НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про удосконалення регулювання у сфері нормування у містобудуванні»

Картка проєкту

Розробник законопроєкту: Міністерство розвитку громад та територій України   Мета проєкту постанови – комплексне оновлення нормативної бази у будівництві та удосконалення процедури розроблення будівельних норм, а також зберігання та надання доступу до їх контрольних примірників; підвищення якості розроблення проєктів будівельних норм з урахуванням сучасних технологій будівництва та кращого міжнародного досвіду, створення умов для залучення до робіт із нормування організацій, що мають відповідний досвід та потенціал Проєкт постанови надіслано відповідно до §372 Регламенту Кабінету Міністрів України
  Резюме антикорупційної експертизи За результатами проведення антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство ідентифікувало у його положеннях корупціогенні фактори, зокрема: 1) обмеження відкритості та прозорості процедури розроблення будівельних норм в частині скасування обов’язкового оприлюднення погодженого технічного завдання на розроблення проєкту будівельних норм; 2) процедура включення/виключення до/з переліку базових організацій має ознаки адміністративної послуги, однак її ключові елементи не є належно внормованими, що створює дискреційні повноваження Мінрегіону.   Таблиця виявлених корупціогенних факторів
№ з/п Корупціогенні фактори
1 Створення перешкод для одержувачів адміністративних, освітніх, соціальних чи інших послуг, відсутність чи обмеження права на оскарження рішення суб’єкта владних повноважень
  Опис виявлених корупціогенних факторів
  1. Створення перешкод для одержувачів адміністративних, освітніх, соціальних чи інших послуг, відсутність чи обмеження права на оскарження рішення суб’єкта владних повноважень
1) У ст. 4 Закону України «Про будівельні норми» визначено принципи державної політики у сфері нормування у будівництві, один з яких передбачає відкритість, прозорість і демократичність процедури розроблення, погодження та затвердження будівельних норм. Вимоги чинного Порядку розроблення, погодження, затвердження, внесення змін до будівельних норм та визнання їх такими, що втратили чинність, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.06.2010 № 543 (далі – Порядок), передбачають гарантії дотримання згаданого принципу шляхом встановлення обов’язкового оприлюднення технічного завдання на розроблення будівельних норм. На противагу вказаному у проєкті постанови пропонується виключити з Порядку положення щодо необхідності оприлюднення технічного завдання на розроблення будівельних норм на офіційному вебсайті суб’єкта нормування (п. 4 Порядку). Запропоновані зміни прямо протирічать ст. 4 Закону України «Про будівельні норми» та нададуть можливість уникнути громадського контролю та прозорості як інструментів запобігання корупції під час обговорення відповідних проєктів нормативних актів. Рекомендації НАЗК: передбачити у проєкті постанови положення щодо оприлюднення технічного завдання на етапі затвердження для отримання зауважень та пропозицій від громадськості та забезпечення прозорості цієї процедури. 2) Проєктом постанови пропонується внести зміни до пп. 3 та 4 Положення про базову організацію з науково-технічної діяльності у будівництві (далі – Положення), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.2010 № 589, та встановити, що базові організації визначаються Мінрегіоном із числа  підприємств чи установ, що можуть здійснювати функції щодо виконання робіт із нормування у будівництві за визначеними напрямами. Для включення до переліку базових організацій підприємство чи установа подає Мінрегіону заяву за встановленою ним  формою. До заяви про включення до переліку базових організацій додаються документи, що підтверджують спроможність здійснення функцій щодо виконання робіт із нормування у будівництві за відповідним напрямом або напрямами. Крім того, пп. 8 та 10 Положення пропонується викласти у новій редакції та встановити, що базова організація починає виконувати свої основні завдання та функції з моменту набуття чинності наказом Мінрегіону про включення її до переліку базових організацій, а також установа чи організація виключається з переліку базових організацій за власним бажанням або на підставі висновку експертної комісії. Також слід враховувати, що процедура включення підприємств, установ до переліку базових організацій у розумінні Закону України «Про адміністративні послуги» має ознаки адміністративної послуги, оскільки запропонована модель регулювання як у чинному Положенні, так і в проєкті змін до нього передбачає, що лише установа чи організація, включена Мінрегіоном до переліку базових організацій, може бути виконавцем робіт з нормування у будівництві. Згідно з ч. 1 ст. 5 зазначеного Закону виключно законами, які регулюють суспільні відносини щодо надання адміністративних послуг, встановлюються: найменування адміністративної послуги та підстави для її одержання; суб’єкт надання адміністративної послуги та його повноваження щодо надання адміністративної послуги; перелік та вимоги до документів, необхідних для отримання адміністративної послуги; платність або безоплатність надання адміністративної послуги; граничний строк надання адміністративної послуги; перелік підстав для відмови у наданні адміністративної послуги. Виносячи за дужки проблему необхідності законодавчого врегулювання запропонованої процедури, НАЗК зазначає, що визначений ч. 1 ст. 5 Закону стандарт унормування даної послуги у пропонованій редакції проєкту постанови не виконується. Зокрема, проєктом постанови не унормовані питання щодо: платності або безоплатності надання цієї послуги (включення до переліку); граничного строку надання цієї послуги; переліку підстав для відмови у наданні цієї послуги. Неврегульованість цих питань створює корупційний ризик суб’єктивного підходу до визначення Мінрегіоном базових організацій із числа підприємств, установ, що можуть здійснювати виконання робіт із нормування у будівництві. Рекомендації НАЗК: ініціювати внесення відповідних змін до законодавства з метою дотримання вимог Закону України «Про адміністративні послуги» під час реалізації процедури включення підприємств, установ до переліку базових організацій; до внесення змін до законодавства – деталізувати у проєкті постанови процедуру включення підприємств, установ до переліку базових організацій, а також встановити чіткий та прозорий механізм виключення базових організацій з такого переліку. Висновок: окремі положення проєкту постанови містять корупціогенні фактори та потребують доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.   Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                          Олександр НОВІКОВ                         
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua