Картка проєкту
Проєкт Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів щодо сприяння розвитку сфери вирощування енергетичних рослин» | Ініціатор(и) проєкту акта: Держенергоефективності | Мета проєкту акта – створення законодавчих передумов для полегшення ведення господарської діяльності з вирощування енергетичних рослин та запровадження державної підтримки |
Резюме антикорупційної експертизи
У проєкті Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів щодо сприяння розвитку сфери вирощування енергетичних рослин» (далі – проєкт Закону) запропоновано впровадити законодавчі передумови для розвитку потенціалу відповідної сфери господарської діяльності з метою посилення енергетичної незалежності України. Водночас за результатами антикорупційної експертизи Національне агентство виявило, що запропонована розробником процедура передачі в оренду земельних ділянок для вирощування енергетичних рослин в обхід земельних торгів створює умови для виникнення корупційних ризиків.Таблиця виявлених корупціогенних факторів
№ з/п | Корупціогенні фактори |
1 | Необґрунтована відмова від застосування конкурсних процедур |
Опис виявленого корупціогенного фактора
Положення ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України встановлюють загальне правило обов'язкового продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них на конкурентних засадах (земельних торгах). Водночас перелік винятків із загального правила закріплено у ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України. Розробниками проєкту Закону запропоновано доповнити цей перелік винятком щодо надання в оренду малопродуктивних та деградованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення для вирощування енергетичних рослин (п.п. 2 п. 2 розділу І проєкту Закону). Водночас у пояснювальній записці до законопроєкту не обґрунтовано необхідності відмови від конкурентного механізму передачі прав на земельну ділянку для вирощування енергетичних рослин. Також законопроєкт не врегульовує яким чином будуть надаватися земельні ділянки у випадку, якщо отримати таке право виявлять бажання декілька суб’єктів господарювання. У поєднанні з іншими запропонованими розробником механізмами стимулювання вирощування енергетичних рослин (зокрема, низький розмір орендної плати за землі, а також відшкодування частини витрат на закладення та насадження енергетичних рослин), надання в оренду земельних ділянок для вирощування енергетичних рослин в обхід земельних торгів є необґрунтованим та може спричинити корупційні ризики упередженого розпорядження землями державної та комунальної власності. Прозора конкурентна процедура продажу прав на земельні ділянки є одним з найкращих запобіжників поширенню корупційних практик та дієвим механізмом для усунення упередженого впливу на процес розпорядження земельними ресурсами. Рекомендація НАЗК: виключити п.п. 2 п. 2 розділу І проєкту Закону, яким передбачається внесення змін до ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України. Висновок: проєкт Закону містить корупціогенний фактор та потребує доопрацювання з урахуванням наданої рекомендації. Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Олександр НОВІКОВ