НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проекту Закону України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за перешкоджання у проведенні перевірок з питань техногенної та пожежної безпеки»

Картка проєкту

 
Ініціатор(и) законопроєкту:Шмигаль Д.А., Кабінет Міністрів України Мета проєкту Закону – запровадження адміністративної відповідальності за перешкоджання діяльності уповноваженим посадовим особам центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, у тому числі пов’язаної з проведенням перевірок Проєкт Закону, реєстр. № 3931від 23.07.2020, прийнято у першому читанні
  Резюме антикорупційної експертизи   За результатами проведення антикорупційної експертизи проєкту Закону Національне агентство ідентифікувало у його положеннях корупціогенний фактор, зокрема щодо запровадження необґрунтованого розміру штрафу та адміністративного затримання особи у разі створення перешкод для діяльності уповноважених посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки.   Опис виявлених корупціогенних факторів  
  1. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади, уповноваженого на виконання функцій держави, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
У ст. 1888 КУпАП встановлено відповідальність за невиконання приписів та постанов посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про пожежну і техногенну безпеку, або створення перешкод для їх діяльності у вигляді попередження або накладення штрафу на громадян від 0,5 до 7 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (далі – НМДГ) і на посадових осіб – від 2 до 10 НМДГ. Водночас у проєкті Закону пропонується доповнити КУпАП новою ст. 18514 та виокремити створення перешкод для діяльності уповноважених посадових осіб цього органу в окремий склад адміністративного правопорушення і встановити відповідальність у вигляді накладення штрафу від 1000 до 2000 НМДГ, за повторне діяння, вчинене протягом року, – від 2000 до 3000 НМДГ.   При цьому в пояснювальній записці до проєкту Закону не наведено обґрунтування необхідності виокремлення «створення перешкод» в окремий склад адміністративного правопорушення, а також аргументів на користь неефективності існуючих засобів забезпечення діяльності уповноважених посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного нагляду (контролю). Також у проєкті Закону пропонується запровадити адміністративне затримання особи у разі створення перешкод для діяльності уповноважених посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки (зміни до ст. 262 КУпАП). Порівняно з відповідальністю за аналогічні правопорушення у різних сферах правового регулювання, визначених  КУпАП, запропонований у проєкті Закону розмір адміністративного стягнення у вигляді штрафу суттєво завищений. Наприклад: ст. 1667 КУпАП (створення перешкод для доступу уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб) – розмір штрафу становить від 300 до 500 НМДГ; ст. 18512 КУпАП (створення перешкод у виконанні робіт, пов’язаних з обслуговуванням об’єктів електроенергетики)  – розмір штрафу для громадян становить від 2 до 5 НМДГ, для посадових осіб – від 3 до 5 НМДГ; ст. 1884 КУпАП (невиконання вимог посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, створення перешкод для їх діяльності) – розмір штрафу для працівників становить від 6 до 10 НМДГ, для посадових осіб – від 30 до 100 НМДГ; ст. 1886 КУпАП (невиконання законних вимог посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, створення перешкод для їх діяльності) – розмір штрафу становить від 50 до 100 НМДГ. Враховуючи викладене, запропонована модель регулювання не відповідає принципу пропорційності адміністративного стягнення ступеню суспільної шкідливості вчиненого діяння. Це створює умови для тиску на суб’єктів господарювання, діяльність яких є предметом перевірки, вимагання посадовою особою неправомірної вигоди з погрозою застосування заходів адміністративного стягнення з використанням наданих повноважень або умисного створення умов, за яких особа вимушена надати неправомірну вигоду з метою запобігання шкідливим наслідкам щодо своїх прав і законних інтересів. Відомості Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, свідчать про непоодинокі випадки притягнення посадових осіб органів цивільного захисту до кримінальної відповідальності за одержання неправомірної вигоди під  час проведення таких перевірок. Реалізація вказаних положень проєкту Закону ще більше посилить корупційні ризики у цій сфері.   Рекомендації НАЗК: з метою мінімізації корупційних ризиків під час застосування до суб’єктів господарювання адміністративної відповідальності, у тому числі затримання за створення перешкод для діяльності, у проєкті Закону слід привести розмір штрафу у відповідність до принципу пропорційності адміністративного стягнення ступеню суспільної шкідливості.   Висновок: положення проєкту Закону містять корупціогенний фактор та потребують доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.     Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                          Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua