НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання організації будівництва об’єктів на земельних ділянках Державної податкової служби України»

Картка проєкту

Ініціатор(и) проєкту акта: Державна податкова служба України Мета проєкту постанови – поліпшення житлово-побутових умов працівників Державної податкової служби України та її територіальних органів Проєкт постанови проходить процедуру погодження із заінтересованими органами
  Резюме антикорупційної експертизи За результатами антикорупційної експертизи проєкту Порядку організації будівництва об’єктів на земельних ділянках Державної податкової служби України (далі – проєкт Порядку), який пропонується затвердити проєктом постанови, Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, що унеможливлюють його прийняття у запропонованій редакції, зокрема: 1) відсутні визначені законом повноваження Державної податкової служби України (далі – ДПС) щодо організації будівництва будинків (житлових будинків) для потреб ДПС та її територіальних органів на земельних ділянках ДПС; 2) недосконалий механізм формування складу конкурсної комісії; 3) недостатній рівень відкритості інформації, що пов’язана з організацією та проведенням конкурсу; 4) непрозорий механізм вибору учасників конкурсу. Опис виявлених корупціогенних факторів
  1. Невідповідність положень нормативно-правового акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу
Проєктом Порядку пропонується врегулювати організацію будівництва будинків (житлових будинків) для потреб ДПС та її територіальних органів на земельних ділянках ДПС. Насамперед слід зазначити, що у чинному законодавстві України не передбачено поняття «землі ДПС». Вочевидь під категорією «земельні ділянки ДПС», яка використовується у проєкті Порядку, слід розуміти земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, передані ДПС на праві постійного користування. Поняття права постійного користування земельною ділянкою врегульовано   ст. 92 Земельного кодексу України (далі – ЗКУ). Так, згідно з положеннями                        ч. 1 ст. 92 ЗКУ право постійного користування є правом володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Специфічні особливості цього виду землекористування полягають у його обмеженому об’єктному та суб’єктному складі. Так, перелік суб’єктів, які набувають право постійного користування, встановлений у ч. 2 ст. 92 ЗКУ. Це можуть бути, серед іншого, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності (зокрема, ДПС). Щодо обмеженого обсягу правомочностей постійних користувачів слід зазначити, що згідно з ч. 1 ст. 92 ЗКУ суб’єкти права постійного землекористування, на відміну від суб’єктів, що використовують майно на праві власності, позбавлені можливості розпоряджатися своїми ділянками. Ці суб’єкти не можуть на власний розсуд передати іншій особі отриману ними земельну ділянку, оскільки право користування чужою земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис) та для забудови (суперфіцій) виникає на підставі договору між власником земельної ділянки та особою, яка виявила бажання для таких потреб (ст. 102-1 ЗКУ). Водночас окремими законодавчими актами врегульовано правові засади і порядок використання окремих категорій земель, наданих суб’єктам на праві постійного користування відповідно до вимог ЗКУ. Таким законодавчим актом, зокрема, є Закон України «Про використання земель оборони», який закріплює право використання земель оборони для будівництва об’єктів соціально-культурного призначення, житла для військовослужбовців та членів їх сімей, а також соціального та доступного житла (ст. 4 ЗКУ). Саме тому для забезпечення правових стандартів соціального захисту військовослужбовців, закріплених у Законі України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», а також ефективної реалізації положень Закону України «Про використання земель оборони» Кабінетом Міністрів України на підзаконному рівні постановою від 06.07.2011 № 715 затверджено Порядок організації будівництва житла для військовослужбовців на землях оборони. На противагу зазначеному норми законодавчих актів України не передбачають повноважень ДПС щодо організації будівництва (нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту) об’єктів (житлових будинків) для потреб ДПС та її територіальних органів на земельних ділянках, переданих у постійне користування ДПС. Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Враховуючи викладене, прийняття проєкту Порядку, який фактично наділяє ДПС повноваженнями на організацію забудови на земельних ділянках державної та/або комунальної власності, переданих ДПС на праві постійного користування, порушує вимоги Конституції України. Рекомендації НАЗК: передбачити на законодавчому рівні можливість використання земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та передані ДПС на праві постійного користування, для організації будівництва об’єктів (житлових будинків) для потреб ДПС. 
  1. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб
2.1. У п. 7 проєкту Порядку встановлено механізм формування складу конкурсної комісії, зокрема визначено, що керівник ДПС утворює конкурсну комісію, склад якої затверджується наказом ДПС, до складу конкурсної комісії входить не менш як п’ять осіб. При цьому вказаний механізм, який заснований лише на вимогах до кількісного складу конкурсної комісії (не менш як п’ять осіб), може спричинити включення до такої комісії осіб, які будуть лояльні до прийняття упередженого (неправомірного/необґрунтованого) рішення. Вказані положення створюють корупційні ризики при прийнятті рішень конкурсною комісією. На противагу зазначеному визначення у проєкті Порядку вичерпного переліку осіб, які входитимуть до складу конкурсної комісії за посадою, підвищить рівень прозорості механізму її формування та прийняття рішень. Рекомендації НАЗК: після запровадження на законодавчому рівні можливості використання земель державної або комунальної власності, які передані ДПС на праві постійного користування, з метою організації будівництва об’єктів (житлових будинків) для потреб ДПС, встановити вичерпний перелік осіб, які входитимуть до складу конкурсної комісії за посадою. 2.2. Відповідно до п. 10 проєкту Порядку конкурсна комісія розміщує протягом семи днів з дати прийняття рішення про проведення конкурсу в засобах масової інформації та на офіційному вебпорталі ДПС інформацію про проведення конкурсу, зміст якої визначається у п. 11 проєкту Порядку. Також у п. 30 проєкту Порядку визначено, що інформація про результати конкурсу публікується у тому самому засобі масової інформації, де публікувалася інформація про проведення конкурсу, та на офіційному вебпорталі ДПС. При цьому зміст вищезазначеної інформації чітко не визначений. На сьогодні поряд із наявною у державі антикорупційною інфраструктурою важливим фактором у виявленні корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією, є контроль з боку громадськості. Водночас забезпечення відкритості інформації, що пов’язана з реалізацією органами державної влади своїх повноважень, максимально сприятиме такому контролю та слугуватиме ефективним запобіжником реалізації корупційних намірів. Тому з метою забезпечення максимальної прозорості здійснення будівництва об’єктів для потреб органів ДПС, крім інформації, яка визначена у пп. 11 та 30 проєкту Порядку, необхідно зробити відкритою (загальнодоступною) інформацію щодо розміру розрахункової частки об’єктів (зокрема, розміру її складових) та розміру загальної площі об’єктів, що може отримати організатор конкурсу. Рекомендації НАЗК: після запровадження на законодавчому рівні можливості використання земель державної або комунальної власності, які передані ДПС на праві постійного користування, з метою організації будівництва об’єктів (житлових будинків) для потреб ДПС, встановити обов’язок оприлюднювати інформацію перед початком конкурсу щодо розміру розрахункової частки об’єктів, у тому числі: ціни, визначеної за результатами експертної грошової оцінки земельної ділянки; вартості об’єктів, що на них розташовані, вартості робіт з їх знесення у зв’язку із забудовою; розміру витрат, які несе організатор конкурсу у зв’язку з підготовкою пропозиції та виконанням своїх зобов’язань за договором; чітко визначити зміст інформації про результати конкурсу, яка опубліковуватиметься відповідно до п. 30 проєкту Порядку, та передбачити, що така інформація включатиме розмір загальної площі об’єктів, які може отримати організатор конкурсу. 2.3. Положення пп. 16, 17 проєкту Порядку деталізують процедуру подання конкурсної документації, її зберігання та розкриття («розпечатування») на засіданні конкурсної комісії, на якому можуть бути присутні учасники конкурсу та уповноважені особи. Водночас положення проєкту Порядку передбачають, що статус учасника конкурсу відповідний суб’єкт господарювання, який подав пропозицію, набуває лише після розгляду пропозиції та підтвердження її відповідності встановленим вимогам. Крім того, у п. 19 проєкту Порядку визначено, що конкурсна пропозиція та конкурсна документація, оформлені та подані з порушенням вимог, встановлених проєктом Порядку, не розглядаються. Запропонована модель правового регулювання визначення учасників конкурсу є недостатньо прозорою, що не виключає упередженого підходу до розгляду конкурсних пропозицій, ймовірності необґрунтованого відхилення пропозиції із несуттєвими та/або технічними недоліками для допущення до участі у конкурсі іншого, заздалегідь визначеного учасника. Враховуючи викладене, з метою уникнення фаворитизму на користь окремих суб’єктів господарювання та обмеження необ’єктивної та/або упередженої оцінки конкурсних пропозицій на попередньому етапі, існує потреба у доопрацюванні     пп. 18, 19 проєкту Порядку та доповненні їх окремими положеннями, направленими на підвищення правових стандартів прозорості прийняття рішення та створення умов для існування вільного конкурентного середовища. Рекомендації НАЗК: після запровадження на законодавчому рівні можливості використання земель державної або комунальної власності, які передані ДПС на праві постійного користування, з метою організації будівництва об’єктів (житлових будинків) для потреб ДПС, передбачити у проєкті Порядку: обов’язкове повідомлення суб’єктів, які подали конкурсну документацію, про дату, час та місце проведення засідання конкурсної комісії, під час якого відбудеться розкриття пропозицій, за три дні до його проведення; що у разі виявлення конкурсною комісією невідповідності та/або недоліків в інформації та/або документах, що подані у складі конкурсної пропозиції та/або подання яких вимагалось умовами конкурсу, конкурсна комісія надає строк для їх усунення, який не може бути меншим ніж три робочі дні до дня розгляду конкурсних пропозицій; порядок прийняття рішення про визначення учасників конкурсу – більшістю голосів присутніх на засіданні членів конкурсної комісії; обов’язкове оприлюднення рішення конкурсної комісії про визначення учасників конкурсу на офіційному вебпорталі ДПС.   Висновок: проєкт постанови містить корупціогенні фактори, які унеможливлюють його прийняття до їх усунення.     Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                              Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua