ВИСНОВОК антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації пілотного проєкту зі здійснення закупівель техніки галузі машинобудування з підтвердженим ступенем локалізації виробника»
Картка проєкту
Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації пілотного проєкту зі здійснення закупівель техніки галузі машинобудування з підтвердженим ступенем локалізації виробника» | Міністерство розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства | Мета проєкту постанови – стимулювання розвитку виробництва техніки галузі машинобудування шляхом запровадження пілотного проєкту до 31 грудня 2021 року зі здійснення закупівель техніки галузі машинобудування з підтвердженим ступенем локалізації виробництва |
Резюме антикорупційної експертизи
Добросовісна конкуренція, недискримінація учасників та запобігання корупційним діям і зловживанням є основоположними принципами здійснення закупівель, визначеними Законом України «Про публічні закупівлі», що покликані забезпечити проведення прозорих та відкритих процедур із дотриманням високих антикорупційних стандартів. Національне агентство з питань запобігання корупції (далі – Національне агентство) у висновку антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо створення передумов для сталого розвитку та модернізації вітчизняної промисловості» (реєстраційний № 3739 від 14.07.2020) висловило зауваження до запропонованої розробниками моделі локалізації в закупівлях машинобудування, яка містить суттєві корупційні ризики – неціновий критерій та дискримінацію учасників, а також порушує міжнародні зобов’язання України. Національне агентство наголошує, що проєкт постанови Кабінету Міністрів України в частині механізму реалізації моделі закупівель техніки машинобудування містить корупціогенні фактори, які унеможливлюють прийняття цього проєкту у поточній редакції, зокрема:- Включення до Переліку техніки галузі машинобудування стане головною умовою для участі у процедурах закупівлі техніки, яке за своїм змістом є адміністративною послугою, а тому має бути врегульовано на законодавчому рівні, а отже правовідносини локалізації в закупівлях не можуть бути врегульовані постановою Кабінету Міністрів України.
- Проєкт постанови встановлює непрозорий та необґрунтований механізм підтвердження ступеня локалізації Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (далі – Мінекономіки), що містить корупціогенні фактори та може бути джерелом корупційного ризику під час прийняття рішення.
Таблиця виявлених корупціогенних факторів
№ п/п | Корупціогенні фактори |
1 | Необґрунтоване встановлення положень відсильного характеру щодо врегулювання відносин у сферах з високим рівнем корупційних ризиків за допомогою актів нижчого рівня |
2 | Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб |
3 | Відсутність переліку видів, форми рішень, що приймаються суб’єктом владних повноважень, а також вичерпного переліку підстав, строків і порядку прийняття рішень |
4 | Невідповідність змісту акта положенням акта, що має вищу юридичну силу |
Опис виявлених корупціогенних факторів
1. Необґрунтоване встановлення положень відсильного характеру щодо врегулювання відносин у сферах з високим рівнем корупційних ризиків за допомогою актів нижчого рівня У проєкті постанови передбачено затвердження Порядку визначення ступеня локалізації виробництва техніки галузі машинобудування (далі – проєкт Порядку) та Переліку техніки галузі машинобудування (далі – проєкт Переліку). Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад визначено Законом України «Про публічні закупівлі». На противагу зазначеному у проєкті постанови передбачено встановлення особливостей здійснення закупівель товарів, що включені до проєкту Переліку, а також запроваджується низка правових термінів, які не передбачені Законом України «Про публічні закупівлі» – «локалізація виробництва», «суб’єкт господарювання сфери машинобудування» та «техніка галузі машинобудування». У ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі» зазначено, що особливості здійснення процедур закупівлі, визначених законом, встановлюються окремими законами. Водночас можливість встановлення особливостей здійснення таких процедур закупівель обмежено колом товарів і послуг, визначеним вказаним законом, до якого не входить здійснення закупівель у галузі машинобудування. Таким чином, особливості здійснення процедур закупівлі у галузі машинобудування можуть бути реалізовані на рівні проєкту постанови лише після прийняття законодавчих актів, що врегулюють дане питання. Рекомендації НАЗК: Привести проєкт постанови у відповідність до вимог Закону України «Про публічні закупівлі», виключивши із тексту проєкту постанови положення, які мають бути визначені на законодавчому рівні. 2. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності фізичних (юридичних) осіб Згідно з проєктом Порядку Мінекономіки визначатиме ступінь локалізації виробництва техніки галузі машинобудування на підставі інформації, наданої суб’єктами господарювання, зокрема:- щодо вартості сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей та комплектувальних виробів, що імпортовано в Україну суб’єктом господарювання, на одиницю виготовленої продукції та копій документів, які підтверджують їх митну вартість;
- щодо вартості імпортних сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей і комплектувальних виробів, що входять до складу будь-якого придбаного в постачальника-резидента товару, та/або витрат на придбання імпортного товару безпосередньо в постачальника-резидента (без урахування податку на додану вартість) та копії довідки постачальника, який є резидентом України, про митну вартість імпортних сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей і комплектувальних виробів тощо.