Картка проєкту
Ініціатор проєкту: Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості України |
Мета проєкту – нормативне врегулювання заходів щодо порядку застосування видів цін на товари, роботи та послуги оборонного призначення, формування та коригування очікуваної та розрахунково очікуваної вартості та ціни, встановлення договірної ціни при проведенні закритих закупівель (неконкурентною процедурою закупівель) та спрощеного відбору закупівель |
Проєкт постанови надіслано відповідно до §372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи проєкту постанови Національне агентство ідентифікувало у його положеннях корупціогенні фактори щодо:
- відсутності вичерпного переліку випадків та умов, що можуть бути підставою для перегляду сторонами договірної ціни;
- невідповідності окремих положень проєкту постанови Закону України «Про оборонні закупівлі».
Таблиця виявлених корупціогенних факторів
№ |
Корупціогенні фактори |
1 |
Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання |
2 |
Невідповідність положень нормативно-правого акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним зобов’язанням України |
Опис виявлених корупціогенних факторів
1. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання
У п. 9 проєкту Порядку застосування видів цін на товари, роботи та послуги оборонного призначення, формування та коригування очікуваної та розрахунково очікуваної вартості та ціни, встановлення договірної ціни при проведенні закритих закупівель (неконкурентною процедурою закупівель) та спрощеного відбору без застосування електронної системи закупівель» (далі – проєкт Порядку) пропонується встановити, що в обґрунтованих випадках, зазначених у державних контрактах (зміна тарифів, цін на матеріали та покупні комплектуючі вироби, системи оплати праці, мінімальної заробітної плати та інших умов, обумовлених нормативно-правовими актами), очікувана (розрахункова ціна) вартість (ціна) контракту (етапів, складових частин етапів) може бути переглянута сторонами.
Встановлення невичерпного переліку випадків та умов, що можуть бути підставою для перегляду сторонами договірної ціни суперечить принципу юридичної визначеності правових норм.
Таке регулювання створює загрозу прийняття того чи іншого управлінського рішення залежно від суб’єктивної оцінки окремих вимог, а також розширює дискреційні повноваження як державних замовників, та і контрагентів.
Рекомендації НАЗК:
з метою мінімізації корупційних ризиків у проєкті Порядку необхідно навести вичерпний перелік випадків та умов, що можуть бути підставою для перегляду сторонами договірної ціни.
2. Невідповідність положень нормативно-правого акта положенням нормативно-правового акта, що має вищу юридичну силу, або міжнародним зобов’язанням України
У п. 3 проєкту Порядку зазначено, що цей порядок застосовується при проведенні закритих закупівель та спрощеного відбору без застосування електронної системи закупівель з метою, серед іншого, розрахунку єдиним учасником переговорів або учасником поетапних переговорів очікуваної (розрахункової очікуваної) вартості та орієнтовних цін товарів, робіт і послуг при поданні цінової пропозиції для проведення переговорів.
Однак, поетапні переговори закритої закупівлі є конкурентною процедурою, хоча й з обмеженим доступом.
Державне регулювання ціноутворення, відповідно до вимог Закону України «Про оборонні закупівлі», поширюється виключно на неконкурентні закупівлі у єдиного постачальника.
З огляду на вказане застосування положень проєкту Порядку на конкурентні закриті закупівлі є неправомірною.
Рекомендації НАЗК:
сфера застосування проєкту Порядку потребує уточнення.
Висновок:
проєкт постанови містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ