
Уже 100 днів Міжвідомча робоча група (МРГ) з питань реалізації державної санкційної політики працює над тим, щоб фізичні та юридичні особи, які розв’язали та забезпечують ведення війни проти України, потрапили під санкції, стали “нерукопожатними” не лише в Україні, а і у всьому цивілізованому світі. За координації Першого віце-прем’єр міністра Юлії Свириденко напрацьовані НАЗК матеріали щодо причетних до війни росіян та білорусів передаються до СБУ, яка верифікує їх та після схвалення МРГ надсилає до РНБО для накладення санкцій.
За час роботи МРГ накладені санкції на майже 4500 тис осіб (3113 фізичних та 1374 юридичних), які введені в дію указами президента.
Зокрема, МРГ схвалила найбільший в історії пакет персональних санкцій - понад 3 800 осіб із рф та білорусі (включно з віддзеркаленням санкцій, ухвалених союзниками України). Цей пакет ліг в основу рішень РНБОУ, що були введені в дію 19 жовтня відповідними Указами Президента України.
Серед тих, хто вже потрапив під санкції:
- найближче оточення та родичі володимира путіна;
- вище політичне та військове керівництво росії та білорусі;
- російські олігархи зі списку Forbes;
- духовенство та пропагандисти;
- представники т.зв. «урядів «лнр/днр», окупаційної «влади» АР Крим тощо;
- банки;
- підприємства добувної сфери (нафта, газ, металургія);
- енергетичні компанії;
- транспортні та логістичні компанії (аеропорти, авіакомпанії);
- підприємства ВПК;
- керівники, власники та бенефіціари згаданих підприємств, установ тощо.
МРГ опрацювала та рекомендувала до розгляду РНБОУ пропозиції щодо запровадження санкцій щодо ще понад 6000 осіб:
- понад 1000 представників влади росії та білорусі (керівництво центральних органів влади, губернатори, ЦВК, керівники законодавчих органів тощо);
- понад 2000 пропагандистів (діячі культури, блогери, спортсмени, телерадіокомпанії, видавництва, музеї тощо);
- понад 3000 осіб та підприємств військово-промислового комплексу (посадові особи міноборони, збройних сил рф, науково-дослідні інститути, що залучені до розробки озброєння; банки, що обслуговують підприємства ВПК; текстильні фабрики-виробники уніформи для армії рф; логістичні компанії; керівництво, власники, бенефіціари згаданих підприємств, установ тощо).
З перших днів війни НАЗК в умовах воєнного стану надає експертно-аналітичну допомогу Міністерству закордонних справ України (МЗС) та органам, наділеним ст. 5 Закону України «Про санкції» правом виносити на розгляд РНБО пропозиції щодо застосування санкцій, ідентифікуючи осіб, причетних до розв’язання та сприяння військовій агресії російської федерації проти України.
- 17 березня НАЗК вперше направило до МЗС дані про перших майже 600 осіб — кандидатів на санкції;
- За 9 місяців війни команда НАЗК ідентифікувала кандидатами на санкції близько 20 тис. фізичних та 4 тис. юридичних осіб. Оскільки подання до РНБО про накладення санкцій можуть вносити лише Президент України, Верховна Рада України, СБУ, НБУ та Кабінет Міністрів України, впродовж березня-серпня НАЗК ініціювало перед усіма ними, крім Президента України, накладення санкцій на понад 13 тис. ідентифікованих фізичних та юридичних осіб, причетних до геноциду українців;
- з часу утворення МРГ здійснює роботу в Експертній групі при МРГ, допомагаючи СБУ формувати пропозиції щодо кандидатів на санкції для внесення на розгляд МРГ;
- результатом роботи НАЗК з ідентифікації санкційних таргетів стало створення Порталу «Війна та санкції» - найбільшої глобальної бази даних про індивідуальні санкції, накладені через війну росії проти України. Відомості Порталу інтегровані в OpenSanctions, інші санкційні бази даних та комплаєнс-системи по всьому світу;
- НАЗК виступило співрозробником законів про примусове відчуження та вилучення майна російської федерації на території України, конфіскацію активів підсанкційних осіб, а також бере активну участь у розробці законопроекту щодо введення кримінальної відповідальності за обхід та інше ухилення від виконання санкцій;
- НАЗК надає допомогу Мін'юсту з пошуку активів осіб, до яких застосовано санкцію у виді блокування активів, для пред’явлення позовів до ВАКС щодо їх конфіскації в бюджет України.
