Картка проєкту
Ініціатор(и) законопроєкту: Міністерство інфраструктури України | Мета проєкту – істотне вдосконалення механізмів державного регулювання у сфері безпеки експлуатації колісних транспортних засобів, зокрема шляхом впровадження відповідно до європейських стандартів системи періодичних перевірок транспортних засобів на придатність до експлуатації, що справляє прямий вплив на безпеку дорожнього руху | Проєкт Закону розміщено на сайті Міністерства інфраструктури України для громадського обговорення |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи Національне агентство виявило у положеннях проєкту Закону такі корупціогенні фактори:- відсутність законодавчо визначеного порядку здійснення контрольних заходів у вигляді придорожньої перевірки;
- дискреційні повноваження посадової особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті (далі – Укртрансбезпека), під час проведення придорожньої перевірки;
- неврахування вимог Закону України «Про адміністративні послуги» в частині регулювання порядку внесення до реєстру суб’єктів проведення обов’язкового технічного контролю;
- внесення Виконавців до реєстру суб’єктів проведення обов’язкового технічного контролю транспортних засобів здійснюється на підставі висновку про відповідність суб’єкта господарювання вимогам законодавства (далі – Висновок), який має ознаки документа дозвільного характеру;
- невиправдане делегування Укртрансбезпекою своїх дозвільних повноважень юридичній особі;
- створення саморегулівних організацій у сфері здійснення обов’язкового технічного контролю, які дублюють функції суб’єктів проведення цього контролю, без чіткого визначення повноважень таких організацій та контролю за їх діяльністю;
- обмеження доступу Виконавця до загальнодержавної бази даних про результати обов’язкового технічного контролю транспортних засобів розпорядником такої бази, за інформацією, що законодавчо не визначена.
Таблиця виявлених корупціогенних факторів
№ з/п | Корупціогенні фактори |
1 | Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення |
2 | Створення перешкод для одержувачів адміністративних, освітніх, соціальних чи інших послуг, відсутність чи обмеження права на оскарження рішення суб’єкта владних повноважень |
3 | Невиправдане делегування повноважень органів державної влади чи органів місцевого самоврядування суб’єктам приватного права |
4 | Нечітка, з порушенням принципу юридичної визначеності, регламентація прав, обов’язків чи відповідальності юридичних та фізичних осіб у будь-якій сфері правового регулювання |
Опис виявлених корупціогенних факторів
1. Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення 1) У ст. 6 Закону України «Про автомобільний транспорт» пропонується встановити, що порядок здійснення придорожньої перевірки затверджується Мінінфраструктури. Відповідно до ч. 4 ст. 19 Господарського кодексу України органи державної влади і посадові особи, уповноважені здійснювати державний контроль і державний нагляд за господарською діяльністю, їх статус та загальні умови і порядок здійснення контролю і нагляду визначаються законами. Відсутність законодавчо визначеного порядку здійснення контрольних заходів у вигляді придорожньої перевірки сприятиме значному розширенню дискреційних повноважень органів, уповноважених на здійснення державного контролю у сфері перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом. Рекомендації НАЗК: визначити у проєкті Закону порядок проведення придорожньої перевірки у сфері перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом. 2) Змінами до ст. 6 Закону України «Про автомобільний транспорт» пропонується поряд з плановими, позаплановими та рейдовими перевірками (перевірками на дорозі) запровадити новий вид перевірки транспортних засобів – придорожню перевірку. Також пропонується доповнити ст. 23 Закону України «Про автомобільний транспорт» новими частинами та встановити, зокрема, що придорожня перевірка: є перевіркою транспортних засобів на придатність до експлуатації, яка здійснюється Укртрансбезпекою; спрямована на виявлення невідповідностей у транспортних засобах, що експлуатуються на вулично-дорожній мережі загального користування; включає в себе початкову і поглиблену перевірку транспортного засобу та перевірку розміщення і закріплення вантажу на транспортному засобі. Під час початкової перевірки транспортного засобу посадова особа Укртрансбезпеки, серед іншого, проводить візуальну оцінку стану транспортного засобу. За результатами початкової перевірки транспортного засобу посадова особа Укртрансбезпеки визначає на підставі невідповідностей транспортних засобів, чи необхідно проводити поглиблену перевірку транспортного засобу, або приймає рішення щодо усунення невідповідностей такого транспортного засобу. Таким чином, посадовим особам надаються необмежені повноваження на власний розсуд приймати рішення про застосування того чи іншого виду перевірки, усунення невідповідностей тощо. Також згідно із запропонованими змінами до ст. 23 Закону України «Про автомобільний транспорт» посадові особи Укртрансбезпеки наділяються правом зупиняти транспортний засіб, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України, для проведення придорожньої перевірки. Враховуючи те, що зупинка транспортного засобу є невід’ємною частиною придорожньої перевірки, порядок такої зупинки має бути визначений на рівні закону. Зазначені дискреційні повноваження посадових осіб Укртрансбезпеки у частині прийняття рішень, без будь-якого контролю та правових наслідків, про зупинку транспортних засобів для визначення їх технічного стану та наявності невідповідностей фактично «на око» створять підґрунтя для зловживань посадовими особами Укртрансбезпеки своїми обов’язками та, як наслідок, вчинення ними корупційних правопорушень під час проведення заходів контролю. Рекомендації НАЗК: визначити у проєкті Закону порядок зупинення транспортних засобів; з метою уникнення суб’єктивного підходу, а також необґрунтованого тиску на суб’єктів господарювання – чітко визначити у проєкті Закону підстави для початкової та поглибленої перевірок, вичерпний перелік невідповідностей транспортних засобів, порядок прийняття рішення щодо їх усунення, а також випадки та наслідки заборони або обмеження руху транспортних засобів. 3) У п.п. 3 п. 1 розділу І проєкту Закону пропонується внести зміни до ст. 16 Закону України «Про дорожній рух», доповнивши новим абзацом після абз. 3 ч. 2, а також ч. 3 – новим пунктом «в», та встановити, що водій зобов’язаний виконувати розпорядження посадової особи Укртрансбезпеки та його вимогу, пред’являти для перевірки документи, передбачені ст.ст. 39 та 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а також надавати транспортний засіб на вимогу посадової особи Укртрансбезпеки для проведення придорожньої перевірки. У ст. 1 Закону України «Про дорожній рух» встановлено, що цей Закон регулює суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, визначає права, обовʼязки і відповідальність суб'єктів – учасників дорожнього руху, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, обʼєднань, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та господарювання. У ст. 16 Закону України «Про дорожній рух» визначено основні права та обовʼязки водія транспортного засобу, зокрема виконувати розпорядження поліцейського, а водіїв військових транспортних засобів – посадових осіб військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, що даються в межах їх компетенції, передбаченої чинним законодавством, Правилами дорожнього руху та іншими нормативно-правовими актами. Також у ст. 16 вказаного Закону передбачені випадки надання транспортного засобу поліцейським, працівникам охорони здоровʼя, посадовим особам Військової служби правопорядку у Збройних Силах України виключно у випадках необхідності надання невідкладної медичної допомоги, для виконання непередбачених і невідкладних службових обов'язків із затримання правопорушників. З огляду на вказане виконання розпоряджень, а також надання транспортного засобу посадовій особі Укртрансбезпеки для виконання нею своїх службових обов’язків, по-перше, не є предметом вказаної статті, оскільки у ній встановлено загальні для всіх водіїв права та обов’язки, а по-друге, відсутність чітко визначених повноважень посадових осіб Укртрансбезпеки та механізмів їх реалізації несе ризик вчинення ними корупційних правопорушень під час зупинки транспортних засобів, перевірки документів, надання водіям розпоряджень та отримання на вимогу транспортних засобів . Рекомендації НАЗК: п.п. 3 п. 1 розділу І проєкту Закону виключити. 2. Створення перешкод для одержувачів адміністративних, освітніх, соціальних чи інших послуг, відсутність чи обмеження права на оскарження рішення суб’єкта владних повноважень- У ст. 35 проєкту Закону передбачено, що внесення Виконавців до реєстру суб’єктів проведення обов’язкового технічного контролю транспортних засобів здійснюється на підставі Висновку.
- У ст. 35 проєкту Закону передбачено, що внесення Виконавців до реєстру суб’єктів проведення обов’язкового технічного контролю транспортних засобів здійснюється на підставі Висновку.
- У ст. 35 проєкту Закону пропонується встановити, що Висновок надається на договірних засадах юридичною особою, яка призначається Укртрансбезпекою та підпорядковується йому, акредитована як орган з інспектування з обов’язкового технічного контролю колісних транспортних засобів (тип А) і нотифікована в ООН відповідно до Угоди про прийняття єдиних технічних приписів для колісних транспортних засобів, предметів обладнання та частин, які можуть бути встановлені та/або використані на колісних транспортних засобах, і про умови взаємного визнання офіційних затверджень, виданих на основі цих приписів у 1958 році з поправками 1995 року (далі – Орган інспектування).
- У ст. 35 проєкту Закону пропонується встановити, що Саморегулівні організації, участь у діяльності яких беруть Виконавці, наділяються повноваженнями, зокрема, визначати правила і стандарти підприємницької та професійної діяльності, обов'язкові для виконання всіма членами таких організацій, та проводити підготовку та перепідготовку експертів з проведення обов’язкового технічного контролю транспортних засобів.