Картка проєкту
Розробник проєкту постанови: Міністерство економіки України |
Метою проєкту постанови є внесення змін до Порядку перетворення державного унітарного комерційного підприємства в акціонерне товариство, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.08.2012 № 802, Порядку перетворення державного унітарного комерційного підприємства в товариство з обмеженою відповідальністю, 100 відсотків часток у статутному капіталі якого належать державі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.03.2024 № 274 |
Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 29 серпня 2012 р. № 802 і від 8 березня 2024 р. № 274» (далі – проєкт постанови) Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, а саме встановлення, з порушенням принципу юридичної визначеності, процедури призначення членів наглядової ради акціонерного товариства / товариства, що допускає можливості для вчинення корупційних правопорушень суб’єктом їхнього призначення.
Опис виявленого корупціогенного фактора
Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
Проєктом постанови пропонується внести зміни до Порядку перетворення державного унітарного комерційного підприємства в акціонерне товариство, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 серпня 2012 р. № 802 (далі – проєкт Змін до Порядку № 802) і Порядку перетворення державного унітарного комерційного підприємства в товариство з обмеженою відповідальністю, 100 відсотків часток у статутному капіталі якого належать державі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 березня 2024 р. № 274 (далі – проєкт Змін до Порядку № 274).
Так, пп. 4 п. 1 проєкту Змін до Порядку № 802 та пп. 7 п. 2 проєкту Змін до Порядку № 274 відповідно, пропонується передбачити, що члени наглядової ради підприємства, яких було призначено за результатами конкурсного відбору, проведеного в установленому законодавством порядку, можуть призначатися на відповідні посади акціонерного товариства / товариства (правонаступника підприємства) без проведення нового відбору до кінця строку, на який їх було призначено за результатами конкурсного відбору.
Проте нормами абз. 3 ч. 2 ст. 112 Закону України «Про управління об’єктами державної власності» визначено, що кандидати на посаду члена наглядової ради державного унітарного підприємства добираються та призначаються в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Добір кандидатів на посаду члена наглядової ради здійснюється з дотриманням принципів колективної придатності, різноманітності складу, рівності вимог, професійності, відкритості і прозорості та розпочинається не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку повноважень відповідного члена наглядової ради (якщо у зазначений строк не прийнято рішення про продовження строку його повноважень) або не пізніше 10 днів з дня дострокового припинення повноважень.
Також кваліфікаційні вимоги до члена наглядової ради державного унітарного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, затверджує Кабінет Міністрів України.
Крім того, призначення членів наглядової ради без проведення відбору з одночасним використанням у положеннях проєкту Змін до Порядку № 802 та до Порядку № 274 словосполучення «можуть призначатися» наділяє суб’єктів призначення дискреційними повноваженнями на власний розсуд обирати осіб для призначення на посади членів наглядової ради акціонерного товариства / товариства (правонаступника підприємства), що створює умови для упередженості під час прийняття рішень та як наслідок, сприяє створенню умов для зловживань.
Рекомендації НАЗК:
абз. 2 пп. 4 п. 1 проєкту Змін до Порядку № 802 виключити;
пп. 7 п. 2 проєкту Змін до Порядку № 274 виключити.
Висновок: проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.
Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Віктор ПАВЛУЩИК