НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Висновок антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання зловживанням на оптових енергетичних ринках»

Картка проєкту
Ініціатори проєкту акта: Герус А.М.; Жупанин А.В.; Чернєв Є.В. та ін. Мета проєкту акта – імплементація Регламенту Європейського парламенту і Ради (ЄС)                          № 1227/2011 від 25.10.2011 щодо доброчесності та прозорості оптового енергетичного ринку Проєкт Закону (№ 5322 від 01.04.2021) очікує розгляду
  Резюме антикорупційної експертизи З метою оцінки наявності таких ознак, що вказують на необхідність проведення антикорупційної експертизи, Національне агентство провело моніторинг проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання зловживанням на оптових енергетичних ринках» (далі – проєкт Закону), а також  альтернативних законопроєктів (№ 4503 від 16.12.2020, № 4503-д від 08.06.2021, № 4503-1 від 31.12.2020, № 5322-1 від 19.04.2021). За результатами моніторингу виявлено, що порівняно з альтернативними законопроєктами цей проєкт Закону передбачає більш досконалі законодавчі зміни, які спрямовані на імплементацію Регламенту Європейського парламенту і Ради (ЄС)            № 1227/2011 від 25.10.2011 щодо доброчесності та прозорості оптового енергетичного ринку. З урахуванням викладеного Національне агентство підтримує важливість запропонованих проєктом Закону законодавчих змін, які сприятимуть попередженню зловживань з боку учасників на оптових енергетичних ринках та є необхідними для співпраці України з Енергетичним Співтовариством. Водночас в окремих положеннях проєкту Закону Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори, які можуть бути мінімізовані шляхом доопрацювання тексту проєкту Закону з метою прозорого впровадження запропонованих змін.   Опис виявлених корупціогенних факторів Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень У проєкті Закону передбачаються зміни до Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (далі – Закон), зокрема у пп. 11, 12 ч. 2 ст. 202 Закону у редакції проєкту Закону пропонується надати право Регулятору (НКРЕКП) під час проведення розслідування зловживань на оптовому енергетичному ринку: приймати рішення щодо зупинення дії ліцензії, якщо існує загроза порушення прав або інтересів учасників/суб’єктів ринків, споживачів, перш ніж буде прийняте рішення Регулятора за результатами розслідування (п. 11); вносити до органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування обов’язкові для розгляду подання щодо зупинення ліцензій суб’єктів господарювання, якщо існує загроза порушення прав або інтересів учасників/суб’єктів ринків, споживачів, перш ніж буде прийняте рішення НКРЕКП за результатами розслідування (п. 12). Реалізація вищезазначених положень пов’язана з оцінкою НКРЕКП наявності чи відсутності загрози порушення прав або інтересів учасників/суб’єктів ринків. При цьому у проєкті Закону не встановлено критеріїв та/або механізму для визначення наявності такої загрози. Крім того, використання формулювання «права або інтереси учасників/суб’єктів ринків, споживачів» може спричинити широке його тлумачення при правозастосуванні. Необхідно звернути увагу на те, що вказані повноваження НКРЕКП мають превентивний характер та застосовуватимуться ще до встановлення зловживання учасником оптового енергетичного ринку за результатами розслідування. Водночас в умовах юридичної невизначеності підстав для зупинення ліцензії вищезазначені положення законопроєкту наділяють НКРЕКП необґрунтованим рівнем дискреції. Також запропоновані зміни, в частині надання НКРЕКП повноважень на внесення до органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування обов’язкового для розгляду подання щодо зупинення ліцензій суб’єктів господарювання, наділяють НКРЕКП невластивими повноваженнями та порушують правові стандарти реалізації державної політики у сфері ліцензування. Так, обсяг повноважень НКРЕКП обмежений ліцензуванням діяльності у сфері електроенергетики, на ринку природного газу та іншої діяльності, ліцензування якої здійснює НКРЕКП (п. 4 ч. 2 ст. 2 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності»).  При цьому в ч. 2 ст. 16 цього Закону встановлюється виключний перелік підстав для зупинення дії ліцензії в інших видах господарської діяльності, які є предметом регулювання цього Закону. Водночас аналіз п. 12 ч. 2 ст. 202 Закону у редакції проєкту Закону дає змогу дійти висновку, що положення цього пункту щодо права НКРЕКП вносити подання про зупинення ліцензії застосовуватимуться до тих видів господарської діяльності, щодо яких НКРЕКП не є органом ліцензування, що призводить до необґрунтованого розширення повноважень цього органу. Рекомендації НАЗК: встановити у проєкті Закону критерії та/або механізм для визначення НКРЕКП наявності загрози порушення прав або інтересів учасників/суб’єктів ринків, споживачів; уточнити, у разі загрози яких саме «прав або інтересів учасників/суб’єктів ринків, споживачів» може бути зупинена дія ліцензії; виключити п. 12 ч. 2 ст. 202 Закону у редакції проєкту Закону.   Висновок:   проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наданих рекомендацій.   В.о. Голови Національного агентства з питань запобігання корупції                                                Роман СУХОСТАВЕЦЬ
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua