Картка проєкту
Проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо здійснення державного контролю (нагляду) у сфері житлово-комунального господарства», реєстр. № 4403 від 19.11.2020 | Ініціатор(и) законопроєкту: КучеренкоО., Пивоваров Є., Шуляк О. та інші | Мета проєкту Закону – забезпечення надання якісних послуг у сфері ЖКГ, дотримання законних прав та інтересів споживачів у сфері ЖКГ шляхом упровадження дієвого та ефективного державного контролю за дотриманням вимог стандартів, норм, порядків і правил у сфері ЖКГ, встановлення відповідальності за правопорушення у сфері ЖКГ, а також створення для цього Державної житлово-комунальної інспекції із наділенням її відповідними контрольними функціями та повноваженнями |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо здійснення державного контролю (нагляду) у сфері житлово-комунального господарства» (далі – проєкт Закону) Національне агентство ідентифікувало корупціогенні фактори у його положеннях , зокрема щодо: 1) розширення переліку підстав для проведення позапланового заходу державного контролю (нагляду) у сферах поводження з побутовими відходами, питної води, питного водопостачання та водовідведення, поховання, теплопостачання, благоустрою населених пунктів та житлово-комунальних послуг; 2) збільшення строку проведення позапланового заходу державного контролю (нагляду) у відповідних сферах; 3) дублювання повноважень органів державного нагляду (контролю); 4) дискреційних повноважень органів містобудівного контролю у застосуванні заходів впливу до суб’єктів господарювання у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.Таблиця виявлених корупціогенних факторів
№ з/п | Корупціогенні фактори |
1 | Суперечність між різними положеннями одного й того ж нормативно-правового акта або між положеннями різних нормативно-правових актів однакової юридичної сили у вирішенні одного й того ж питання, що допускає різне тлумачення норм |
2 | Наділення повноваженнями, якими вже наділені інші органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або особи, уповноважені на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування (дублювання повноважень), що створює невизначеність щодо суб’єкта, на якого вони покладаються |
3 | Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання |
Опис виявлених корупціогенних факторів
1. Суперечність між різними положеннями одного й того ж нормативно-правового акта або між положеннями різних нормативно-правових актів однакової юридичної сили у вирішенні одного й того ж питання, що допускає різне тлумачення норм 1) У п.п. 5 п. 1 розділу І проєкту Закону пропонується визначити перелік підстав для проведення центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного контролю (нагляду) у сфері житлово-комунального господарства (Державна житлово-комунальна інспекція), або його територіальним органом (далі – ДЖКІ) позапланових заходів державного контролю (нагляду). Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», який встановлює єдиний підхід до здійснення контрольних заходів за діяльністю суб’єктів господарювання, у ст. 6 визначає вичерпний перелік підстав для проведення позапланових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) та передбачає заборону на проведення позапланових заходів з інших підстав. Таким чином, встановлення окремого переліку підстав для проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) порушує вимоги Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та створює передумови для вчинення корупційних правопорушень суб’єктами владних повноважень. Аналогічні зауваження щодо порядку здійснення позапланових заходів державного контролю (нагляду) стосуються й змін до законів України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» (п.п. 5 п. 2 розділу I проєкту Закону), «Про поховання та похоронну справу» (п.п. 3 п. 3 розділу I проєкту Закону), «Про теплопостачання» (п.п. 1 п. 4 розділу I проєкту Закону), «Про благоустрій населених пунктів» (п.п. 4 п. 5 розділу I проєкту Закону), «Про житлово-комунальні послуги» (п.п. 1 п. 8 розділу I проєкту Закону). Рекомендації НАЗК: виключити з тексту проєкту Закону перелік підстав для проведення позапланових заходів державного контролю (нагляду) та навести посилання на Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». 2) У п.п. 5 п. 1 розділу І проєкту Закону пропонується збільшити строк проведення позапланових заходів та встановити, що строк проведення заходів державного контролю (нагляду) у сфері поводження з побутовими відходами не може перевищувати п’ятнадцяти робочих днів. Відповідно до ч. 4 ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва – двох робочих днів. Враховуючи те, що під час позапланового заходу державного контролю (нагляду) у відповідних сферах з’ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для його здійснення, збільшення вказаного строку створить ризики зловживання владою або службовим становищем відповідальними особами та, як наслідок, вчинення ними корупційних правопорушень. Аналогічні зауваження стосуються й змін до законів України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» (п.п. 5 п. 2 розділу I проєкту Закону), «Про поховання та похоронну справу» (п.п. 3 п. 3 розділу I проєкту Закону), «Про теплопостачання» (п.п.1 п. 4 розділу I проєкту Закону), «Про благоустрій населених пунктів» (п.п. 4 п. 5 розділу I проєкту Закону), «Про житлово-комунальні послуги» (п.п. 1 п. 8 розділу I проєкту Закону). Рекомендації НАЗК: виключити з тексту проєкту Закону положення, якими встановлюється, що строк проведення позапланових заходів не може перевищувати п’ятнадцяти робочих днів, та навести посилання на Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». 2. Наділення повноваженнями, якими вже наділені інші органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або особи, уповноважені на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування (дублювання повноважень), що створює невизначеність щодо суб’єкта, на якого вони покладаються Відповідно до Закону України «Про поховання та похоронну справу» державний нагляд (контроль) у сфері поховання здійснюється місцевими державними адміністраціями. З метою реалізації ними поставлених Законом України «Про поховання та похоронну справу» завдань постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2019 № 96 було затверджено Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері поховання та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) місцевими державними адміністраціями, а наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 29.07.2020 № 175 затверджено уніфіковану форму актів, складених за результатами проведення місцевими державними адміністраціями планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства у сфері благоустрою населених пунктів та у сфері поховання. Відповідно до Закону України «Про поховання та похоронну справу», вказаних Критеріїв та уніфікованої форми актів у сфері поховання місцеві державні адміністрації уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) щодо дотримання суб'єктами господарювання нормативів, норм, порядків і правил під час ритуального обслуговування населення, оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, де розміщене місце поховання, обслуговування місць поховання та крематоріїв, облаштування могил та колумбаріїв, перепоховання, ритуальної символіки на автотранспортних засобах суб'єктів господарювання, встановлення тарифів на ритуальні послуги тощо. Разом з тим у п.п. 3 п. 3 розділу І проєкту Закону пропонується Закон України «Про поховання та похоронну справу» доповнити ст. 81 та встановити, що державний контроль (нагляд) за дотриманням законодавства, нормативів, норм, порядків і правил у сфері поховання здійснюється, зокрема, ДЖКІ. Запропоноване регулювання не відповідає ст. 3 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», відповідно до якої одним із основних принципів державного нагляду (контролю) визначено принцип неприпустимості дублювання повноважень органів державного нагляду (контролю) та неприпустимості здійснення заходів державного нагляду (контролю) різними органами державного нагляду (контролю) з одного й того самого питання. Аналогічне зауваження стосується п.п. 4 п. 5 розділу І в частині внесення змін до ст. 39 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» щодо здійснення державного нагляду (контролю) ДЖКІ за дотриманням законодавства, нормативів, норм, порядків і правил у сфері благоустрою населених пунктів. Таким чином, відсутність централізованого підходу або чіткого розмежування повноважень органів, які матимуть право здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері поховання та у сфері благоустрою населених пунктів створить передумови для корупційних правопорушень під час проведення заходів контролю. Рекомендації НАЗК: усунути дублювання повноважень органів державного нагляду (контролю) шляхом визначення єдиного органу виконавчої влади щодо здійснення державного нагляду (контролю) у цих сферах правового регулювання. 3. Інші зауваження У п. 6 розділу І проєкту Закону пропонується внести зміни до ч. 5 ст. 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», встановивши, що заходи державного контролю (нагляду) у сфері житлово-комунального господарства здійснюються в установленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідній сфері та міжнародними договорами. Однак положення проєкту Закону не встановлюють особливостей здійснення державного нагляду (контролю) у сфері житлово-комунального господарства. У зв’язку з цим внесення змін до ч. 4 ст. 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» є недоцільним та необґрунтованим. Рекомендації НАЗК: виключити з проєкту Закону п. 7 розділу I. Висновок: проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій та інших зауважень. Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ