Картка проєкту
Ініціатор(и) проєкту акта:
Міністерство охорони здоров’я України |
Мета проєкту постанови – удосконалення порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я |
Проєкт постанови проходить процедуру погодження із заінтересованими органами |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство ідентифікувало в його положеннях такий корупціогенний фактор, як неврегульованість процедури погодження одержувачами бюджетних коштів з МОЗ медико-технічних вимог до товарів і послуг, які є предметом закупівлі, що створює необґрунтовану дискрецію для посадових осіб МОЗ і може вплинути на об’єктивність та упередженість під час прийняття рішень.
Опис виявленого корупціогенного фактора
Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
У проєкті постанови пропонується внести зміни до
Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.03.2011 № 298 (далі – Порядок).
Положення абз. 2 п. 4 Порядку передбачає, що п
орядок взаємодії між МОЗ як головним розпорядником бюджетних коштів та одержувачем бюджетних коштів, медико-технічні вимоги до товарів і послуг, які є предметом закупівлі,
затверджуються наказом МОЗ в установленому порядку.
Проєктом постанови пропонується виключити абз. 2 п. 4 Порядку та при цьому доповнити Порядок п. 3-1, у якому встановити, що одержувачі бюджетних коштів мають погодити медико-технічні вимоги до товарів і послуг, які є предметом закупівлі, з МОЗ.
Таким чином, ключове положення проєкту полягає у заміні процедури затвердження медико-технічних вимог до медичних товарів наказом МОЗ процедурою погодження їх з МОЗ. Так, відповідна процедура погодження існувала й раніше, проте була замінена моделлю, яка передбачає затвердження медико-технічних вимог наказом МОЗ, у жовтні 2020 року (п. 4 у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.10.2020 № 1036).
Разом з тим
процедуру погодження одержувачами бюджетних коштів з МОЗ вказаних вимог у проєкті не врегульовано – не визначено граничного строку погодження, підстав для відмови, порядку прийняття рішення та форми управлінського рішення, яке має бути прийнято за результатами розгляду відповідного питання.
Прийняття постанови у запропонованій редакції створює необґрунтовану дискрецію для посадових осіб МОЗ, може призвести до виникнення корупційних ризиків та затягування процедури закупівель медичних товарів.
Рекомендації НАЗК:
врегулювати порядок погодження МОЗ медико-технічних вимог до товарів і послуг, які є предметом закупівлі, зокрема визначити строк погодження, підстави для відмови, порядок прийняття рішення та форму управлінського рішення, яке має бути прийнято за результатами розгляду матеріалів, поданих головним розпорядником бюджетних коштів.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ