Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство економіки України |
Метою проєкту постанови є забезпечення виконання статті 10 Закону України «Про державні резерви», в частині визначення особливостей формування мобілізаційного резерву |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей формування, розміщення та проведення операцій з матеріальними цінностями мобілізаційного резерву, та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор в частині встановлення непрозорого відбору суб’єкта, до якого будуть переміщатися матеріальні цінності мобілізаційного резерву.
Опис виявленого корупціогенного фактора
Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
У п. 6 ст. 10 Закону України «Про державні резерви» визначено, що мобілізаційні резерви створюються на підприємствах, в установах та організаціях незалежно від форми власності відповідно до завдань, визначених Кабінетом Міністрів України міністерствам, іншим центральним і місцевим органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних резервів.
Особливості формування і розміщення мобілізаційного резерву, здійснення поставок, порядок фінансування заходів, закладення і відпуску матеріальних цінностей мобілізаційного резерву, відшкодування витрат з проведення операцій створення, накопичення, подання та проходження звітності про їх рух, порядок освіження та розбронювання матеріальних цінностей мобілізаційного резерву визначаються Кабінетом Міністрів України.
Відтак проєктом постанови пропонується затвердити Особливості формування, розміщення та проведення операцій з матеріальними цінностями мобілізаційного резерву (далі – Особливості).
У п. 1 Особливостей встановлено, що вони визначають порядок та умови формування і розміщення мобілізаційного резерву, закладення, відпуску, освіження, переміщення та розбронювання матеріальних цінностей мобілізаційного резерву, подання та проходження звітності про їх рух.
Так, у п. 11 Особливостей пропонується визначити, що у разі виникнення загрози втрати або пошкодження матеріальних цінностей (зокрема, внаслідок військових дій, диверсій, актів тероризму, аварій, пожеж, стихійних лих, блокади або інших обставин, які не залежать від підприємств) підприємства невідкладно, але не пізніше 24-х годин з дня виникнення таких обставин, надсилають відповідне письмове повідомлення, складене у довільній формі з використанням технічних засобів електронних комунікацій (електронною поштою), балансоутримувачу, до сфери управління якого вони належать або залучаються ним до виконання мобілізаційних завдань (замовлень), для прийняття ним відповідного рішення.
У повідомленні обов’язково зазначається стисле обґрунтування підстав, що підтверджують факт виникнення обставин, визначених абзацом першим цього пункту. До повідомлення додаються документи, що підтверджують зазначену в ньому інформацію, а у разі, коли підприємство перебуває у стадії банкрутства, до повідомлення обов’язково додається копія заяви про відкриття провадження у справі про банкрутство.
Також у п. 12 Особливостей пропонується визначити, що балансоутримувач невідкладно, але не пізніше трьох робочих днів з моменту отримання документів, зазначених в абз. 1 і 2 п. 11 цих Особливостей, забезпечує їх розгляд для вирішення питання щодо наявності/відсутності підстав для переміщення матеріальних цінностей.
У п. 13 Особливостей пропонується визначити, що за наявності підстав для переміщення матеріальних цінностей, передбачених абз. 1 і 2 п. 11 цих Особливостей, балансоутримувач приймає рішення про переміщення матеріальних цінностей. Таке рішення оформлюється розпорядчим актом балансоутримувача, у якому зазначаються обґрунтування необхідності прийняття такого рішення, строки для здійснення переміщення, кількість і найменування матеріальних цінностей, місце зберігання, з якого та до якого переміщуються ці матеріальні цінності.
Разом з тим положення Особливостей не містять механізму обрання балансоутримувачем підприємства, установи та організації, до яких переміщатимуться матеріальні цінності мобілізаційного резерву.
Крім того, у запропонованій редакції п. 13 Особливостей у рішенні балансоутримувача пропонується не вказувати інформацію про суб’єкта, до якого будуть переміщатися матеріальні цінності мобілізаційного резерву, також відсутні вимоги до такого суб’єкта, як, наприклад: належність до сфери управління балансоутримувача; залучення до виконання мобілізаційних завдань (замовлень).
Отже, зазначені положення проєкту Особливостей ускладнюють контроль за переміщенням матеріальних цінностей мобілізаційного резерву, а також зумовлюють можливість для упередженого визначення суб’єкта, який залучається до виконання мобілізаційних завдань, у спосіб, що може суперечити Закону України «Про державні резерви».
Рекомендація НАЗК:
з урахуванням наданих зауважень завершити правовий механізм переміщення матеріальних цінностей мобілізаційного резерву в разі виникнення обставин, зазначених у п. 11 Особливостей.
Висновок: проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання.
В.о. Голови Національного агентства з питань запобігання корупції Микола КОРНЕЛЮК