Картка проєкту
Розробник проєкту Закону:Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України (Держенергоефективності) |
Мета проєкту Закону – застосування в Україні загальноприйнятих світових практик розвитку використання біопалива для виробництва енергії за рахунок встановлення нульової ставки податку за викиди двоокису вуглецю для установок, які внесено до реєстру установок, що використовують біопаливо як єдиний вид палива |
Проєкт Закону надіслано відповідно до §372 Регламенту Кабінету Міністрів України
|
Резюме антикорупційної експертизи
За результатами антикорупційної експертизи проєкту Закону Національне агентство ідентифікувало у його положеннях корупціогенний фактор, який полягає у використанні відсильної норми та невідповідності процедури включення суб’єктів господарювання до реєстру установок, що використовують тверде біопаливо як єдиний вид палива, вимогам Закону України «Про адміністративні послуги».
Опис виявлених корупціогенних факторів
- Необґрунтоване встановлення положень відсильного характеру щодо врегулювання відносин у сферах з високим рівнем корупційних ризиків за допомогою нормативно-правових актів нижчого рівня
У проєкті Закону пропонується внести зміни до Податкового кодексу України, запровадивши нульову ставку податку на викиди двоокису вуглецю для установок, які внесені до реєстру установок, що використовують тверде біопаливо як єдиний вид палива (далі – Реєстр). Відповідно до запропонованих змін до Закону України «Про альтернативні види палива» ведення цього Реєстру здійснюватиме Держенергоефективності.
У разі якщо суб’єкти господарювання – власники (користувачі) установок, що використовують тверде біопаливо як єдиний вид палива, не зареєструються у відповідному Реєстрі, подавши передбачені цим Законом та іншими нормативно-правовими актами відомості, – такі суб’єкти господарювання
не матимуть права на оподаткування екологічним податком за нульовою ставкою.
Таким чином, процедура внесення суб’єктів господарювання до Реєстру у розумінні Закону України «Про адміністративні послуги» має ознаки адміністративної послуги. Відповідно до ст. 5 вказаного Закону виключно законами, які регулюють суспільні відносини щодо надання адміністративних послуг, встановлюються: найменування адміністративної послуги та підстави для
її одержання; суб’єкт надання адміністративної послуги та його повноваження щодо надання адміністративної послуги; перелік та вимоги до документів, необхідних для отримання адміністративної послуги; платність або безоплатність надання адміністративної послуги; граничний строк надання адміністративної послуги; перелік підстав для відмови у наданні адміністративної послуги.
Натомість у проєкті Закону визначено, що ведення Реєстру, форма та порядок подання заяви для включення установки до Реєстру встановлюються окремими порядками, затвердженими Кабінетом Міністрів України.
Використання відсильної норми щодо порядку надання адміністративної послуги у сфері оподаткування, результатом якої є застосування нульової ставки податку є корупціогенним фактором. Це знижує правові стандарти, закріплені Законом України «Про адміністративні послуги», а також створює умови для встановлення непрозорого механізму реєстрації установок задля отримання відповідних податкових стимулів.
Враховуючи викладене, положеннями підзаконного нормативно-правового акта може бути врегульований лише порядок адміністрування Реєстру та технічні аспекти його функціонування, натомість процедура звернення суб’єктів господарювання до відповідального органу для внесення відомостей до Реєстру, вичерпний перелік обов’язків таких суб’єктів, перелік та вимоги до документів, граничний строк їх розгляду, підстави для відмови у реєстрації мають бути врегульовані на рівні закону.
Рекомендації НАЗК:
привести положення проєкту Закону, які стосуються особливостей включення суб’єктів господарювання до Реєстру, у відповідність до Закону України «Про адміністративні послуги», а саме:
виключити положення відсильного характеру щодо визначення відомостей, які подаються суб’єктами господарювання до Реєстру, на рівні підзаконних нормативно-правових актів;
передбачити всі етапи адміністративної процедури включення суб’єктів господарювання до Реєстру у проєкті Закону;
сформулювати вичерпний перелік відомостей про установки, що використовують тверде біопаливо як єдиний вид палива, що підлягають поданню для наповнення змісту Реєстру, безпосередньо у проєкті цього акта.
Висновок:
проєкт Закону містить корупціогенні фактори та потребує доопрацювання з урахуванням наведених рекомендацій.
Голова Національного агентства
з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ