Картка проєкту
Ініціатор(и) законопроєкту: Овчинникова Ю.Ю., Бондаренко О.В., Криворучкіна О.В. та інші | Мета проєкту Закону – встановлення правових та організаційних засад визначення територій Смарагдової мережі та управління ними в Україні для збереження природних оселищ та видів фауни і флори, що підлягають особливій охороні, правових та організаційних засад оцінки впливу на території Смарагдової мережі у процесі прийняття рішень про провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на території Смарагдової мережі | Проєкт Закону, реєстраційний № 4461 від 04.12.2020, опрацьовується в Комітеті Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту Закону Національне агентство ідентифікувало такі корупціогенні фактори, які у разі прийняття законопроєкту можуть спричинити появу корупційних практик і системне вчинення корупційних злочинів: 1) надання (прийняття) рішення про необхідність чи відсутність необхідності проведення оцінки впливу планованої діяльності на території Смарагдової мережі та висновку з оцінки впливу на території Смарагдової мережі мають ознаки адміністративної послуги, але не враховують основні вимоги до регулювання надання адміністративних послуг, визначені ст. 5 Закону України «Про адміністративні послуги»; 2) відсутній механізм вибору осіб, які здійснюватимуть підготовку звіту з оцінки впливу на території Смарагдової мережі, встановлення з такими особами взаємовідносин та визначення плати за підготовку такого звіту; 3) не визначено обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, яка підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на території Смарагдової мережі; 4) не унормовані підстави для визначення відсутності негативного впливу планової діяльності на сприятливий статус збереження типів природних оселищ та видів флори і фауни, а також виключний перелік інформації для прийняття рішення щодо впливу планованої діяльності на території Смарагдової мережі.Таблиця виявлених корупціогенних факторів
№ з/п | Корупціогенні фактори |
1 | Необґрунтоване встановлення положень відсильного характеру щодо врегулювання відносин у сферах з високим рівнем корупційних ризиків за допомогою нормативно-правових актів нижчого рівня |
2 | Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання |
3 | Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення |
Опис виявлених корупціогенних факторів
1. Необґрунтоване встановлення положень відсильного характеру щодо врегулювання відносин у сферах з високим рівнем корупційних ризиків за допомогою нормативно-правових актів нижчого рівня У ст. 11 проєкту Закону пропонується встановити, що уповноваженим центральним органом для прийняття рішення про необхідність чи відсутність необхідності проведення оцінки впливу планованої діяльності на території Смарагдової мережі будуть використовуватись критерії визначення імовірності негативного впливу планованої діяльності на території Смарагдової мережі. У ст. 14 проєкту Закону пропонується встановити, що при наданні уповноваженим центральним органом висновку з оцінки впливу на території Смарагдової мережі (далі – висновок), яким визначатиметься наявність негативного впливу чи відсутність негативного впливу на території Смарагдової мережі будуть застосовуватися критерії визначення відсутності негативного впливу планованої діяльності на території Смарагдової мережі. Надання вказаного рішення та висновку в розумінні Закону України «Про адміністративні послуги» мають ознаки адміністративної послуги. Так, відповідно до ч. 1 ст. 5 цього Закону виключно законами, які регулюють суспільні відносини щодо надання адміністративних послуг, встановлюються: найменування адміністративної послуги та підстави для її одержання; суб’єкт надання адміністративної послуги та його повноваження щодо надання адміністративної послуги; перелік та вимоги до документів, необхідних для отримання адміністративної послуги; платність або безоплатність надання адміністративної послуги; граничний строк надання адміністративної послуги; перелік підстав для відмови у наданні адміністративної послуги. Натомість проєктом Закону пропонується встановити, що критерії визначення імовірності негативного впливу планованої діяльності на території Смарагдової мережі та критерії визначення відсутності негативного впливу планованої діяльності на території Смарагдової мережі затверджуються Кабінетом Міністрів України (абз. 2 ч. 5 ст. 11, абз. 3 ч. 2 ст. 14). Враховуючи те, що вищезазначені критерії будуть використані при вирішенні питання надання чи відмови у наданні адміністративної послуги, відповідно до Закону України «Про адміністративні послуги» вказані критерії мають визначатися на рівні закону. Крім того, проєктом Закону має бути визначено платність або безоплатність надання запропонованого рішення про необхідність чи відсутність необхідності проведення оцінки впливу планованої діяльності на території Смарагдової мережі та висновку. Рекомендації НАЗК: у проєкті Закону необхідно встановити критерії визначення імовірності негативного впливу планованої діяльності на території Смарагдової мережі та критерії визначення відсутності негативного впливу планованої діяльності на території Смарагдової мережі, а також платність або безоплатність надання (прийняття) рішення про необхідність чи відсутність необхідності проведення оцінки впливу планованої діяльності на території Смарагдової мережі та надання висновку. 2. Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання Відповідно до ч. 5 ст. 12 проєкту Закону у разі прийняття уповноваженим центральним органом рішення про необхідність проведення оцінки впливу на території Смарагдової мережі, а також у випадках, передбачених ч. 3 цієї статті, заявник забезпечує підготовку звіту з оцінки впливу на території Смарагдової мережі і подає його уповноваженому центральному органу. Звіт (розділ) з оцінки впливу на території Смарагдової мережі підписується всіма його авторами (виконавцями). Автори (виконавці) звітів (розділів) з оцінки впливу на території Смарагдової мережі повинні спеціалізуватися на дослідженнях видів флори і фауни та типів природних оселищ, характерних для території Смарагдової мережі, що підтверджується науковими публікаціями (ч. 8 ст. 12 проєкту Закону). Згідно з ч. 9 ст. 12 проєкту Закону методичні рекомендації із підготовки звіту (розділу) з оцінки впливу на території Смарагдової мережі та розробки заходів із запобігання, пом’якшення та усунення впливу на території Смарагдової мережі затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища. При цьому проєктом Закону не визначений порядок підготовки звіту (розділу) з оцінки впливу на території Смарагдової мережі, зокрема механізм вибору осіб, які здійснюватимуть підготовку такого звіту, встановлення з ними взаємовідносин та визначення плати за підготовку такого звіту. Вищезазначене свідчить про порушення принципу юридичної визначеності та створює корупційні ризики в частині упередженого вибору виконавця звіту. Рекомендації НАЗК: унормувати на законодавчому рівні механізм вибору осіб, які здійснюватимуть підготовку звіту (розділу) з оцінки впливу на території Смарагдової мережі, встановлення з такими особами взаємовідносин та визначення плати за підготовку такого звіту. 3. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення 3.1. Перелік інформації, яку має включати звіт з оцінки впливу на території Смарагдової мережі, визначений у ч. 2 ст. 12 проєкту Закону. При цьому ч. 6 ст. 12 проєкту Закону передбачається, що перед підготовкою звіту з оцінки впливу на території Смарагдової мережі заявник може звернутися до уповноваженого центрального органу для отримання інформації щодо обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, яка підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на території Смарагдової мережі. Вказані положення містять ризики суб’єктивного/упередженого визначення обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, яка підлягає включенню до звіту з оцінки на території Смарагдової мережі, що звужуватиме або розширюватиме зміст інформації, яка встановлюється ч. 2 ст. 12 проєкту Закону. Крім того, таке визначення буде здійснюватися уповноваженим центральним органом за відсутності встановленого алгоритму, що свідчить про наділення його дискреційними повноваженнями. Рекомендації НАЗК: виключити положення ч. 6 ст. 12 проєкту Закону; у ч. 2 ст. 12 проєкту Закону необхідно чітко визначити обсяг досліджень та рівень деталізації інформації, яка підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на території Смарагдової мережі. 3.2. У ч. 2 ст. 14 проєкту Закону пропонується визначити, що у разі відсутності обґрунтованих підстав вважати, що провадження планованої діяльності не матиме негативного впливу на сприятливий статус збереження типів природних оселищ та видів флори і фауни та/або у разі недостатності інформації для прийняття рішення, уповноважений центральний орган видає висновок, яким визначає негативний вплив на території Смарагдової мережі. При цьому зі змісту вищевказаних положень не зрозуміло, які підстави будуть достатніми (обґрунтованими) для визначення відсутності негативного впливу планованої діяльності на сприятливий статус збереження типів природних оселищ та видів флори і фауни, а також який обсяг інформації слід вважати достатнім для прийняття вказаного рішення. Вищевказані положення наділяють уповноважений центральний орган дискреційними повноваженнями при визначенні негативного впливу на території Смарагдової мережі, що створює підстави для реалізації корупційних практик. Рекомендації НАЗК: у проєкті Закону необхідно визначити підстави для встановлення відсутності негативного впливу планованої діяльності на сприятливий статус збереження типів природних оселищ та видів флори і фауни, а також виключний перелік інформації для прийняття рішення щодо впливу планованої діяльності на території Смарагдової мережі. Висновок: проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій. Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ