Картка проєкту
Проєкт Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування доходів від діяльності з організації та проведення азартних ігор та лотерей», реєстраційний № 2713-д від 19.06.2020 | Ініціатор законопроєкту: Марусяк О.Р. | Мета проєкту Закону – створення сприятливих умов для виведення з тіні та легальної роботи сфери азартних ігор в Україні шляхом використання стимулюючої ролі податків |
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами проведення антикорупційної експертизи проєкту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування доходів від діяльності з організації та проведення азартних ігор та лотерей» (далі – проєкт Закону) Національне агентство ідентифікувало низку корупціогенних факторів. Зокрема, це положення проєкту Закону щодо: 1) виключення виграшів в азартних іграх та лотереях із загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платників податку, що створює умови для легалізації коштів, отриманих злочинним шляхом; 2) необґрунтованих податкових преференцій та безстрокового звільнення суб’єктів господарювання, що здійснюють свою діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор, від сплати податків.Таблиця виявлених корупціогенних факторів
№ | Корупціогенні фактори |
1 | Необґрунтоване застосування до певної категорії осіб винятків з антикорупційних вимог, заборон та обмежень, обмеження здійснення стосовно них контролю, моніторингу, інших заходів щодо запобігання чи протидії корупції |
Опис виявлених корупціогенних факторів
1. Необґрунтоване застосування до певної категорії осіб винятків з антикорупційних вимог, заборон та обмежень, обмеження здійснення стосовно них контролю, моніторингу, інших заходів щодо запобігання чи протидії корупції 1) Проєктом Закону пропонується підрозділ 4 розділу ХХ «Прикінцеві положення» доповнити новим пунктом та встановити, що до 01.01.2024, але не раніше моменту створення державної системи онлайн-моніторингу відповідно до Закону України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор», ставки податку, визначені п.п. 136.4.1 - 136.4.3 п. 136.4 ст. 136 Податкового кодексу України, становлять 0 відсотків. Відповідно до ст. 13 Закону України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» завданнями системи онлайн- моніторингу є, зокрема, реалізація функцій державного контролю за діяльністю у сфері організації та проведення азартних ігор, у тому числі за обігом грошових коштів, шляхом оперативного отримання повної і достовірної інформації про роботу організаторів азартних ігор, а також про отримані гравцями виграші (призи), онлайн-моніторинг дотримання організаторами азартних ігор законодавства про запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансуванню терористичної діяльності, реалізація функцій контролю за повнотою надходжень до бюджетів та державних цільових фондів податків, зборів та платежів відповідно до норм чинного законодавства. Разом з тим Законом України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» граничний термін створення системи онлайн-моніторингу не встановлений. Зі змісту зазначеного вбачається, що положення проєкту Закону сприятимуть виникненню неконтрольованих сегментів ринку із податковими канікулами на невизначений час. Рекомендації НАЗК: визначити у проєкті Закону граничний термін застосування нульової ставки для відповідних суб’єктів господарювання. 2) Проєктом Закону пропонується доповнити п. 165.1 ст. 165 Податкового кодексу України п.п. 165.1.62 та встановити, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включатиметься сума виграшів (призів) в азартних іграх. Відсутність дієвого моніторингу та контролю з боку держави надасть можливість заінтересованим особам створити низку корупційних схем з легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, приховання чи маскування походження доходів чи володіння ними, прав на такі доходи, джерел їх походження, місцезнаходження, переміщення, зміни їх форми (перетворення), а так само набуття, володіння або використання таких доходів. Рекомендації НАЗК: виключити з проєкту Закону положення, якими встановлюється звільнення від оподаткування суми виграшів (призів) в азартних іграх та лотереях. Висновок: проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій. Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ