Картка проєкту
Розробник проєкту акта: Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України | Мета проєкту постанови – доповнення Єдиної екологічної платформи «ЕкоСистема» новим сервісом фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій та/або заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації «ЕкоЗагроза» | Проєкт постанови надіслано відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які зумовлюють потребу в його доопрацюванні, а саме: перевищення законодавчо встановлених повноважень Держекоінспекції, зокрема в частині проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій та/або заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, а також затвердження: Положення про деякі питання функціонування «ЕкоЗагрози» (далі – проєкт Положення); Порядку фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій та/або заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації (далі – проєкт Порядку фіксації); Порядку організації та проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій та/або заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації (далі – проєкт Порядку організації); відсутність у проєкті постанови визначення змісту словесної конструкції «місце заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу», а також механізму встановлення та виявлення відповідних місць (територій).Опис виявлених корупціогенних факторів
Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення У п.п. 12 п. 3 проєкту Положення визначено, серед іншого, що огляд (обстеження) – вчинення дій шляхом обстеження місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій та/або заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, при необхідності з використанням вимірювальних приладів, іншого обладнання. У п. 8 проєкту Порядку організації передбачається визначити, що під час здійснення огляду (обстеження) відповідальні особи Держекоінспекції (її територіальних органів) на відповідних територіях, віднесених до їх повноважень, зокрема, мають право: безперешкодного доступу для проведення огляду (обстеження) територій, земельних ділянок, водних об’єктів, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності; складати протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати справи про адміністративні правопорушення, накладати адміністративні стягнення у разі створення перешкод під час огляду (обстеження). Водночас у п. 9 проєкту Порядку організації передбачається визначити, що центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи, місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації незалежно від форм власності та господарювання, громадяни України, іноземці та особи без громадянства, а також юридичні особи – нерезиденти, на територіях, земельних ділянках, в будівлях та спорудах та інших об’єктах, в яких виявлено факт заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій та/або заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, зобов’язані: безперешкодно допускати для проведення огляду (обстеження) відповідальних осіб Держекоінспекції (її територіальних органів) на відповідних територіях, віднесених до їх повноважень, при наявності наказу Держекоінспекції (її територіальних органів), який має містити: підставу, місце, дату початку та дату закінчення огляду (обстеження), перелік відповідальних осіб, які здійснюють огляд (обстеження); не створювати перешкод та сприяти здійсненню відповідальними особами Держекоінспекції (її територіальних органів) на відповідних територіях, віднесених до їх повноважень, покладених на них повноважень у частині проведення огляду (обстеження); надавати інформацію з питань, що виникають під час здійснення огляду (обстеження), та відповідати за їх достовірність. При цьому п. 2 проєкту змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, пропонується п. 3 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року № 275, доповнити новим підпунктом, передбачивши одним з основних завдань Держекоінспекції «проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій та/або заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації». Відповідно до ч. 2 ст. 6, ч. 2 ст. 19, ч. 2 ст. 120 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Згідно з ч. 2 ст. 3 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» організація, повноваження і порядок діяльності міністерств, інших центральних органів виконавчої влади визначаються Конституцією України, цим та іншими законами України. Відповідно до ч. 1 ст. 49 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» Кабінет Міністрів України на основі та на виконання Конституції і законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов’язкові для виконання акти – постанови і розпорядження. Водночас за результатом аналізу законодавчих актів у сфері цивільного захисту та охорони навколишнього природного середовища, зокрема Кодексу цивільного захисту України, Законів України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про охорону атмосферного повітря», не виявлено повноважень Уряду щодо затвердження Порядку фіксації та Порядку організації, а також повноважень посадових осіб Держекоінспекції (її територіальних органів) щодо проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу, в тому числі шляхом безперешкодного доступу для проведення огляду (обстеження) будь-яких територій, земельних ділянок, будівель, споруд та інших об’єктів. Крім того, зі змісту положень проєкту постанови неможливо дійти обґрунтованого висновку щодо змісту словесної конструкції «місце заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу», а також порядку встановлення та виявлення відповідних місць (територій), що наділяє Держекоінспекцію (її територіальні органи) дискреційними повноваженнями та створює загрозу корупційних зловживань при прийнятті управлінських рішень при визначенні місць, на яких проводитиметься відповідний огляд (обстеження). Відповідно до ст. 30 Конституції України не допускається проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду чи обшуку інакше як за вмотивованим рішенням суду. У невідкладних випадках, пов’язаних із врятуванням життя людей та майна чи з безпосереднім переслідуванням осіб, які підозрюються у вчиненні злочину, можливий інший, встановлений законом, порядок проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду і обшуку. Крім того, у вступній частині проєкту постанови зазначено, що він розроблений відповідно до п. «е» ч. 1 ст. 9 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища». Однак вказаний пункт ч. 1 ст. 9 цього Закону визначає екологічні права громадян України щодо вільного доступу до інформації про стан навколишнього природного середовища, а не вказані вище повноваження Держекоінспекції. Проєкт постанови у разі його прийняття створить умови для виникнення корупційних ризиків, що зумовлює необхідність зупинення його розгляду. Рекомендації НАЗК: запровадженню пропонованого регулювання на рівні акта Уряду має передувати його унормування на рівні законодавчих актів.Висновок:
запропонована модель правового регулювання в цілому є корупціогенною, що унеможливлює прийняття проєкту постанови. Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ