Картка проєкту
Ініціатор(и) законопроєкту: Державна інспекція енергетичного нагляду України |
Мета проєкту – забезпечення надійного і сталого функціонування сфер електроенергетики та теплопостачання шляхом врегулювання питань, пов’язаних зі здійсненням державного нагляду за технічним станом та експлуатацією енергетичного обладнання і мереж у вказаних галузях |
Проєкт Закону надіслано Державною інспекцією енергетичного нагляду України відповідно до § 372 Регламенту Кабінету Міністрів України |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у положеннях проєкту Закону корупціогенні фактори, які полягають у безпідставному запровадженні механізму подвійного нагляду (контролю) з одних і тих самих питань.
Таблиця виявлених корупціогенних факторів
№ |
Корупціогенні фактори |
1 |
Суперечність між різними положеннями одного й того ж нормативно-правового акта або між положеннями різних нормативно-правових актів однакової юридичної сили у вирішенні одного й того ж питання, що допускає різне тлумачення норм |
Опис виявлених корупціогенних факторів
- Суперечність між різними положеннями одного й того ж нормативно-правового акта або між положеннями різних нормативно-правових актів однакової юридичної сили у вирішенні одного й того ж питання, що допускає різне тлумачення норм
1) Проєктом Закону пропонується внести зміни до ч. 3 ст. 9 Закону України «Про ринок електричної енергії» та передбачити
«окремі способи державного енергетичного нагляду (контролю)», які здійснюватиме центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, зокрема:
моніторинг технічного стану та організації експлуатації енергетичного обладнання;
моніторинг та контроль за розглядом спірних питань щодо приєднання електричних установок замовників до електронних мереж тощо.
Також проєктом Закону пропонується встановити, що «окремі способи державного енергетичного нагляду (контролю)» не належать до заходів державного нагляду (контролю), визначених Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» заходи державного нагляду (контролю) – це планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень
та в інших формах, визначених законом.
З огляду на вказане, а також зважаючи на невизначеність у проєкті Закону особливостей та порядку проведення запропонованих у ньому
окремих способів державного енергетичного нагляду (контролю), ці заходи по суті є способами державного нагляду (контролю) та мають здійснюватися відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Рекомендації НАЗК:
в абз. 2 ч. 3 ст. 9 проєкту змін до Закону України «Про ринок електричної енергії» слова «які не належать до заходів державного нагляду (контролю), визначених Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» виключити.
2) Також проєктом Закону пропонується встановити, що виявлені в результаті проведення окремих способів державного енергетичного нагляду (контролю) заходів порушення є «
особливими додатковими підставами для проведення позапланового заходу».
У Законі України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» встановлено єдиний підхід до здійснення контрольних заходів за діяльністю суб’єктів господарювання.
У ч. 1 ст. 6 цього Закону визначено вичерпний перелік підстав для проведення позапланових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю). Відповідно до ч. 2 ст. 6 вказаного Закону проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею,
забороняється.
Отже, встановлення додаткових підстав для проведення позапланових заходів є необґрунтованим та неправомірним, оскільки фактично передбачає безпідставне запровадження механізму подвійного нагляду (контролю) з одних і тих самих питань – здійснення одних контрольних заходів є підставою для проведення інших.
Встановлення окремого переліку підстав для проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за наслідками державного енергетичного нагляду (контролю) створить ризики зловживання владою або службовим становищем відповідальними особами та, як наслідок, – вчинення ними корупційних правопорушень.
Аналогічні зауваження стосуються й пропонованих у проєкті Закону змін до ст. 14 Закону України «Про теплопостачання» щодо здійснення заходів моніторингу у сфері нагляду (контролю) в галузі теплопостачання.
Рекомендації НАЗК:
нові абз. 7 – 12 ч. 3 ст. 9 проєкту змін до Закону України «Про ринок електричної енергії» виключити та навести посилання на ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Висновок:
проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ