НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Щодо листа президентів GRECO та Венеційської комісії до Голови Верховної Ради стосовно конституційної кризи в Україні

01.11.2020
Щодо листа президентів GRECO та Венеційської комісії до Голови Верховної Ради стосовно конституційної кризи в Україні

Учора, 31 жовтня,  на сайті Ради Європи було опубліковано лист президента Групи держав проти корупції (GRECO) Маріна Мрчели та президента Венеційської комісії Джанні Букіккіо до Голови Верховної Ради України Дмитра Разумкова, у якому йдеться про наслідки нещодавнього рішення Конституційного Суду України (КСУ).

Вирішуючи питання швидкого відновлення антикорупційної системи, варто врахувати, що воно не можливе за умови незмінності рішення КСУ.

Таким чином, у цій ситуації варто врахувати три наступні обставини:

 1. У своєму рішенні КСУ порушив Конституцію України принаймні двічі:

  • Суд втрутився у повноваження Парламенту, зазначивши, що встановлення кримінальної відповідальності за декларування завідомо недостовірних відомостей, а також умисне неподання декларації є надмірним покаранням за вчинення цих правопорушень. Згідно Конституції України, визначення того, яке діяння є злочином, відноситься виключно до повноважень законодавчої гілки влади.
Це означає, що повернути кримінальну відповідальність за декларування недостовірних відомостей, а також відновити рівність всіх гілок влади, прийнявши новий закон, неможливо. Будь-який закон, який повертатиме кримінальну відповідальність, чи не автоматично буде вважатися неконституційним, з огляду на це рішення КСУ.

  • Конституція встановлює спільне для всіх гілок влади правило – діяти виключно в межах повноважень, у спосіб та на підставах, передбачених нею та законами України. 
Згідно Конституції та законів України, КСУ міг приймати рішення лише щодо положень законодавства про запобігання корупції, які оскаржувались у конституційному поданні.

Однак, судді порушили вимоги Конституції та скасували положення Закону України «Про запобігання корупції», які не оскаржувались у конституційному поданні 47 народних депутатів.

2. Бути суддею у власній справі заборонено основоположними принципами права.

Приймаючи рішення, судді діяли у власних інтересах. За скасованими положеннями антикорупційного законодавства тривала процедура притягнення до адміністративної та кримінальної відповідальності трьох суддів КСУ – Мойсика, Сліденка та Завгородньої. Про цей факт вони були обізнані, однак, не заявили про відвід, а скасували відповідні норми. У день постановлення рішення було встановлено факт недекларування 3,6 млн грн суддею Головатим, який був обізнаний з цим фактом на час участі у засіданні.

Ухваливши це рішення, КСУ зупинив роботу НАЗК, скасувавши його повноваження, та дозволив уникнути відповідальності тисячам інших публічних службовців.

3. КСУ зазначив про неприпустимість здійснення контролю подання декларацій та конфлікту інтересів у всіх суддів нарівні з іншими публічними службовцям. Це суперечить попереднім висновкам Венеційської комісії з аналогічного питання.

Так, Венеційська комісія в справі щодо змін до Судового кодексу у Вірменії зазначає, що перевірка декларацій органом, який не належить до судової влади, є кращим рішенням за створення окремої інституції для суддів.

«У цьому випадку можливі два рішення: або створити спеціальний орган у рамках судової влади, який буде відповідальним за перевірку фінансових декларацій суддів, або доручити цю функцію зовнішньому органу, який перевіряє декларації всіх публічних службовців», — зазначено в рішенні Венеційської комісії.

«Перше рішення краще для незалежності суддів, але йому бракує прозорості, що може спричинити корпоративістську поведінку. Отже, розробники Пакету віддали перевагу другій моделі: саме КЗК (ред. — Комісія із запобігання корупції Вірменії) перевіряє фінансові декларації суддів нарівні з іншими публічними службовцями, і який зараз має повноваження розпочинати дисциплінарне провадження проти суддів», — додається у звіті.

Варто додати, що у своїх звітах GRECO позитивно оцінює створену в Україні систему декларування.

«GRECO цінує, що вжито правових та регуляторних заходів для покращення контролю декларацій і забезпечення шляхів оскарження», — зазначено у звіті GRECO за результатами четвертого раунду оцінювання.

«Також є позитивним повернення кримінальної відповідальності за незаконне збагачення», — значиться у звіті.

Хоча у звітах-оцінках GRECO є спеціальний розділ «Запобігання корупції стосовно суддів», відсутні жодні рекомендації щодо створення окремого органу для збору, зберігання та перевірки  їхніх декларацій.

Щодо листа президентів GRECO та Венеційської комісії до Голови Верховної Ради стосовно конституційної кризи в Україні

Останні новини

12.08.2025
15:06
Розтрата бюджетних коштів на 80 млн грн: в липні правоохоронці розпочали низку проваджень за обґрунтованими висновками НАЗК
11:18
Повні перевірки декларацій: повідомлено про підозру депутатці селищної ради Харківщини за недостовірне декларування
11.08.2025
12:14
Обґрунтовані висновки і приписи: результати НАЗК в сфері конфлікту інтересів за липень
10:48
У НАЗК презентують навчальні матеріали про доброчесність для освітян
08.08.2025
16:52
НАЗК запрошує громадськість до електронних консультацій щодо Порядку здійснення моніторингу дотримання вимог законодавства з питань лобіювання
16:32
Міжнародна підтримка антикорупційних реформ: НАЗК і ОБСЄ обговорили подальшу співпрацю в сфері запобігання корупції
14:54
Повні перевірки декларацій за липень 2025 року: НАЗК виявило порушення на понад 192 млн грн
10:07
Повні перевірки декларацій: визнано винним ексдепутата Сумщини у недекларуванні на понад 7,4 млн грн
07.08.2025
17:52
Бершадському міському голові повідомили про підозру за результатами повної перевірки декларацій НАЗК
16:00
Повні перевірки декларацій: Нацполіція повідомила про підозру експосадовиці Одеської міськради у недостовірному декларуванні на 9,5 млн грн
06.08.2025
18:45
Захист викривачів в армії: Кабмін підтримав законопроєкт
15:30
Моніторинг способу життя: 4,2 млн грн можуть стягнути у дохід держави з родини сумського ексдепутата
15:00
Повні перевірки декларацій: суд визнав винною екскерівницю Дніпропетровської обласної МСЕК у недостовірному декларуванні
05.08.2025
16:21
Повні перевірки декларацій: набуття транспортних засобів за заниженою вартістю
12:47
Розбудова доброчесності у школах та університетах: команда НАЗК відвідала Миколаївщину
01.08.2025
12:04
НАЗК закликає сформувати єдині та чіткі правові рамки для сфери відбудови
11:30
Моніторинг способу життя: понад 7 млн грн можуть стягнути з подружжя столичних суддів
31.07.2025
19:10
Корупційні ризики у закупівлях і відбудові та комунікація антикорупційних заходів: робоча поїздка НАЗК на Миколаївщину
14:31
НАЗК запрошує кандидатів до складу робочої групи з оцінювання корупційних ризиків в Агентстві
30.07.2025
16:00
Повні перевірки декларацій: трьом депутатам місцевих рад Хмельниччини Нацполіція повідомила про підозру за недостовірне декларування
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua