Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) за серпень 2024 року завершило 94 повних перевірки декларацій за новим ризик-орієнтованим підходом. Виявлено недостовірні відомості у 42 деклараціях, або в 45% із завершених, на майже 761,6 млн грн, ознаки необґрунтованості активів на 1,2 млн грн та ознаки незаконного збагачення на майже 100 млн грн. У серпні до компетентних органів направлено 32 обґрунтованих висновків та скеровано до суду 3 протоколи про адміністративні правопорушення.
ТОП-10 порушень за результатами повних перевірок у серпні виявлені у деклараціях:
- народного депутата України (ознаки незаконного збагачення на 10,7 млн грн та недостовірних відомостей на 18,2 млн грн у декларації за 2021 рік, Генеральним прокурором розпочаті кримінальні провадження);
- депутата Полтавської обласної ради (ознаки незаконного збагачення на 79,1 млн грн та недостовірних відомостей понад 6,4 млн грн, направлено обґрунтовані висновки до НАБУ);
- колишнього члена правління Пенсійного фонду України (ознаки незаконного збагачення на 9,8 млн грн та недостовірного декларування на 20 млн грн у декларації за 2023 рік, направлено обґрунтований висновок, а також ознаки недостовірного декларування на 12,4 млн грн у декларації за 2022 рік, Національна поліція України (далі - НПУ) розпочала кримінальне провадження);
- заступника начальника ТЦК та СП – начальника сектору комплектування Запорізького обласного ТЦК та СП оперативного командування «Схід» (ознаки необгрунтованості активів на 1,2 млн грн, матеріали направлено до Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, ознаки недостовірного декларування на понад 1 млн грн у декларації за 2023 рік, обґрунтований висновок направлено до НПУ);
- колишнього заступника голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації (ознаки недостовірних відомостей на понад 130 млн грн у декларації за 2021 рік, направлено обґрунтований висновок до НАБУ);
- депутата Львівської обласної ради (ознаки недостовірних відомостей на 15,1 млн грн у декларації за 2021 рік, направлено обґрунтований висновок до НАБУ);
- депутата Херсонської обласної ради (ознаки недостовірних відомостей на суму 11,9 млн грн, направлено обґрунтований висновок до НАБУ);
- депутата Покровської районної ради (ознаки недостовірних відомостей на понад 35,4 млн грн у декларації за 2022 рік, НПУ розпочала кримінальне провадження);
- начальника відділу Управління кадрової роботи ГУ урядового фельд’єгерського зв’язку Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України (ознаки недостовірних відомостей на 20 млн грн, НПУ розпочала кримінальне провадження);
- колишнього депутата Обухівської районної ради (ознаки недостовірних відомостей 372,9 млн грн, НПУ розпочала кримінальне провадження).
Крім того, у серпні НАЗК склало 3 протоколи про адміністративні правопорушення за ч. 4 ст. 172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) (за декларування недостовірних відомостей) стосовно осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, які надіслано на розгляд суду.
Наразі загалом за 8 місяців розпочато 711 повних перевірок, з них 378 завершено, ще 333 перевірки тривають.
З 378 завершених перевірок виявлено недостовірні відомості (встановлено ознаки правопорушень, передбачених ч. 4 ст. 172-6 КУпАП та ст. 366-2 КК України), ознаки незаконного збагачення чи необґрунтованості активів, а також порушення конфлікту інтересів у 187, або у 49,5 % від завершених перевірок, тобто у кожній другій декларації, що перевірена. Це свідчить про те, що застосування ризик-орієнтованого підходу до відбору декларацій на повну перевірку позитивно вплинуло на ефективність проведених перевірок.
Перелік осіб, стосовно яких розпочато повні перевірки, а також ознайомитися з усіма результатами перевірок можна знайти тут.
Серед усіх завершених повних перевірок декларацій найбільше порушень, у тому числі ознак незаконного збагачення, недостовірних відомостей та необґрунтованості активів, встановлено у деклараціях, поданих представниками:
- органів місцевого самоврядування - 56, з них 33 - депутатами місцевих рад, 10 - депутатами обласних рад; одним головою обласної ради, одним головою міської ради, одним головою районної ради, трьома заступниками міського голови;
- представниками обласних та районних державних адміністрацій - 19, з них одним головою ОДА та одним заступником голови ОДА, одним головою РДА та одним заступником голови РДА, двома начальниками міських військових адміністрацій та одним заступником голови військової адміністрації;
- державних підприємств - 17, з яких 12 - керівниками таких підприємств;
- органів митної та податкової служби - 15;
- органів досудового розслідування - сім;
- органів судової влади - три, з них одного судді та ще двох інших осіб;
- органу законодавчої влади - двома народними депутатами;
- центральних органів виконавчої влади - трьома заступниками міністрів.
Крім того, знайшли своє підтвердження факти декларування недостовірних відомостей у 52 із 135 завершених перевірок декларацій посадовців м. Києва (38,5%); у 13 з 32 завершених - посадовців Одеської області (40%); у 12 з 13 завершених - посадовців Черкаської області (92,3 %).
Нагадаємо, початок повної перевірки не означає, що декларант вчинив корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення. Якщо за результатами перевірки встановлено порушення, НАЗК вживає заходів для притягнення особи до відповідальності згідно із законом. При наявності підстав матеріали передаються до органів досудового розслідування та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури для розгляду питання про цивільну конфіскацію необґрунтованих активів.
Що відбувається з декларацією після її подання? Читайте тут.