НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Для прозорої відбудови необхідно усунути корупціогенні фактори у відповідному законодавстві: висновки НАЗК

22.08.2024

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) провело стратегічний аналіз корупційних ризиків   під час реалізації експериментального проєкту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту відновлення населених пунктів, що постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації» від 25 квітня 2023 року № 382. Врахування розроблених рекомендацій допоможе зробити процес відновлення підзвітним та прозорим. 

НАЗК визначає сферу відновлення як одну з пріоритетних та як таку, що потребує особливої уваги. У цілому сфера публічних закупівель є однією з найбільш насичених корупційними ризиками. Відповідний експериментальний проєкт не став винятком. 

Фахівці НАЗК проаналізували відповідну нормативно-правову базу та матеріали центральних органів виконавчої влади, їхніх регіональних підрозділів, інформацію обласних державних (військових) адміністрацій та органів місцевого самоврядування. В результаті ідентифіковано найбільш ймовірні корупційні ризики,  а також сформовано рекомендації щодо їх мінімізації або усунення.

На прикладі експериментального проєкту ідентифіковано низку корупційних ризиків, які можуть сприяти вчиненню правопорушень, у тому числі корупційних, а саме ризики, які створюють передумови для:

  • зловживань під час відбору об’єктів, що підлягають відновленню;
  • необгрунтованого збільшення вартості відновлення обʼєктів та штучного завищення вартості матеріалів;
  • встановлення дискримінаційних вимог до учасників публічних закупівель та у цілому недосконалий механізм відбору доброчесних учасників публічних закупівель під час реалізації експериментального проєкту;
  • зловживань під час визначення видів будівництва обʼєктів та під час передачі функцій замовника будівництва;
  • неефективного використання коштів Фонду ліквідації наслідків збройної агресії під час реалізації експериментального проєкту.

Серед розроблених НАЗК комплексних рекомендацій:

  • закріплення вимог щодо пріоритезації проєктів на рівні закону, а також відповідної методології на рівні підзаконного акта, затвердженого Урядом;
  • законодавче закріплення порядку проведення розрахунку та критеріїв визначення орієнтовної / очікуваної вартості реалізації проєктів з відновлення;
  • обов’язкове залучення профільних фахівців з визначення вартості виконання відновлювальних робіт серед замовників робіт з відновлення;
  • оприлюднення деталізованої інформації щодо вартості розроблення проєктної документації та будівельних матеріалів стосовно кожного об’єкта замовлення за уніфікованою формою.

“В умовах сьогоднішніх безпекових викликів прозоре законодавство, позбавлене можливостей для зловживань, є передумовою ефективної реалізації проєктів з відбудови українських міст та сіл, що постраждали через російську агресію. Проведений нами стратегічний аналіз корупційних ризиків виявив низку проблемних моментів. Їх необхідно врахувати і виправити до того, як розпочнеться масштабне повоєнне відновлення України. Маємо до цього процесу підійти відповідально, підготуватися заздалегідь і створити таку законодавчу базу, яка б гарантувала повністю прозорий процес відбудови”, - зазначив заступник голови НАЗК Сергій Гупяк.

Рекомендації будуть надіслані Міністерству інфраструктури України, Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури, Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування; обласним державним (військовим) адміністраціям та органам місцевого самоврядування.

Виконання рекомендацій допоможе скоригувати відповідні рішення, щоб запобігти можливим корупційним схемам і негативним репутаційним, соціальним та економічним наслідкам.

НАЗК наголошує, що лише активна позиція зазначених органів влади щодо виконання   наданих   рекомендацій   дозволить   мінімізувати   можливі корупційні ризики та зробити процес відновлення країни швидким, прозорим та ефективним.

Детальніше з дослідженням «ТОП-10 корупційних ризиків під час реалізації експериментального проєкту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії рф», можна ознайомитись за посиланням.

Нагадаємо, раніше НАЗК здійснювало антикорупційну експертизу проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту відновлення населених пунктів, що постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації». Відповідний висновок антикорупційної експертизи проєкту від 25.04.2023  містить перелік виявлених корупціогенних факторів та рекомендації з їх усунення. Зокрема, йшлося про те, що ці фактори можуть призвести до упередженого та непрозорого визначення об'єктів для відбудови. Своєю чергою відсутність чіткого механізму проведення закупівель для реалізації Проєкту може мати наслідком неефективне використання коштів державного бюджету. У висновку зазначається, що Постанова потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій. 

Після того, як Уряд вніс зміни до порядку реалізації Проєкту, НАЗК також провело антикорупційну експертизу відповідної Постанови.  У висновку антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку реалізації експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів внаслідок збройної агресії російської федерації» від 08.08.2024 зазначається, що Постанова містить корупціогенні фактори, які потрібно усунути. Зокрема, Національне агентство виявило такі корупціогенні фактори як відсутність процедури та критеріїв обрання замовників робіт (послуг) з відновлення населених пунктів і одержувачів бюджетних коштів та запровадження непрозорого способу формування переліків об’єктів, які підлягають відновленню.

 

Останні новини

10.10.2025
15:23
Україна вдосконалює механізми запобігання конфлікту інтересів та інструменти фінансового контролю - результати оцінки ОЕСР
14:36
НАЗК запрошує до обговорення наступних двох підрозділів Розділу І проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр
09.10.2025
19:38
НАЗК представило прогрес України у сфері запобігання корупції Моніторинговому комітету ПАРЄ
17:50
Open Government Awards відзначило НАЗК за розробку комплексної системи впровадження Антикорупційної стратегії та ІСМ ДАП
16:00
Повні перевірки декларацій у вересні 2025 року: НАЗК виявило порушення на майже 474 млн грн
10:57
Антикорупційна експертиза: НАЗК надало рекомендації щодо усунення корризиків у сфері оборони, регіонального розвитку, будівництва та правопорядку
08.10.2025
19:18
НАЗК запрошує до обговорення першого підрозділу Розділу ІІ проекту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки
13:00
Реєстр прозорості: найпопулярніші сфери лобіювання – економічний розвиток, регуляторна, правова, фінансова, податкова, митна політики
12:03
Ваша думка має значення: як НАЗК готується до наступної кампанії декларування
07.10.2025
10:14
Кандидати на посаду: які недоліки в деклараціях можуть стати на заваді для призначення на посаду публічної служби
06.10.2025
15:15
Моніторинг способу життя: результати за третій квартал 2025 року
03.10.2025
14:47
Результати контролю щодо повноти заповнення декларацій: встановлено порушення вимог фінансового контролю на понад 180 млн грн
13:50
Моніторингова команда ОЕСР відзначила прогрес України у сфері антикорупційної політики - деталі звіту
02.10.2025
17:40
Депутати - ФОПи: НАЗК виявило численні порушення у деклараціях на десятки мільйонів гривень
17:15
Моніторинг способу життя: з посадовця Управління стратегічних розслідувань в Одеській області можуть стягнути в дохід держави майже 3 млн грн
17:00
Хто не може бути лобістом в Україні: обмеження закону “Про лобіювання”
14:28
Віктор Павлущик: політична нейтральність НАЗК – запорука довіри громадян і міжнародних партнерів
01.10.2025
18:39
НАЗК розпочинає збір вдалих практик антикорупційної діяльності організацій
30.09.2025
17:59
Hromadske у співпраці з НАЗК та EUACI випустило документальний фільм про антикорупцію в Україні
11:16
Подальша співпраця представництва НАТО в Україні з НАЗК буде посилюватися — Тім Полмеєр під час зустрічі з Головою НАЗК
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua