну суму 12 млн грн

За обґрунтованими висновками НАЗК компетентні органи розпочали кримінальні провадження за ознаками правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 366-2 Кримінального кодексу України. 

Застереження. Відповідно до частини першої статті 62 Конституції України особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду.

Останні новини

14.10.2025
17:45
Сіль для доріг з націнкою у 2 млн грн: правоохоронці повідомили про підозру посадовиці КМДА за матеріалами НАЗК
15:46
Зміни до Порядку проведення повних перевірок: що тепер “недостовірні” та “неточні” відомості, нові підстави зупинення та припинення перевірок, захист прав декларантів
13.10.2025
14:31
НАЗК презентує Стратегію розвитку доброчесності в освіті на 2026-2030 роки
11:00
Предмет лобіювання: на що може впливати лобіст і які передбачені винятки
10.10.2025
15:23
Україна вдосконалює механізми запобігання конфлікту інтересів та інструменти фінансового контролю - результати оцінки ОЕСР
14:36
НАЗК запрошує до обговорення наступних двох підрозділів Розділу І проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр
09.10.2025
19:38
НАЗК представило прогрес України у сфері запобігання корупції Моніторинговому комітету ПАРЄ
17:50
Open Government Awards відзначило НАЗК за розробку комплексної системи впровадження Антикорупційної стратегії та ІСМ ДАП
16:00
Повні перевірки декларацій у вересні 2025 року: НАЗК виявило порушення на майже 474 млн грн
10:57
Антикорупційна експертиза: НАЗК надало рекомендації щодо усунення корризиків у сфері оборони, регіонального розвитку, будівництва та правопорядку
08.10.2025
19:18
НАЗК запрошує до обговорення першого підрозділу Розділу ІІ проекту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки
13:00
Реєстр прозорості: найпопулярніші сфери лобіювання – економічний розвиток, регуляторна, правова, фінансова, податкова, митна політики
12:03
Ваша думка має значення: як НАЗК готується до наступної кампанії декларування
07.10.2025
10:14
Кандидати на посаду: які недоліки в деклараціях можуть стати на заваді для призначення на посаду публічної служби
06.10.2025
15:15
Моніторинг способу життя: результати за третій квартал 2025 року
03.10.2025
14:47
Результати контролю щодо повноти заповнення декларацій: встановлено порушення вимог фінансового контролю на понад 180 млн грн
13:50
Моніторингова команда ОЕСР відзначила прогрес України у сфері антикорупційної політики - деталі звіту
02.10.2025
17:40
Депутати - ФОПи: НАЗК виявило численні порушення у деклараціях на десятки мільйонів гривень
17:15
Моніторинг способу життя: з посадовця Управління стратегічних розслідувань в Одеській області можуть стягнути в дохід держави майже 3 млн грн
17:00
Хто не може бути лобістом в Україні: обмеження закону “Про лобіювання”
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua