НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Для прозорої відбудови необхідно усунути корупціогенні фактори у відповідному законодавстві: висновки НАЗК

22.08.2024

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) провело стратегічний аналіз корупційних ризиків   під час реалізації експериментального проєкту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту відновлення населених пунктів, що постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації» від 25 квітня 2023 року № 382. Врахування розроблених рекомендацій допоможе зробити процес відновлення підзвітним та прозорим. 

НАЗК визначає сферу відновлення як одну з пріоритетних та як таку, що потребує особливої уваги. У цілому сфера публічних закупівель є однією з найбільш насичених корупційними ризиками. Відповідний експериментальний проєкт не став винятком. 

Фахівці НАЗК проаналізували відповідну нормативно-правову базу та матеріали центральних органів виконавчої влади, їхніх регіональних підрозділів, інформацію обласних державних (військових) адміністрацій та органів місцевого самоврядування. В результаті ідентифіковано найбільш ймовірні корупційні ризики,  а також сформовано рекомендації щодо їх мінімізації або усунення.

На прикладі експериментального проєкту ідентифіковано низку корупційних ризиків, які можуть сприяти вчиненню правопорушень, у тому числі корупційних, а саме ризики, які створюють передумови для:

  • зловживань під час відбору об’єктів, що підлягають відновленню;
  • необгрунтованого збільшення вартості відновлення обʼєктів та штучного завищення вартості матеріалів;
  • встановлення дискримінаційних вимог до учасників публічних закупівель та у цілому недосконалий механізм відбору доброчесних учасників публічних закупівель під час реалізації експериментального проєкту;
  • зловживань під час визначення видів будівництва обʼєктів та під час передачі функцій замовника будівництва;
  • неефективного використання коштів Фонду ліквідації наслідків збройної агресії під час реалізації експериментального проєкту.

Серед розроблених НАЗК комплексних рекомендацій:

  • закріплення вимог щодо пріоритезації проєктів на рівні закону, а також відповідної методології на рівні підзаконного акта, затвердженого Урядом;
  • законодавче закріплення порядку проведення розрахунку та критеріїв визначення орієнтовної / очікуваної вартості реалізації проєктів з відновлення;
  • обов’язкове залучення профільних фахівців з визначення вартості виконання відновлювальних робіт серед замовників робіт з відновлення;
  • оприлюднення деталізованої інформації щодо вартості розроблення проєктної документації та будівельних матеріалів стосовно кожного об’єкта замовлення за уніфікованою формою.

“В умовах сьогоднішніх безпекових викликів прозоре законодавство, позбавлене можливостей для зловживань, є передумовою ефективної реалізації проєктів з відбудови українських міст та сіл, що постраждали через російську агресію. Проведений нами стратегічний аналіз корупційних ризиків виявив низку проблемних моментів. Їх необхідно врахувати і виправити до того, як розпочнеться масштабне повоєнне відновлення України. Маємо до цього процесу підійти відповідально, підготуватися заздалегідь і створити таку законодавчу базу, яка б гарантувала повністю прозорий процес відбудови”, - зазначив заступник голови НАЗК Сергій Гупяк.

Рекомендації будуть надіслані Міністерству інфраструктури України, Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури, Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування; обласним державним (військовим) адміністраціям та органам місцевого самоврядування.

Виконання рекомендацій допоможе скоригувати відповідні рішення, щоб запобігти можливим корупційним схемам і негативним репутаційним, соціальним та економічним наслідкам.

НАЗК наголошує, що лише активна позиція зазначених органів влади щодо виконання   наданих   рекомендацій   дозволить   мінімізувати   можливі корупційні ризики та зробити процес відновлення країни швидким, прозорим та ефективним.

Детальніше з дослідженням «ТОП-10 корупційних ризиків під час реалізації експериментального проєкту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії рф», можна ознайомитись за посиланням.

Нагадаємо, раніше НАЗК здійснювало антикорупційну експертизу проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту відновлення населених пунктів, що постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації». Відповідний висновок антикорупційної експертизи проєкту від 25.04.2023  містить перелік виявлених корупціогенних факторів та рекомендації з їх усунення. Зокрема, йшлося про те, що ці фактори можуть призвести до упередженого та непрозорого визначення об'єктів для відбудови. Своєю чергою відсутність чіткого механізму проведення закупівель для реалізації Проєкту може мати наслідком неефективне використання коштів державного бюджету. У висновку зазначається, що Постанова потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій. 

Після того, як Уряд вніс зміни до порядку реалізації Проєкту, НАЗК також провело антикорупційну експертизу відповідної Постанови.  У висновку антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку реалізації експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів внаслідок збройної агресії російської федерації» від 08.08.2024 зазначається, що Постанова містить корупціогенні фактори, які потрібно усунути. Зокрема, Національне агентство виявило такі корупціогенні фактори як відсутність процедури та критеріїв обрання замовників робіт (послуг) з відновлення населених пунктів і одержувачів бюджетних коштів та запровадження непрозорого способу формування переліків об’єктів, які підлягають відновленню.

 

Останні новини

26.09.2024
12:54
НАТО підтримує розпочаті НАЗК проєкти щодо розбудови доброчесності в секторі безпеки і оборони
09:17
Стратегічною відповіддю на корупцію має бути доброчесність: команда НАЗК провела навчальні заходи на Харківщині
25.09.2024
14:29
НАЗК оцінило ефективність роботи антикорупційних уповноважених в ще трьох інституціях
24.09.2024
18:02
Представники НАЗК розповіли про найдієвіші превентивні антикорупційні інструменти на Харківському міжнародному юридичному форумі
10:34
Відбудова, фортифікації та закупівлі: заступник Голови НАЗК розповів про найбільш вразливі до корупції сфери на Харківщині
20.09.2024
14:57
Цивільна конфіскація: активи на майже 7 млн грн керівника регіонального сервісного центру МВС стягнуто в дохід держави
12:53
ОЕСР відзначила високий рівень досягнень України у виконанні Індикаторів публічної доброчесності
19.09.2024
16:32
Необґрунтований актив на понад 2,4 млн грн: за матеріалами НАЗК у сім'ї високопосадовців Нацполіції можуть конфіскувати квартиру
10:51
Представники НАЗК в межах перемовин про вступ доповіли про наближення українського антикорупційного законодавства до права ЄС
18.09.2024
16:45
НАЗК виявило у ексомбудсменки ознаки незаконного збагачення та недостовірного декларування на понад 42 млн грн
17.09.2024
15:26
За матеріалами НАЗК суд конфіскував у посадовця митниці будинок і шість земельних ділянок на 8,6 млн грн
13.09.2024
09:21
Повідомлення про суттєві зміни в майновому стані: хто та за яких умов має його подавати?
11.09.2024
11:21
Виявляти сховані за кордоном активи стане простіше: НАЗК приєдналось до мережевої платформи Європолу SIENA
10.09.2024
15:36
Порушень на 761,6 млн грн виявлено за результатами 94 завершених повних перевірок декларацій у серпні
11:20
Понад 40% повідомлень про корупцію та боротьбу з нею є дезінформацією - результати моніторингу соцмереж у серпні
09.09.2024
17:29
В НАЗК обговорили шляхи вдосконалення процесу подачі декларацій та їхніх перевірок з МВФ
06.09.2024
12:30
4.5 млн грн керівниці регіонального управління податкової служби може бути конфісковано за матеріалами НАЗК
09:16
Рік роботи Порталу повідомлень викривачів: досягнення та виклики інституту викривання
04.09.2024
12:30
Недекларування 5,7 млн грн депутатом Харківської облради: за матеріалами НАЗК розпочато кримінальні провадження
09:21
НАЗК презентує рекомендації з призначення та забезпечення функціонування антикорупційних уповноважених в органах місцевого самоврядування
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua