Картка проєкту
Ініціатор:
Кабінет Міністрів України |
Метою проєкту Закону є встановлення адміністративної відповідальності у сфері надання соціальних послуг |
Проєкт Закону
(реєстр. № 6017 від 09.09.2021) включено до порядку денного |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи Національне агентство ідентифікувало у проєкті Закону корупціогенний фактор, який полягає у юридичній невизначеності складів адміністративних правопорушень, що створює дискрецію Національної соціальної сервісної служби.
Опис виявленого корупціогенного фактору
- Встановлення або розширення дискреційних повноважень органу державної влади чи органу місцевого самоврядування або особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, за відсутності визначення вичерпних випадків, підстав, форм, строків, порядку здійснення таких повноважень, контролю за їх здійсненням та відповідальності за можливі зловживання під час їх здійснення
Проєктом Закону передбачено доповнення Кодексу України про адміністративні правопорушення ст. 46
3 «Порушення визначених законом повноважень та вимог до діяльності з надання соціальних послуг». Відповідно до проєкту Закону таке порушення тягне за собою накладення штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, вчинене повторно – від 100 до 150 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
При цьому, чіткого переліку протиправних діянь, які можуть бути кваліфіковані як «порушення визначених законом повноважень та вимог до діяльності з надання соціальних послуг» у проєкті Закону не наведено.
Не визначено такого переліку і у законах, що регулюють сферу надання соціальних послуг. Так, ст. 29 Закону України «Про соціальні послуги» передбачає, що особи, винні у бездіяльності в організації надання соціальних послуг, порушенні вимог законодавства про соціальні послуги, несуть відповідальність згідно із законом. Вичерпних вимог до надання соціальних послуг, невідповідність яким може бути підставою для притягнення суб’єктів до відповідальності, Закон України «Про соціальні послуги» не регламентує.
Таким чином, об’єктивна сторона запропонованого законопроєктом правопорушення є юридично невизначеною.
Рекомендації НАЗК:
внести зміни до Закону України «Про соціальні послуги», визначивши перелік вимог щодо надання соціальних послуг, порушення яких створюватимуть склад адміністративного правопорушення.
Висновок:
проєкт Закону містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ