НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Антикорупційна експертиза: НАЗК здійснило моніторинг майже 400 актів та надало 10 рекомендацій для усунення корупції

У листопаді 2025 року Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) здійснило моніторинг майже 400 проєктів нормативно-правових актів (НПА). Провело антикорупційну експертизу семи проєктів, за результатами якої ідентифіковало вісім корупціогенних факторів та надано десять рекомендацій щодо їх усунення. 

Низку корупціогенних факторів фахівці НАЗК виявили у проєкті постанови Кабінету Міністрів України (КМУ) «Про затвердження Порядку зберігання активів, прийнятих в управління Національним агентством України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (АРМА).

НАЗК встановило, що проєкт НПА має нечіткі норми щодо визначення підстав зберігання активів різних видів. Зокрема, документ не містить чіткого переліку умов для залучення спеціалізованих організацій, через що ця процедура фактично залежатиме від суб’єктивного рішення працівників АРМА. 

Крім того, у проєкті не визначено однаковий та прозорий механізм, за яким АРМА ухвалюватиме рішення стосовно замовлення експертних висновків або консультацій щодо активів із специфічними ознаками, що створює ризики неоднакового застосування норм і можливих зловживань.

Агентство надало перелік рекомендацій, серед яких — встановити чіткі та вичерпні підстави для застосування охоронних заходів до нерухомого майна, зокрема деталізувати процедуру залучення спеціалізованих організацій, а також вилучити норми, що можуть призводити до різного тлумачення та необґрунтованих рішень. Усунення цих недоліків є необхідним для того, щоб процедура зберігання активів була прозорою, передбачуваною та захищеною від корупційних ризиків. Наразі АРМА доопрацьовує проєкт постанови.

Також НАЗК провело антикорупційну експертизу проєкту постанови КМУ «Про затвердження Порядку подання та розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб про надання їм для проживання об’єктів нерухомого майна, відомості про які містяться в Інформаційно-аналітичній системі об’єктів нерухомого майна для забезпечення внутрішньо переміщених осіб житлом». Виявлені корупціогенні фактори пов’язані з відсутністю прозорої процедури подання та розгляду таких заяв, що створює ризики корупційних зловживань. НАЗК надало рекомендації для їх усунення. Наразі документ доопрацьовує розробник - Міністерство розвитку громад та територій України.

Ще один корупціогенний фактор експерти НАЗК виявили у проєкті постанови КМУ «Про внесення змін до Порядку проведення військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу». Він пов'язаний із непрозорим порядком укладення контракту між громадянином, який зарахований для проходження підготовки офіцерів запасу, і ректором вишу, на базі якого здійснюється підготовка офіцерів запасу, або керівником вищого військового навчального закладу (ВВНЗ). Також відсутні чіткі вимоги до предмету і змісту такого контракту. Розробнику постанови, Міністерству оборони України, НАЗК надало рекомендацію, врахування якої дозволить забезпечити прозорий порядок проведення військової підготовки офіцерів запасу.

Під час антикорупційної експертизи проєкту постанови КМУ «Про внесення змін до особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» фахівці виявили, що в документі використовуються формулювання, які не відповідають принципу правової визначеності та не встановлюють чітких та вичерпних підстав або критеріїв для здійснення планування оборонних закупівель всіма державними замовниками у сфері оборони. НАЗК надало Міноборони рекомендацію для усунення корупціогенного фактору та сприяння підвищенню ефективності планування оборонних закупівель.

Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua