Картка проєкту
Суб’єкт права законодавчої ініціативи: народні депутати України (Завітневич О.М., Кузьміних С.В., Безугла М.В. та інші) | Мета проєкту Закону – удосконалення правового регулювання окремих аспектів здійснення примусового відчуження майна в умовах правового режиму воєнного стану | Проєкт Закону (реєстр. № 8312 від 27.12.2022) |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту Закону Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, наявність яких обумовлює потребу в його суттєвому доопрацюванні, зокрема: наділення Міністерства оборони України повноваженнями щодо управління корпоративними правами (акціями, частками) у спосіб, який суперечить вимогам чинного законодавства та містить ризики зловживання під час примусового відчуження відповідного майна; встановлення засад проведення оцінки майна, що підлягає примусовому відчуженню, у спосіб, який дає змогу затягувати процес такої оцінки.Опис виявлених корупціогенних факторів
1. Суперечність між різними положеннями одного й того ж нормативно-правового акта або між положеннями різних нормативно-правових актів однакової юридичної сили у вирішенні одного й того ж питання, що допускає різне тлумачення норм 1.1. Положеннями п.п. 1 п. 1 розділу I проєкту Закону пропонується доповнити ст. 2 Закону України «Про правовий режим майна у Збройних Силах України» та визначити, що Міністерство оборони України здійснює управління корпоративними правами (акціями, частками), примусово відчуженими в умовах правового режиму воєнного стану, відповідно до законодавства з питань управління об’єктами державної власності. За пропозицією Міністерства оборони України Кабінет Міністрів України може визначити інший орган управління такими корпоративними правами. Проте згідно з нормами п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» під визначенням терміна «примусове відчуження майна» слід розуміти позбавлення власника права власності на індивідуально визначене майно, що перебуває у приватній або комунальній власності та яке переходить у власність держави для використання в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану за умови попереднього або наступного повного відшкодування його вартості. Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» вилучення майна – це позбавлення державних підприємств, державних господарських об’єднань права господарського відання або оперативного управління індивідуально визначеним державним майном з метою його передачі для потреб держави в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану. Відповідно до норм ст. 1 Закону України «Про правовий режим майна у Збройних Силах України» до військового майна відносяться будинки, споруди, передавальні пристрої, всі види озброєння, бойова та інша техніка, боєприпаси, пально-мастильні матеріали, продовольство, технічне, аеродромне, шкіперське, речове, культурно-просвітницьке, медичне, ветеринарне, побутове, хімічне, інженерне майно, майно зв’язку тощо. Отже, корпоративні права не можуть належати до категорії військового майна, яке може бути відчуженим та переданим в управління Міністерства оборони України. Рекомендації НАЗК: узгодити положення проєкту Закону із нормами Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану». 1.2. Положеннями п.п. 3 п. 2 розділу I проєкту Закону пропонується внести зміни до ст. 8 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану», згідно з якими, якщо для проведення оцінки майна, що підлягає примусовому відчуженню, необхідний аналіз значного обсягу даних та/або доступ до документів, які не були надані суб’єкту оціночної діяльності, оцінка такого майна проводиться не пізніше ніж у тридцятиденний строк з дня складання акта. Зазначене не узгоджується з нормами ч. 1 ст. 3 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», відповідно до яких оцінка майна, майнових прав – це процес визначення їх вартості на дату оцінки за процедурою, встановленою нормативно-правовими актами, зазначеними в ст. 9 цього Закону, і є результатом практичної діяльності суб’єкта оціночної діяльності. Таким чином, запропоновані зміни щодо проведення оцінки майна, яке підлягає примусовому відчуженню, суперечать Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» та загалом є такими, що сприяють можливим маніпуляціям та корупційним ризикам. Рекомендації НАЗК: з урахуванням вищенаведених зауважень зміни до ст. 8 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» доцільно привести у відповідність до норм ч. 1 ст. 3 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні».Висновок:
проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання. Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ