НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про адміністративний збір»

Картка проєкту

Ініціатор(и) законопроєкту: Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики Мета проєкту – впорядкування відносин у сфері плати за надання адміністративних послуг, забезпечення прозорості цих відносин, а також для підтримання сталого та якісного надання адміністративних послуг за рахунок обґрунтованих (раціональних) розмірів адміністративного збору Проєкт Закону № 4380 одержано Верховною Радою України 16.11.2020
  Резюме антикорупційної експертизи За результатами антикорупційної експертизи Національне агентство виявило у положеннях проєкту Закону такі корупціогенні фактори:
  • неузгодженість проєкту Закону із чинним законодавством;
  • встановлення плати за безоплатні адміністративні послуги;
  • невичерпність випадків встановлення можливості переглядати розміри адміністративних зборів та використання оціночних понять «можуть переглядатися» та «в інших обґрунтованих випадках»;
Опис виявлених корупціогенних факторів
  1. Суперечність між різними положеннями одного й того ж нормативно-правового акта або між положеннями різних нормативно-правових актів однакової юридичної сили у вирішенні одного й того ж питання, що допускає різне тлумачення норм
        Проєктом Закону передбачається встановити плату за деякі адміністративні послуги, які на сьогодні є безоплатними. Зокрема, у сфері державної реєстрації створення юридичної особи, державної реєстрації фізичної особи підприємцем та інших. Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» встановлено платність або безоплатність послуг, які надаються у сфері реєстрації суб’єктів господарювання та визначено розміри плати за їх надання. Державна реєстрація створення юридичної особи та державної реєстрації фізичної особи підприємцем є безоплатними. Встановлення платності за такі послуги не узгоджується із зазначеним Законом. Крім того, у п. 8 ч. 3 ст. 7 проєкту Закону передбачається, що на безоплатній основі також надається адміністративна послуга з набуття громадянства шляхом репатріації. Натомість підстави набуття громадянства України визначено в ст. 6 Закону України «Про громадянство України», серед яких «набуття громадянства шляхом репатріації» не передбачено. Відсутність системного підходу у формуванні переліку адміністративних послуг та оплати призведе до неузгодженості під час їх надання, що створить підстави для зловживання та виникнення корупційних ризиків у цій сфері правового регулювання. Рекомендації НАЗК: узгодити перелік адміністративних послуг та плату за їх надання із чинним законодавством України.
  1. Створення перешкод для одержувачів адміністративних, освітніх, соціальних чи інших послуг, відсутність чи обмеження права на оскарження рішення суб’єкта владних повноважень
У ч. 2 ст. 12 проєкту Закону пропонується встановити, що розміри адміністративних зборів можуть переглядатися достроково у разі суттєвого підвищення посадових окладів персоналу суб’єктів надання адміністративних послуг, значного підвищення цін на матеріали та в інших обґрунтованих випадках. Крім того, запропоноване проєктом Закону встановлення розмірів плати за надання адміністративних послуг у гривнях та перегляду таких розмірів кожні три роки не узгоджується із законодавством, оскільки розміри плати за адміністративні послуги на сьогодні встановлені у співвідношенні до прожиткового мінімуму для працездатних осіб з метою урахування інфляції (Закон України від 06.12.2016 № 1774-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України»). Така невизначеність створить ризик довільного тлумачення положень проєкту Закону та упередженості під час прийняття рішень, що, як наслідок, може призвести до вчинення  корупційних правопорушень. Рекомендації НАЗК: виключити із проєкту Закону правову конструкцію «можуть переглядатися»; встановити розмір плати за адміністративні послуги у співвідношенні до прожиткового мінімуму для працездатних осіб; виключити із проєкту Закону оціночне поняття «в інших обґрунтованих випадках» та встановити вичерпний перелік випадків перегляду розмірів адміністративних зборів.   Висновок: проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.    Голова Національного агентства з питань запобігання корупції                                             Олександр НОВІКОВ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua