
НАЗК провело шосту координаційну зустріч «Синергія антикорупційних комунікацій» для понад 100 комунікаційників з державних органів. Її мета – підсумувати результати антикорупційної комунікації у першому півріччі 2025 року, а також обговорити, як зробити державні комунікації ефективними, зрозумілими, просувати цінності доброчесності через них і пояснювати, як працює антикорупційна система та якими є ключові результати її діяльності.
Такі зустрічі НАЗК проводить у межах виконання Державної антикорупційної програми (2023–2025) та Стратегії комунікацій у сфері запобігання та протидії корупції до 2025 року (далі — Стратегія).
Під час заходу обговорили з представниками медіа, громадських організацій, експертами, комунікаційниками, соціологами низку тем, зокрема:
- довіри громадян до влади, сприйняття корупції та антикорупційних зусиль органів державної влади;
- нові виклики комунікації в антикорупційній сфері;
- реагування на кризи, роботу з медіа;
- тренди та нові формати в комунікаціях;
- співпрацю з регіональними медіа тощо.
Представники НАЗК розповіли про прогрес виконання чинної Стратегії, цілі й пріоритети, які будуть закладені в нову Стратегію на 2026 – 2030 роки.
Про нові виклики для антикорупційної інфраструктури, важливість довіри громадян і роль комунікацій у кризових ситуаціях дискутували Роман Романюк, політичний оглядач видання «Українська правда», Тимофій Брік, ректор Київської школи економіки, соціолог, Катерина Коберник, головна редакторка видання «БАБЕЛЬ» і Сергій Стуканов, радіоведучий та керівник аналітичного відділу Центру контент-аналізу.
Політичний оглядач видання «Українська правда» Роман Романюк зауважив, що кредит довіри громадян до антикорупційних органів був сформований запитом на справедливість. Тому в липні цього року люди вийшли не за конкретні органи, а через те, що відчули загрозу втіленню права на справедливість.
Головна редакторка видання «БАБЕЛЬ» Катерина Коберник наголосила на важливості якісно пояснювати складні теми про роботу органів влади, їхні дії та чіткі причини й наслідки конкретних рішень в державній політиці.
Керівник аналітичного відділу Центру контент-аналізу Сергій Стуканов представив результати медіамоніторингу за II квартал 2025 року «Корупція через фільтри ЗМІ».
«У медіа недостатньо уваги приділяють комунікації завершення та результатів справ, а також критично мало зустрічається повідомлень і матеріалів про запобігання корупції – лише 1%. Цю тему потрібно активніше комунікувати та пояснювати для медіа. Крім того, лише в 13% публікацій підкреслюється роль громадських організацій у подоланні корупції. Не завжди медіа пов'язують діджиталізацію та дерегуляцію з чинниками мінімізації корупції. Відкритість і прозорість як один з запобіжників корупції теж не стає предметом комунікації», – зазначив Сергій Стуканов.
Під час другої частини заходу учасники обговорили важливість підготовки до кризових комунікацій, використання нестандартних форматів для комунікації та використання інструменту сторітелінгу, залучення регіональних медіа до співпраці.
Співзасновниця Resilient Ukraine, групи компаній One Philosophy Інга Вишневська окреслила важливість моделювання ситуацій, підготовки до кризових ситуацій та реагування на комунікаційні кризи, залучення комунікаційників на етапі формування управлінських рішень ще до їхньої імплементації, щоб розуміти можливість впливу на структурні рішення та «перепакувати» ідею. За її словами, організаціям важливо не боротися з пропагандою, а бути достатньо потужними, щоб їхня позиція лунала системно і впевнено, у тому числі і в сфері антикорупції.
Менеджерка зі звʼязків із громадськістю та пресою КП «Вінницяоблводоканал» Оксана Поліщук поділилася власним досвідом сторітелінгу, завдяки якому про роботу локального комунального підприємства знають далеко за межами регіону, а його контент став вірусним.
Засновниця ініціативи з інфогігієни «Як не стати овочем» Оксана Мороз наголосила, що потрібно «персоналізувати» корупцію, розбиваючи її на прості меседжі, працювати з аудиторією «знизу вгору» та вимірювати результати комунікації. Вона додала, що комунікація має гармонійно вписуватися в уже наявну інституційну інфраструктуру.
Під час заходу обговорили результати антикорупційної комунікації та нову Стратегію комунікацій, над розробкою якої працює НАЗК спільно з партнерами. Серед пріоритетів нової стратегії на 2026 – 20230 рр.: проведення опитувань і досліджень, комунікація на основі даних, акцент на довгострокових просвітницьких кампаніях, перевага інтерактивних форматів (гейміфікація, комунікація користувацького досвіду, проєкти зі спільнотами), а також розбудова комунікаційної інфраструктури. Керівник відділу координації державної інформаційної політики НАЗК Павло Бульдович зауважив, що важливим завданням наразі є підвищення рівня обізнаності громадян про державні сервіси, які є доступними і комфортними альтернативами існуючим корупційним практикам. Адже розширення позитивного досвіду користування антикорупційними сервісами з боку населення і бізнесу сприятиме зменшенню залученості українців до корупції.
НАЗК відзначило найкращі комунікаційні практики і команди, що ефективно імплементують заходи Стратегії комунікацій. Серед них – команди Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров'я України, Пенсійного фонду України, Державної інспекції містобудування та архітектури України, Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба).
Захід відбувся за підтримки Антикорупційна ініціатива ЄС.
Нагадаємо, 22 грудня 2023 року Кабінет Міністрів України ухвалив розпорядження «Про схвалення Стратегії комунікацій у сфері запобігання та протидії корупції на період до 2025 року і затвердження операційного плану заходів з її реалізації» №1203.
В межах Стратегії НАЗК спільно з партнерами проводить загальнонаціональні інформаційні кампанії, бере участь у створенні документального кіно, реалізує проєкти з відомими просвітницькими ініціативами та вперше організували тренінг зі стратегічних комунікацій для представників органів місцевого самоврядування. Усі відео тренінгів доступні за посиланням: https://cutt.ly/Xe067469