У жовтні 2025 року Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) здійснило моніторинг 465 проєктів нормативно-правових актів (НПА). Провело антикорупційну експертизу 15 проєктів НПА, за результатами якої ідентифіковано 45 корупціогенних факторів та надано 59 рекомендацій щодо їх усунення.
Зокрема, в проєкті постанови Кабінету Міністрів України “Деякі питання реалізації експериментального проекту щодо надання послуг з посилення спроможностей окремим категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та отримали травму, поранення або захворювання, що призвели до обмеження їх повсякденного функціонування” НАЗК виявило низку корупціогенних факторів:
- запровадження непрозорого механізму реалізації права заявника (суб’єкт надання послуги з посилення спроможностей) на відшкодування вартості наданих послуг з посилення спроможностей;
- запровадження корупційно вразливої процедур проведення перевірки діяльності суб’єктів надання відповідних послуг;
- відсутність чіткої регламентації прав та обов’язків, які виникають між суб’єктом надання та отримувачем послуг, що може призвести до прийняття упереджених рішень під час укладення / розірвання відповідних договорів.
НАЗК надало рекомендації Міністерству у справах ветеранів — розробнику проєкту акта — щодо усунення виявлених корупційних ризиків, і вони були враховані.
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України “Про реалізацію експериментального проекту щодо створення дослідницьких центрів передового досвіду” НАЗК виявило корупціогенні фактори, пов’язані з відсутністю прозорої процедури проведення конкурсу щодо створення на базі закладів вищої освіти дослідницьких центрів передового досвіду, що створює ризики корупційних зловживань. Розробник проєкту, Міністерство освіти і науки України, врахував надані НАЗК рекомендації.
Також, НАЗК здійснило антикорупційну експертизу проєкту постанови Кабінету Міністрів України “Деякі питання розвитку спеціальних інноваційних технологій”, яким пропонувалося затвердити, зокрема, Порядок випробувань та досліджень спеціальних інноваційних технологій Фондом розвитку інновацій у період дії правового режиму воєнного стану (проєкт Порядку випробувань та досліджень). Метою зазначеного проєкту постанови було визначено, серед іншого, впровадження механізму випробувань та досліджень спеціальних інноваційних технологій експериментальними підрозділами NEXT Фонду розвитку інновацій та врегулювання порядку використання відповідних бюджетних коштів.
За результатами проведеної антикорупційної експертизи НАЗК було виявлено корупціогенні фактори пов'язані із:
- невизначеністю порядку здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до чинних нормативно-правових актів Фондом розвитку інновацій та експериментальними підрозділами NEXT;
- відсутністю вичерпного переліку випадків, з метою яких здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг, а також відсутність необхідності обґрунтування запиту, на підставі якого здійснюється закупівля, в розумінні проєкту Порядку випробувань та досліджень;
- використання правових конструкцій оціночного характеру.
Наявність вказаних факторів створює передумови для вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних із корупцією.
Міністерство цифрової трансформації України врахувало рекомендації НАЗК щодо усунення виявлених корупціогенних факторів та зазначений проєкт постанови підтриманий Кабінетом Міністрів України.
Крім того, НАЗК провело антикорупційну експертизу проєкту постанови Кабміну «Питання Ради громадського контролю при Національному агентстві України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів». Документ має на меті сформувати Раду громадського контролю при АРМА.
Під час експертизи НАЗК виявило корупціогенний фактор — нечітке визначення повноважень і відповідальності, що могло створити ризики зловживань під час затвердження складу Ради та її діяльності.
НАЗК надало розробнику рекомендації щодо усунення таких ризиків: узгодити норми проєкту з положеннями Закону про АРМА, уточнити строки затвердження та оприлюднення складу Ради, а також встановити строк повноважень її членів.
АРМА повністю врахувало рекомендації НАЗК у доопрацьованому проєкті постанови. Це забезпечить прозорість і законність процедури формування Ради громадського контролю.